محمد   میرزایی

 پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد در کلاف سردرگم تورم وظایف خود را فراموش کرده، گفت: ما در اقتصاد با اعداد و ارقام بازی می‌کنیم و در حالی بر افزایش 22 میلیارد دلاری صادرات مانور می‌دهند که اگر تحریم نبودیم، تنها درآمد صادرات نفت با صادرات دو میلیون بشکه‌ای به 73 میلیارد دلار می‌رسید.  

بیش از یک‌ سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت دولتمردان بارها و بارها نسبت به بهبود وضعیت معیشت مردم، کنترل نقدینگی، کاهش تورم و گره نزدن اقتصاد به تحریم‌ها وعده داده‌اند.

به گزارش «توسعه ایرانی»؛ در واپسین روزهای خرداد 1401؛ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفته بود؛ وضعیت شروع به کار دولت سیزدهم، وضعیتی بود که مردم خیلی از شرایط موجود راضی نبودند. برای مثال تورم در شهریور که زمان شروع تشکیل کابینه جدید بود، قریب به 60 درصد بود که این میزان در 70 سال اخیر بی‌سابقه بود.

سید احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در روزهای اخیر گفته است: «وقتی دولت را با تورم 60 درصدی تحویل بگیری و به تورم40 درصد برسانی، یک بهبود به شمار می‌آید.»

البته اظهارات وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به اینجا ختم نمی‌شود و او در تازه‌ترین اظهارنظر مدعی شده در حوزه خارجی حجم تجارت ما افزایش پیدا کرده و بیش از 92 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی دولت بوده که نسبت به سال گذشته و دولت قبل 22  میلیارد دلار افزایش صادرات داشتیم.

وی تاکید کرده است: درآمد نفتی ما 5 برابر بیشتر از پارسال بوده و گشایش‌هایی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده‌ایم و میزان سرمایه‌گذاری خارجی از شهریور سال گذشته تا امروز تقریباً دو برابر شده است. خاندوزی همچنین اظهار کرده است: در شهریورماه و زمانی که کابینه دولت سیزدهم شروع به کار کرد، نوسانات قیمتی و بی‌انضباطی مالی، شرایط کرونا و گره خوردن بسیاری از مسائل به برجام منجر شده بود که فعالان اقتصادی چشم‌انداز روشنی از آینده و فعالیت خود نداشته باشند؛ کنترل عوامل بنیادین تورم و گسترش عدالت اقتصادی و شفافیت عملکرد دولت از جمله اقدامات ما در این مدت بوده است.

به گفته وی؛ کنترل نقدینگی کشور که از عدد 40.5 عملا به 35 درصد رسیده و درآمد‌های پایدار بودجه دولت در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل؛ 63 درصد افزایش داشته است.

بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد؛ نرخ تورم سالانه منتهی به تیر امسال که 40.5 درصد بود روند کاهشی طی کرده زیرا نرخ تورم در بازه زمانی سال قبل برابر با 44.2 درصد بوده است.

ما در اقتصاد  با اعداد و ارقام بازی می‌کنیم

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی و مالی درباره اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش 22 میلیارد دلاری میزان صادرات نسبت به سال قبل و احساس نشدن روند صعودی صادرات و درآمدهای ارزی در سفره و معیشت مردم به «توسعه ایرانی» گفت: هنگامی که درآمد سرانه در کشور کاهش می‌یابد و تورم قدرت خرید را از بین می‌برد؛ شما ناچار می‌شوید به جای خرید مثلا سه قوطی تن ماهی، فقط یک قوطی خریداری کنید در حالی که ظرفیت تولید وجود دارد و کارخانه‌ها محصول تولید کرده و صادر می‌کنند و با افتخار اعلام می‌کنیم که صادرات بیشتر شده است در حالی‌که از آنسو میزان مصرف در داخل کشور در حال سقوط آزاد بوده و به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا دو سال در رکود بوده و برعکس تمام کشورهای دنیا، سیاست‌های مالیاتی سختگیرانه اعمال کرده‌اند. انتقاد من به معنای این نیست که افراد نباید مالیات دهند اما باید توجه کرد بعد از دوره رکود افراد را به شدت تحت فشار می‌گذارند و این مساله می‌تواند منجر به ایجاد درآمد کوتاه مدت شود اما این درآمد پایدار نخواهد بود زیرا سود بنگاه‌ها کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: ما در اقتصاد با اعداد و ارقام بازی می‌کنیم،  اکنون اعلام شده که 22 میلیارد دلار افزایش صادرات داشته‌ایم؛ در حالی‌که اگر تحریم‌ها نبود در عرض 365 روز گذشته و با فروش نفت 100 دلاری به طور متوسط می‌توانستیم 2 میلیون بشکه نفت بفروشیم و حداقل به درآمد 73 میلیارد دلاری دست یابیم. فکر نمی‌کنم محاسبه این موارد کار سختی باشد.

روش نادرست پرداخت‌های جایگزین ارز 4200 تومانی

در یک‌سال اخیر دولتمردان سیزدهم وعده‌های مکرر درباره بهبود وضعیت معیشت و ... دادند و در ماه‌های اخیر نیز ارز ترجیحی حذف و فشار مضاعفی به دهک‌های کم‌درآمد وارد شد و بدین صورت معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفت و سفره‌ها روز ‌به روز کوچکتر شد؛ مولوی درباره این مساله گفت: ارز 4200 تومانی از بزرگترین اشتباهات در طول تاریخ اقتصاد ایران بود  که در دولت دوازدهم ایجاد شد و حذف این ارز کار درستی محسوب می‌شد اما به جای روشی که از سوی دولت اعمال شد باید درآمد حاصل از حذف ارز 4200 تومانی به همه مردم ارائه می‌شد که نشد و فشار سهمگینی به مردم وارد شد.

وی افزود: اینکه به سمت کاهش نقدینگی و کاهش پایه پولی حرکت می‌کنیم، صحیح است و به سمت اعداد پایین‌تری حرکت کردیم، اما اگر دولت از همان ابتدا بحث مذاکرات را به نتیجه می‌رساند؛ حتم بدانید که اکنون ما می‌توانستیم با کاهش پایه پولی و کاهش نقدینگی؛ تورم را حتی با حذف ارز 4200 تومانی در سطح 30 درصد نیز حفظ کنیم.

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: مردم این روزها مدام می‌پرسند اگر نرخ تورم کاهش یافته چرا درک نمی‌کنیم؟ پاسخ این است که عدم درک کاهش تورم طبیعی است زیرا بر اساس آمارهای رسمی تورم در اقلام خوراکی، پوشاک و ... بسیار بالاست و به نزدیک 80 تا 90 درصد می‌رسد

وزیر اقتصاد تبدیل به محاسبه‌کننده صرفه‌جویی کالاها شده است

مولوی درباره اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر تحویل گرفتن کشور با تورم 60 درصد و کاهش آن تا 40 درصد و اینکه در زندگی ما مردم عادی اصلا کاهش تورم آن هم به میزان 20 درصد ملموس نیست و احساس نمی‌کنیم؛ بیان کرد: باید توجه داشت که وزیر اقتصاد تبدیل شده به محاسبه کننده صرفه‌جویی در آرد و سایر کالاها؛ در صورتی که وظیفه وزیر اقتصاد این است که بتواند سیاست مالی درستی را تنظیم کند، بتواند نرخ بهره را به‌ درستی در سیستم اقتصاد دولت و بانک مرکزی برنامه‌ریزی کند اما در واقعیت به محاسبه آرد و سایر کالاها رسیده‌ایم.

وی در توضیح این مطلب افزود: به نظر بنده وزیر اقتصاد باید بودجه شرکت‌های دولتی را کاهش می‌داد البته اگر می‌خواستند اوضاع به منوال قبل نباشد.

وی تصریح کرد: از وزیر اقتصاد انتظار نداریم تا کارهایی را که دولت‌های قبل هم نتوانستند انجام دهند، اجرایی کند، اما اگر ادعایی است فقط با افزایش نرخ بهره به صورت مقطعی می‌توان اقتصاد ایران را از ورطه تورم عجیب و غریب نجات داد البته این اقدام باید با هماهنگی بانک مرکزی صورت گیرد.

 مولوی اضافه کرد: البته مشکلات اقتصاد ایران به قدری پیچیده شده است که به نظر نمی‌رسد دوستان بتوانند در این حوزه کاری انجام دهند.

 وی گفت: مردم این روزها مدام می‌پرسند اگر نرخ تورم کاهش یافته چرا درک نمی‌کنیم؟ پاسخ این است که عدم درک کاهش تورم طبیعی است زیرا بر اساس آمارهای رسمی تورم در اقلام خوراکی، پوشاک و ... بسیار بالاست و به نزدیک 80 تا 90 درصد می‌رسد اما تورم عمومی که مورد استناد وزیر است در همین محدوده 40 درصد قرار دارد.