عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند که نمایندگی رسمی در ایران داشته باشند اما بعید است که در عمل چنین چیزی رخ بدهد و به نظر می‌رسد این واردات به نوعی فضا دادن به دلال‌ها باشد و به صنعت نیز آسیب وارد می‌کند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه واردات خودرو مشکل آئین‌نامه‌ای ندارد، گفت: بانک مرکزی مانع واردات خودرو در کشور شده و تا به امروز نیز درخصوص واردات خودرو اعلام نظر قطعی نکرده است و به نظر می‌رسد وزارت صمت با تدوین آیین‌نامه خودرو اقدامی در راستای اهداف این وزارتخانه انجام داده است.

وی با انتقاد از لیست واردکنندگان خودرو، تصریح کرد: هدف از واردات خودرو این بود که انحصار خودروسازان داخلی بر بازار را کاهش بدهند این در حالیست که دوباره واردات خودرو را به آنها واگذار کردیم. همچنین در لیست شرکت‌هایی که قرار است خودرو از آنها وارد شود نام شرکت‌هایی مانند رنو، سیتروئن به چشم می‌خورد؛ اینجا این پرسش مطرح است که اگر این شرکت‌ها می‌خواهند به ایران بازگردند چرا خسارت‌های که در سال‌های گذشته به ما وارد کرده‌اند را پرداخت نمی‌کنند.

این کارشناس بازار خودرو واردات را به یک بازی تشبیه کرد و افزود: بدون تردید واردات خودرو با این آئین‌نامه در بازار تعادل ایجاد نمی‌کند؛ و ممکن است چند هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود ولی بعید می‌دانم که نظام در نهایت نظر مثبت خود را در این زمینه اعلام کند چراکه اشکالات اساسی در این شیوه واردات وجود دارد. هم اکنون نظام در جنگ اقتصادی قرار دارد و با این آیین‌نامه فاتحه صنعت داخلی خوانده می‌شود چرا که  امکان برگشت رنویی که به ما خسارت زده را فراهم می‌کنیم آن هم نه برای سرمایه گذاری و تولید در ایران، بلکه برای واردات خودرو.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت؛ واردات خودرو تعهدات کمتری برای خودسازان ایجاد می‌کند و در مقابل سود بیشتری به همراه می‌آورد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این پرسش در بین کارشناسان مطرح شد چرا زمانی که تویوتا در دنیا فراخوان می‌زند این فراخوان در ایران طرح نمی‌شود؟ طرح این پرسش باعث شد که ما متوجه شویم که واردکنندگان از نمایندگان اصلی تویوتا خرید نمی‌کنند و خریدها از دلال‌های درجه دو و سه انجام می‌شود و در نتیجه تعهداتی که تویوتا می‌دهند را به خریداران ایرانی نمی‌دهند.

کاکایی با اشاره به بندی از آیین‌نامه واردات خودرو، خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند که نمایندگی رسمی در ایران داشته باشند اما بعید است که در عمل چنین چیزی رخ بدهد و به نظر می‌رسد این واردات به نوعی فضا دادن به دلال‌ها باشد و به صنعت نیز آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت سقف یک میلیارد دلاری برای واردات خودرو در نظر گرفته است، اذهان کرد: این سقف به معنی انحصار است و هر شرکتی زودتر برای واردات اقدام کند این پول نصیب آنها خواهد شد؛ پس این واردات نوعی بازار گرمی است. شاید در ابتدای واردات کمی قیمت‌ها پایین بیایید اما در کلیت بر بازار خودرویی در ایران تاثیری نمی‌گذارد‌ مگر می‌شود قیمت خودرو دنا در کشوری که تورم 40 درصدی را تجربه می‌کند کاهشی شود؟ از این‌رو به نظر می‌رسد واردات خودرو یک نوع فرصت رانتی است.

کاکایی ادامه داد: به نظر من تا پایان سال بعید است که خودرویی وارد کشور شود اما نباید فراموش کنیم که بیت‌المال در دست دولت است و دولت می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد شاید برای اینکه ثابت کند کاری که می‌خواهد را انجام می‌دهد در نهایت اقدام به واردات خودرو کند اما این واردات در نهایت باعث توسعه و رقابتی شدن بازار نمی‌شود.