یک کارشناس اقتصادی در واکنش به آمار اعلامی ۶۰ درصدی تورم، می‌گوید: مبنای این آمار را باید مشخص کنند چیست؟ بیشترین تورم طی سال‌های گذشته، تورم نقطه‌ای خردادماه امسال طی چند دهه اخیر بوده است.

به گزارش خبرآنلاین،  دولت را با تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتم؛ این ادعایی است که دوشنبه شب رئیس دولت سیزدهم در برنامه زنده تلویزیونی مطرح کرد؛ آن هم در شرایطی که براساس آمارهای رسمی، کشور در سال ۱۴۰۰ تورم ۶۰ درصدی را تجربه نکرده است و سید ابراهیم رئیسی نیز هیچ‌گاه طی ۵ گفت‌وگوی قبلی خود طی یک‌سال گذشته چنین عددی را نداده بود.

با این وجود، رئیسی در سخنان خود تاکید داشت که ما کشور را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. بنا به اظهارات او، اگر این وضعیت ادامه پیدا می‌کرد، تورم کشور بیشتر می‌شود، پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم. نگاهی به آمارها در دوره فعالیت ۸ ساله دولت دوازدهم نشان می‌دهد که در این دوره نرخ تورم تا تیرماه ۱۳۹۷ کاهشی بوده است؛ تا جایی که کشور در این ماه تورم تک‌رقمی ۹.۷ درصد را تجربه کرد، اما از آن زمان روند تورم افزایشی شد؛ به طوری که پس از مردادماه ۱۳۹۷ که نرخ تورم ۹.۷ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شد، تورم روند صعودی به خود گرفت.

با این حال، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، طی دو سال گذشته نرخ تورم تک رقمی ایران از ۸ درصد تا ۴۲.۷ درصد در شهریور سال ۱۳۹۸ صعود کرد و سپس سیر نزولی به خود گرفت و تا ۲۵.۸ درصد در مردادماه ۱۳۹۹ پایین آمد. پس از آن، در نهایت دوباره اعداد و ارقام بانک مرکزی از تغییر مسیر تورم حکایت دارد؛ تا جایی که در نهایت در اسفندماه ۱۳۹۹ تورم به ۳۶.۴ درصد رسید و مردادماه ۱۴۰۰ نیز نرخ تورم ۴۵.۲ درصد اعلام شد.

با توجه به این آمارها، مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به آمار اعلامی ۶۰ درصدی تورم، می‌گوید: مبنای این آمار را باید مشخص کنند چیست؟ بیشترین تورم طی سال‌های گذشته، تورم نقطه‌ای خردادماه امسال طی ۲۰ سال گذشته بوده است.

وی می‌افزاید: مرکز آمار که وابسته به دولت است، اعلام کرده که خرداد ۱۴۰۱ نرخ تورم نقطه‌ای ۵۲.۵ درصد بوده است و اصلا ما عدد تورم ۶۰ درصدی نداشتیم. این کارشناس اقتصادی عنوان می‌کند: احتمالا مشاوران آقای رئیس‌جمهور به او اطلاعات اشتباه داده‌اند و این فرار به جلو است. وی ادامه می‌دهد: درست بعد از اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ از برجام خارج می‌شود، شاخص‌ها منفی می‌شوند. حرف من این نیست که مشکل ما با برجام حل می‌شود، اما برجام به نفع ملت ایران بوده است.

این کارشناس اقتصادی متذکر می‌شود: نه در دولت احمدی‌نژاد و نه در دولت روحانی و نه در دولت خاتمی هیچ‌گاه تورم ۶۰ درصد نداشتیم. یعنی تا آن‌جایی که من گزارش‌های سازمان برنامه و بانک مرکزی را دیده‌ام، تورم ۶۰ درصدی نداشتیم.