بازار ارز تحت‌تاثیر سیگنال‌های روسی و امریکایی با شرایط جدیدی مواجه شد.

به گزارش قرن‎نو، از یک سو بالا گرفتن آتش جنگ روسیه و اوکراین و حضور برخی از کشورهای غربی در حمایت از اوکراین، نگرانی‌ها در بازار جهانی را افزایش داده است، احتمال دستیابی به توافقی به نفع ایران افزایش یافته است.

 به عبارت دیگر هر چند روسیه خواستار دریافت تضمین برای احیای برجام است اما امریکا در این فضا به نظر می‌رسد که رغبت بیشتری برای احیای برجام در این حوزه دارد.

 برخی معتقذند این فضا به نفت ایران است و احتمال پذیرش شروط ایران نسبت به قبل بیشتر شده است. هر چند روسیه با تحریم نفتی روبرو نیست اما افزایش شدید قیمت نفت و بالا رفتن ریسک معاملات در بازارهای جهانی سبب شده است با تغییر معادله روبرو باشد.  در این خصوص حتی حمید حسینی به خبرآنلاین گفته است که روسیه تخفیف بیست درصدی روی محموله‌های نفتی خود اعلام کرده و ریسک معاملات نفتی‌اش با رشد مواجه شده است .  روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان تلقی می‌شود. اهمیت روسیه در بازار جهانی نفت به حدی است که شکل‌گیری اوپک پلاس با هدف مدیریت بازار انرژی جهان اتفاق افتاد.  طبق آمار دولتی روسیه معمولا 4.7 میلیون بشکه در روز نفت خام و 2.8 میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کرد. خروج این میزان نفت از بازار بی‌تردید در شرایطی که قیمت نفت در محدوده 130 دلاری است شوکی بزرگ برای بازارهای جهانی تلقی می‌شود .  در این فضا بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت می‌تواند اهرم تعدیل کننده‌ای تلقی گردد .  به نظر می‌رسد بازار ارز ایران تحت تاثیر سیگنال روسی و امریکایی در وضعیتی متفاوت قرار گرفته است . از یک سو تحلیلگران می‌گویند احتمال احیای برجام با شروط ایران بالا گرفته و معتقدند کاهش قیمت دلار به کمتر از 25 هزار و 500 تومان در برخی ساعات روز نشانه آشکار این اتفاق است اما برخی دیگر سیگنال روسی را جدی گرفته‌اند و سوی دیگر طناب که افزایش قیمت به بیش از 25 هزار و 500 تومان است را می‌کشند.

 به عبارت دیگر نگاه بدبینانه‌ای در بازار ارز وجود دارد که روسیه مانع احیای بازارهای نفت ایران و دستیابی به توافق در وین می‌شود و نگاه خوشبینانه اما شرایط را به نفع ایران تفسیر می‌کند .

پیگیری مذاکرات در میانه جنگی بزرگ در منطقه ، البته بی‌تردید فضای سیاسی همه طرف‌ها را تغییر داده است .  در این شرایط گزارش‌های رسیده از بازار ارز نشان می‌دهد هر چند قیمت ارز در نوسانی مداوم بین 25 هزار و 400 تا 25 هزار و 700 است اما کمتر کسی دست به معامله می‌زند و اغلب افراد منتظرند تا جای‌گیری دلار در این موقعیت حساس روشن شود .

 کف مقاومتی دلار در شرایط فعلی برابر با 25 هزار تومان است .