وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن‌چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تایید کنم، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیأت دولت است اما، تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف شده، مثل تیبا و سمند شود. به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین گفت: مسائل حوزه خودرو بیش از ۴۰ سال است وجود دارد، اما یک‌بار باید حل شود. رئیس جمهوری در هشت محور دستوراتی داشتند یکی از آن‌ها افزایش ضمانت خودرو به سه سال بود که اجرا شد. دوم افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری است که برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: برنامه چهارساله صمت سه مرحله دارد. تا پایان ۱۴۰۱ به دنبال اصلاح ساختار و ثبات‌بخشی به تولید هستیم و از نیمه دوم امسال تمرکز روی کیفیت است که هنوز ملموس نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای تحویل‌شده، گفت: از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد، ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده بود، یعنی تحویل خودرو ۳۱ درصد رشد داشته است.  همچنین  از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد تعداد خودروهای ناقص کف ۱۴۷ هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار دستگاه بوده است، یعنی ۶۵ درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است. امسال در این مقطع تولید ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی‌که سال گذشته به آمار به ۳۸ هزار دستگاه خودرو رسید.

جزئیات جدید از واردات خودرو

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تهیه آیین‌نامه ۱۰ بندی واردات خودرو، اظهار کرد: یکی از این بندها ابهام داشت که اصلاح شده و  در نوبت بررسی در دولت است. دو تا سه ماه بعد از تصویب،  این آیین‌نامه عملیاتی خواهد شد. وی با بیان این‌که تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است، گفت: تیبا، سمند و پژو که از رده خارج می‌شوند، ارزان‌تر هستند و شاهین، تارا و غیره که می‌مانند، گران‌تر؛ پس باید برای قشری که خودروی ارزان می‌خواهد محصول داشته باشیم و به تدریج بتوانیم به سمت تولید داخل خودروهای ارزان باکیفیت هم برویم تا سبد محصولات کامل شود. این خودروهای ارزان هم لزوما چینی نیستند، بلکه اروپایی هم هست.