دبیرکل خانه کارگر، وضعیت فعلی جامعه را حاصل افزایش فعالیت‌های سوداگرانه در کشور خواند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب که از طریق ارتباط تلفنی با شرکت‌کنندگان در نشست هم‌اندیشی روسای کانون شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگران، مجمع نمایندگان کارگران و رابطین امور اعضا، اعضای کنگره و هیأت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی سخن می‌گفت، با بیان اینکه هم اکنون کشور با شرایط ویژه و خاص اقتصادی روبه‌رو است، اظهار داشت: جامعه کارگری نسبت به وضعیت معیشتی دچار یاس شده است.

محجوب در تشریح علل وضعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور، سوداگری را عامل اصلی رکود تولید عنوان کرد و گفت: سوداگری آفتی است که عمیقا اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به نقش سوداگری در ضربه زدن به تولید و اشتغال اظهار داشت: بانک‌ها عامل اصلی سوداگری بوده و موجب شده‌اند تا بخش غیرمولد که ریشه عمیقی تقریبا در همه بخش‌های اقتصادی کشور دارد توسعه یابد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان تفاوت‌های اقتصاد باز و اقتصاد مختلط اظهار داشت: در اقتصاد مختلط حضور بخش خصوصی، تعاون و دولتی در کنار هم تعریف شده اما در اقتصاد باز شاهد حضور بخش خصوصی هستیم که نتیجه آن سوداگری صرف است. محجوب، حاصل سوداگری را مکیدن خون اقتصاد و از موانع اصلی تولید خواند و گفت: باید به موضوع سوداگری در ابعاد مختلف آن توجه ویژه شود.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره موانع تولید و آنچه که در مورد کارگر بیان فرموده‌اند، مطالب متعالی و ارزشمندی است که اگر به آن توجه شود، مشکلات این حوزه رفع می‌شود.

وی یکی از موضوعات مهم کارگران را بحث امنیت شغلی عنوان کرد و گفت: امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه کارگری است که رهبری هم به خوبی به آن اشاره و خواستار تأمین آن شده‌اند.

محجوب یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور را آشنایی کم مسئولان با مباحث اقتصادی عنوان کرد و گفت: وقتی در اقتصاد با مشکل روبه‌رو می‌شویم انگشت اتهام به فساد نشانه می‌رود در حالی که فساد همه مشکل کشور ما نیست.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه اکنون در حالی که قیمت کالاها به طور پرشی افزایش پیدا می‌کنند و دستمزد کارگران نیز با سقوط ارزش پول ملی در معرض خطر جدی قرار گرفته است، اظهار داشت: امیدوارم دولت سیزدهم در این شرایط سخت و دشوار با توجه عمیق و همه‌جانبه به اقتصاد و ارتقای ارزش پول ملی، حضور سرمایه‌داران زالوصفت را در عرصه قطع کنند تا بخش مولد جامعه پیروز میدان باشند.

وی در پایان گفت: کارگران در شرایط فعلی بیش از همه چیز به همدلی نیاز دارند تا در سایه این وحدت با جسارت و شجاعت مطالبات خود را بیان کنند چرا که چشم‌انداز روشنی در ماه‌های آتی از مباحث اقتصادی دیده نمی‌شود.