رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت را با وضعیتی زیر صفر تحویل گرفتیم، گفت: مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری هنوز قطعی نشده و به شهریورماه نمی‌رسد.

به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی در نشست خبری با اشاره به اینکه شرط افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان تامین منابع مالی آن است، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از صندوق‌های کشوری و لشگری حقوق‌ خود را از دولت دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر فردی امروز در دولت بازنشسته شود، نه تنها باید پاداش خود را دریافت کند بلکه به صندوق‌های کشوری مراجعه کرده و حقوقش را هم باید پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین اگر با افزایش بیش از ۱۰ درصد حقوق مخالف بودم، به همین دلیل بود که نباید پایه پولی افزایش پیدا می‌کرد اما با اتفاقاتی که در افزایش نرخ‌های جهانی و نهایتا رشد قیمت‌ها افتاد، باید مابه‌التفاوت را به آنها پرداخت می‌کردیم. بر این اساس مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشسته‌های لشگری و کشوری در حال بررسی است و باید در وهله نخست بتوانیم منابع موثقی برای این اضافه پرداخت‌ها داشته باشیم.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود میرکاظمی در نشست خبری اظهار داشت: زمانی که دولت سیزدهم، دولت را تحویل گرفت، شرایط اقتصادی مطلوبی وجود نداشت. از ۸ میلیارد دلار ارز کشور، ۶.۵میلیارد دلار خرید شده بود و کشور تنها یک ونیم میلیارد دلار برای خرید کالای اساسی داشت.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، علاوه بر کاهش درآمدهای دولت هزینه‌های جاری طی ۸ سال بیش از ۱۰ برابر شده بود، زمان تحویل دولت تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون اعتبار در خزانه مانده بود؛ علاوه بر اینکه باید ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق تسویه می‌شد.

وی تصریح کرد: دولت از آغاز کار با این تصور روبه‌رو بود، اما درنهایت بدون استقراض و چاپ پول مشکلات یکی پس از دیگری حل شد؛ نه‌تنها مطالبات معوق اقشار پرداخت شد بلکه تخصیص اعتبارات عمرانی و اشتغال در پایان سال گذشته‌ به بیش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

میرکاظمی عنوان کرد: دولت با حذف ارز ترجیحی صرفه‌جویی در هزینه‌ها نمی‌کند، به طوری که در بودجه پارسال ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی گذاشته شده بود اما هم‌اکنون‌ به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است. با این اقدام دولت از کف بازار خارج می‌شود. با توجه به جنگ اوکراین افزایش قیمت های جهانی وجود داشته که دولت باید در این بخش حمایت کند.

او گفت: میزان یارانه پرداخت شده بیش از جدول‌های ارائه شده است، بنابراین باید اصلاحیه یارانه بودجه را به مجلس دهیم.

زمان و نحوه اجرای طرح کالابرگ

رئیس سازمان برنامه در پاسخ به این سوال درباره زمان اجرای کالابرگ و محل تامین منابع آن اظهار داشت: باید توجه داشت که کالا برگ، کوپن نیست. قرار بر این است که با راه‌اندازی کالابرگ، یارانه برای خرید چند قلم کالا برای خانوار محدود شود و باید ساز و کار دقیقی برای اجرای آن تعرف شود و بانک‌ها در اجرای این ساز وکار مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه تعریف شده این است که دیگر مبلغ یارانه به حساب افراد واریز نشود بلکه هزینه خرید کالاها با استفاده کارت از سوی افراد به حساب فروشنده واریز شود و فراهم کردن این زیرساخت و روند زمان‌بر بوده‌ است