به گفته تحلیلگران، حالا زمانی است که هر بشکه نفت خام می‌تواند در آن تا 200 دلار گران شود.

به گزارش قرن‌نو، تداوم خطر ژئوپولیتیک با طولانی‌شدن جنگ اوکراین و روسیه و وضع تحریم‌های بیشتر غرب علیه نفت و گاز روسیه و همچنین اعلام عدم توانایی تولید بیشتر نفت از سوی رهبران اوپک مانند عربستان سعودی می‌توانست قیمت نفت را به دویست دلار در هر بشکه برساند.

در حال حاضر هر بشکه نفت خام برنت 106 دلار و یک سنت قیمت دارد و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز 103 دلار در هر بشکه قیمت دارد و بازار نفت آنقدرها متشنج به‌نظر نمی‌رسد؛ اما این ثبات قیمتی تنها یک دلیل و آن هم اجرای سیاست «کووید صفر» در چین است.

در 25 سال گذشته، چین بزرگ‌ترین پیشنهاد در بازارهای جهانی نفت بوده است؛ با این حال در سال‌های اخیر، اعداد اصلی رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور در حال کاهش بوده و این کاهش قبل از همه‌گیری کرونا مشهود بوده است. بنابراین تا قبل از همه‌گیری کرونا، رشد اقتصادی روبه‌وخامت بود که دفاع سختگیرانه اقتصاد چین در برابر کووید19 بسیاری از مشکلات موجود را تشدید کرد.

سقوط ناگهانی و شدید قیمت نفت در هفته گذشته در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، یادآور شکنندگی نوسان سود و زیان موقعیت‌های خرید با سایه این عامل «چین» بر بازارهای جهانی نفت است. کاهش قیمت در هفته گذشته تنها ناشی از اخباری بود مبنی بر اینکه موارد ابتلا به کووید19 در شانگهای در آخر هفته گذشته به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه رسیده و چندین شهر دیگر چین از جمله شیان و لانژو محدودیت‌هایی را برای ساکنان خود در پاسخ به این موضوع اعمال کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که تأثیر سیاست «کووید صفر» چین بر قیمت نفت بسیار بیشتر از رشد اقتصادی این کشور است. ویکتورینو از بانک خصوصی اسکاندیناوی رشد تولید ناخالص داخلی 4.3درصدی را برای سال 2022 پیش‌بینی می‌کند، در حالی که روری گرین، رئیس تحقیقات چین و آسیا، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را در بهترین حالت تنها 2.5 درصد در سال 2022 می‌بیند که از 3.3 درصد از دو ماه قبل کمتر است.