حمید حسینی گفت: دولت سیزدهم فاقد گفتمان و برنامه راهبردی است ازاین‌رو، سنجش عملکرد این دولت کار بسیار سختی است؛ زیرا نقشه راهی برای قیاس وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با قرن نو اضافه کرد: دولت سیزدهم فاقد گفتمان و برنامه قابل‌سنجش است، مقامات این دولت تنها به انتقاد از عملکرد دولت‌های پیشین بسنده کردند و در حرف‎‌هایشان اعلام کردند چه کاری را انجام نمی‌دهند؛ ازاین‌رو نمی‌توان توقع اصلاحی ساختاری و راهبردی و حتی بهبود وضعیت را از آنان داشت.این فعال اقتصادی به انتقادات صریح مقامات دولت سیزدهم از دولت پیشین اشاره کرد و گفت: یادتان باشد، دائم می‌گفتند این دولت خسته است، پیرمردها در این دولت جمع شده‌اند و کار کشور به جایی رسیده که قرارگاه مرغ می‌زنند و قادر به تنظیم بازار مرغ نیستند اما حالا که خودشان در مقام اجرا قرار گرفتند، دیدند نه‌فقط قادر به تنظیم بازار مرغ نیستند بلکه با به‌هم‌ریختگی بازار سیب‌زمینی و برنج نیز روبه‌رو شده‌اند.او گفت: در ضمن در این دولت جوان‌ها روی‌کار آمده‌اند، بفرمایید محصول مدیریت جوان‌ها چیست و چطور توانستند کار کنند، اینکه شعار بدهند و گفتاردرمانی کنند کافی است؟ وضعیت خرده‌فروشی و سفره مردم بسیار وخیم است، این محصول آن همه وعده‌ای است که داده شد.حسینی گفت: البته باید در نظر داشت که مقامات دولت سیزدهم غالباً تجربه اجرا نداشتند. شاید در مقام پژوهشگر و... چیزهایی را بگویید اما عرصه اجرا متفاوت است، وعده‌هایی هم که دادند نشان می‌دهد که تجربه نداشتند ازاین‌رو، وعده‌هایشان محقق نشد. بورس همچنان در بحران است و تورم همچنان می‌تازد.

این فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در توضیح این مطلب ادامه داد: دائم گفتند ارز 4200 تومانی نمی‌دهیم. تاکنون دوازده میلیارد دلار داده‌اند و باز هم تخصیص خواهند داد چون دیدند در مقام عمل حذف این ارز اصلاً کار ساده‌ای نیست.

او به برنامه لغو مجوز اشاره کرد و ادامه داد: جریان حامی دولت سیزدهم یک سال فریاد کشید و تبلیغ کرد که مجوز را لغو می‌کنیم و دیگر نیازی به دریافت مجوز نیست؛ اما مجمع تشخیص مصلحت نظام این نکته را خلاف سیاست‌های کلی تشخیص داد و همه چیز به هوا رفت. مفهوم این اتفاقات و پا در هوا ماندن ارز 4200 تومانی و مورد اخیر و... نشان از بی‌تجربگی و ناپختگی دارد.

این فعال اقتصادی گفت: در ضمن باید در نظر داشته باشید که این دولت اصلاً نه برنامه‌ای دارد و نه هدفمند است. هیچ حرکت ساختاری نه در بودجه اتفاق افتاد و نه در دیگر امور. می‌بینید که حتی کمیسیون تلفیق دچار نوعی روزمرگی است و دائم می‌خواهند خودشان را مطرح کنند؛ ازاین‌رو، نکاتی را مصوب می‌کنند که هنوز به صحن مجلس نرسیده به هوا می‌رود مانند آنچه برای ماجرای سربازی اتفاق افتاد.

وی گفت: مقام معظم رهبری از ضرورت حمایت از تولید می‌گوید اما می‌بینیم که مقامات دولت سیزدهم برنامه حمایت از تولید را با حمایت از تولیدکننده اشتباه گرفته‌اند. به جای آنکه کار کنند و محیط کسب‌وکار را بهبود دهند، موردی وارد واحدهای تولیدی مشکل‌دار می‌شوند و تبلیغات می‌کنند که ما داریم کار می‌کنیم. چند بار باید نساجی مازندران و نساجی اردبیل و انبوهی کارخانه ورکشته، منابع عمومی را ببلعند و تولیدکننده دیگر فریاد بزند که کمبود نقدینگی دارد.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: این موردی کار کردن پاشنه آشیل است. مگر می‌شود مورد به مورد وارد کارخانه مشکل‌دار بشوی و دستور بدهی، دولت در مقام سیاست‌گذار باید محیط کسب‌وکار را بهبود دهد والا کاری از پیش نخواهد رفت.

وی با اشاره به روزمرگی حاکم بر تصمیمات گفت: امیدوارم دولت سیزدهم با دریافت وضعیت واقعی اقتصادی در این شش ماه، کار خود را بر بهبود نظامات، ساختارها و حل مشکلات متمرکز کند؛ زیرا از شعارهای بزرگ چیزی بیرون نخواهد آمد.