متاسفانه با وجود آنکه صنایع داخلی در بخش نوشت‌افزار به خوبی می‌تواند نیازهای داخل را تامین کنند اما این صنعت نیز مانند برخی صنایع دیگر درگیر معضل قاچاق است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهمترین محصولاتی که در داخل تولید می‌شود و تقریبا مورد نیاز همه اقشار جامعه می‌باشد، انواع نوشت‌افزار است. خوشبختانه امروز با توسعه صنعت نوشت‌افزار انواع نوشت‌افزار اعم از خودکار، مداد، ماژیک، دفتر، پاک‌کن، لاک غلط‌گیر و ... در داخل کشور تولید می‌شود و تاکنون 212 واحد تولیدی فعالیت خود را در این حوزه فعال بوده و حدود 7000 نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و تا پیش از همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، گردش مالی سالیانه این صنعت، رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان بوده است و امروز انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور به یکی از مهمترین انجمن‌ها در حوزه صنعت تبدیل شده است.

متاسفانه با وجود آنکه صنایع داخلی در بخش نوشت‌افزار به خوبی می‌تواند نیازهای داخل را تامین کنند اما این صنعت نیز مانند برخی صنایع دیگر درگیر معضل قاچاق است و به رغم ممنوع بودن ورود برخی اقلام نوشت‌افزار به کشور، شاهد قاچاق انواع نوشت‌افزار از مبادی مختلف به داخل هستیم و متاسفانه نه تنها کسی با ورود این کالای قاچاق برخورد نمی‌کند بلکه این کالاها به راحتی در داخل فروشگاه‌ها نیز تبلیغ می‌شوند.

اهمیت نوشت‌افزار به اندازه‌ای است که اخیراً مقام معظم رهبری در پیامی بر حضور جوانان در این صنعت و لزوم حمایت از آنان تاکید کردند و خواستار تولید نوشت‌افزار باکیفیت شدند اما متاسفانه شاهدیم که این روزها تعدادی از واحدهای تولیدی، از حمایت‌های مقام معظم رهبری (دام عزه) از این صنعت به نفع خود سوء استفاده کرده و نوشت‌افزارهای بی‌کیفیتی را تولید می‌کنند که به بازار لطمه وارد می‌کند و نه تنها هیچ استانداردی را رعایت نمی‌کنند بلکه هیچ مجوزی نیز کسب نکردند و هیچ نظارتی نیز بر آنها نمی‌شود.

همچنین برخی تولیدکنندگان با سوء‌استفاده از استفاده برخی مقامات از برخی نوشت‌افزارها به دروغ مدعی می‌شوند که محصولشان مورد تایید بالاترین مقام‌های کشور است و از این طریق برای خود اعتبار دروغین ایجاد می‌کنند.

مشکل دیگر صنعت نوشت‌افزار، فضاسازی‌های مسموم درباره پایین بودن کیفیت این صنعت و همچنین عدم توانایی تولید داخل است در حالی که همانگونه که ذکر شد نه تنها کالاهای تولید شده داخل از طریق صنوف عضو انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار بالاترین کیفیت را دارد و حتی هم‌تراز با کشورهای اروپایی است بلکه قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را نیز دارد.

گران شدن مواد پتروشیمی نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی تولیدکنندگان نوشت‌افزار در کشور است؛ به شکلی که امروز شرکت‌های چینی ارزانتر از تولیدکنندگان داخلی مواد پتروشیمی را می‌خرند.

نکته مهم دیگر در مورد نوشت‌افزار این است که مصرف‌کنندگان اصلی نوشت‌افزار، دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی و دانشجویان هستند و از همین رو می‌توان از نوشت‌افزار برای انتقال مفاهیم ایرانی- اسلامی و گسترش فرهنگ استفاده کرد و امروز همه تولیدکنندگان داخل این ظرفیت را دارند تا نوشت‌افزارهایی با شعائر دینی، ایرانی و اسلامی تولید کنند.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان به صورت اجمالی عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان نوشت‌افزار در داخل را در سرفصل‌های زیر بیان کرد:

 وفور کالاهای بی‌کیفیت و یا تقلبی داخلی، فعالیت واحدهای تولیدی غیررسمی، تبلیغات خلاف واقع برای تولیدات داخلی و خارجی، تصمیمات خلق‌الساعه سیاستمداران،  روند طولانی تامین مواد اولیه، نوسانات قیمتی مواد اولیه داخلی پتروشیمی، کاهش فروش ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و نیمه تعطیلی ادارات، وفور کالاهای بی‌کیفیت خارجی و قاچاق انواع نوشت‌افزار.