دو سال پیش و همزمان با قلع و قمع رقبای جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس یازدهم، شواهد بیشمار حکایت از عزم راسخ این جریان برای یکدست کردن قدرت در کشور داشت. این پازل با قبضه کامل مجلس یازدهم، حذف رقبای احتمالی رئیسی از گردونه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آسان وی در این انتخابات، جانشینی معاون اول رئیسی در دستگاه قضا به جای وی و فتح تمامی شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و متعاقب آن، شهرداری شهرهای بزرگ و کوچک کشور، تکمیل شد اما همان‌گونه که بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی حدس زده بودند، این یکدستی در نهایت به چندپارگی و اختلاف شدید همین جریان حاکم بدل شده، به گونه‌ای که چندی است مجلس، شاهد نطق نمایندگان علیه دولت شده است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، مشکلات عدیده کشور به خصوص در بعد اقتصادی و ناتوانی جریان اصولگرایی در مدیریت کشور که پیشتر در سال‌های 84 تا 92 نیز خود را نشان داده بود، سبب شده که به تدریج صداهای انتقادی نه از بیرون دایره قدرت، که از درون جریان اصولگرایی که با شعار حل مشکلات با توجه به یکدستی قوای سه‌گانه قدرت را قبضه کرده بود، به گوش می‌رسد و ناکامی دنباله‌دار دولت رئیسی در حل مشکلات اقتصادی، هر روز این انتقادات را شدیدتر می‌کند؛ به گونه‌ای که در هر نشست علنی مجلس، نطق‌های نمایندگان به انتقاد از دولت و وزرای دولت اختصاص دارد.

روز گذشته نیز چهار تن از نمایندگان مجلس، به احصای معضلات و مشکلات کشور پرداختند و از دولت خواستند که برای حل این موضوعات، تدابیری اتخاذ کند.

بدری: مسئولان کشور مرض بی‌خیالی گرفته‌اند

در همین زمینه، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عدم برنامه عملیاتی برای کنترل وضعیت گرانی کالاها، خواستار جلسه‌ای غیرعلنی با مسئولان دولتی شد.

به گزارش ایسنا، صدیف بدری در جریان جلسه علنی دیروز مجلس بیان کرد: باید اولویت‌های کشور را در دستور جلسات خود در نظر بگیریم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و گرانی‌های اخیر در سه چهار ماه اخیر بحث معیشت مردم از هر چیزی مهمتر است. تمام اقلام ضروری مردم چندبرابر شده است ولی گویا مسئولان کشور مرض بی‌خیالی گرفته‌اند.

محمودزاده: اینکه ارز 4200 تومانی به ارز آزاد تبدیل شده و یارانه از دارو، نان و کالاهای اساسی برداشته شود، درست نیست زیرا در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی سرسام‌آور است و مردم برای تامین دارو در داروخانه‌ها سرگردان هستند

وی گفت: از هر بخشی که می‌پرسیم چرا اقلام ضروری مردم چندبرابر شده است می‌گویند شرایط کشور این‌گونه است. قیمت برنج نسبت به سال قبل بیش از ۱۲۰درصد افزایش داشته و قیمت لبنیات ۵۰درصد بالا رفته است. مسئولان نیز همه چیز را به شرایط اقتصادی و مذاکرات گره زده‌اند.

نماینده اردبیل در مجلس گفت: دولت بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون ارائه برنامه عملیاتی جایگزین ارائه می‌کند و هنوز این ارز حذف نشده در بازار تلاطم ایجاد کرده و تاثیر خود را روی قیمت نهاده‌های دام و طیور گذاشته است.

وی گفت: از هیات رئیسه مجلس انتظار می‌رود جلسه غیرعلنی با معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزرای مربوطه برگزار کند تا در این خصوص برنامه‌های آنها به طور دقیق سنجیده شود. انتظار می‌رود کمیسیون آموزش هم هر چه سریعتر ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی معلمان رفع کرده و تا آخر سال تقدیم مجلس کند.

دارانی: بسیاری از کارگران در شرف بیکاری هستند

یک عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز مدعی شد که درج قیمت تولیدکننده روی کالاها موجب تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی شده است.

به گزارش ایسنا، حسین محمدصالحی دارانی در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درج قیمت تولیدکننده روی کالاها موجب تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی شده و نه تنها موانع از سد راه تولید را برنداشتیم بلکه راه را دشوارتر کردیم.نماینده فریدن در مجلس نسبت به وضعیت کارگران ابراز نگرانی کرد و گفت: وقتی زور دولت به واسطه‌ها و دلال‌ها نمی‌رسد بار را بر گرده تولیدکننده می‌گذارد و بسیاری از کارگران در شرف بیکاری هستند.

این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به در نوبت صحن بودن طرح ساماندهی کارکنان دولت از هیات رئیسه مجلس خواست که این طرح را هر چه سریع‌تر در دستورکار صحن علنی قرار دهد.

محمودزاده: به اشتغال جوانان توجه ویژه‌ای داشته باشید

نماینده مهاباد در مجلس نیز به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اشتغال جوانان تذکر داد و خواستار توجه ویژه به این موضوع شد.

به گزارش فارس، جلال محمودزاده دیروز در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور در مورد حذف ارز ترجیحی، اظهار داشت: اینکه ارز 4200 تومانی به ارز آزاد تبدیل شده و یارانه از دارو، نان و کالاهای اساسی برداشته شود، درست نیست زیرا در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی سرسام‌آور است و مردم برای تامین دارو در داروخانه‌ها سرگردان هستند.

وی ادامه داد: اینکه در ارز 4200 تومانی احتمال فساد وجود دارد را باید با تشدید نظارت‌ها کنترل کرد و نباید ارز دولتی را از بخش‌های کلیدی حذف کرد و مردم را با چالش مواجه کنیم. از مجلس و دولت درخواست می‌کنیم حذف ارز ترجیحی را با برنامه و مدیریت مناسب انجام داده و اجازه ندهند موجب گرانی‌های سرسام‌آور در جامعه شود.

آوایی: شایسته نیست قشر فرهیخته فرهنگیان تحت فشارهای معیشتی قرار داشته باشند، لذا ضمن شنیدن صدای اعتراض آنها، دولت باید لایحه رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را با جدیت دنبال کرده و اجرایی کند

نماینده مهاباد در مجلس همچنین به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اشتغال جوانان تذکر داد و خواستار توجه ویژه به این موضوع شد.

وی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش هم خواستار اجرای رتبه‌بندی معلمان و تبدیل وضعیت نیروهای حق‌التدریسی، نهضتی، خرید خدمتی، غیرانتفاعی و بخش خصوصی شد.

آوایی: سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود

نماینده دزفول در مجلس هم گفت: دولت باید تلاش کند تا بر مبنای تحقق حداکثری منافع ملی نسبت به تنظیم روابط با همسایگان و دیگر کشورهای اقدام کند.

به گزارش ایسنا، سیداحمد آوایی در نطق میان‌دستور خود گفت: متاسفانه تمام دولت‌ها وقتی سر کار می‌آیند احساس می‌کنند سنگری را فتح کرده‌اند و دولت‌های قبل از خود را خائن فرض کرده و تحت فشار گروه‌ها و احزاب سیاسی می‌خواهند تمام مسئولان را تغییر دهند. به وزرا توصیه می‌کنم در مقابل فشار فرصت‌طلبان بی‌ریشه جهت انتصابات غیرکارشناسی و فامیلی مقاومت کنند ولو به قیمت از دست دادن جایگاه‌شان باشد.

آوایی در ادامه بیان کرد: ناکارآمدی خودروسازان داخلی بلای جان ملت شده است. یکی از مهمترین عوامل تلفات جانی تصادفات جاده‌ای در ایران، ایمنی پایین و کیفیت نازل خودروهای داخلی است. آیا شأن خانواده ایرانی استفاده از خودرو با قیمت بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان است که از آن با نام ارابه مرگ یاد می‌شود؟

وی افزود: خودروسازان به واسطه حمایت‌های بی‌ضابطه دولت‌ها، صحنه‌های وحشتناک تصادفات زنجیره‌ای را می‌بینند و شانه از مسئولیت خالی می‌کنند. راه‌حل این موضوع مشخصا خصوصی‌سازی واقعی شرکت‌های خودروسازی و اجازه واردات خودروهای باکیفیت و با تعرفه‌های منصافه است که منجر به ایجاد رقابت، بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن قیمت در صنعت خودروسازی کشور خواهد شد. نجات جان مردم هیچ منافاتی با شرع و قانون اساسی ندارد.

آوایی خطاب به رئیس جمهور هم گفت: شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی دانش‌بنیان را دریابید. در این شرایط بحران اقتصادی این شرکت‌ها که نقش ویژه‌ای در ایجاد اشتغال دارند به دلیل مقررات دست و پا گیر دستگاه‌های دولتی به ویژه سازمان‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی و تعزیرات با فشار شدید مواجه شده‌اند. این همان خودتحریمی است که مکمل تحریم‌های خارجی است، لذا تقاضا دارم پشتیبانی از این مجموعه‌ها را در برنامه دولت قرار دهید در غیر این صورت همین میزان اشتغال نیز نابود خوهد شد.

وی با اشاره به موضوع فرهنگیان گفت: شایسته نیست این قشر فرهیخته تحت فشارهای معیشتی قرار داشته باشند، لذا ضمن شنیدن صدای اعتراض آنها دولت باید لایحه رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را با جدیت دنبال کرده و اجرایی کند.

عضو مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی ملت ایران سال‌هاست که با تنگناهای شدید مواجه بوده و سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود. دولت باید توجه کند که زمان ارائه راهکارهای سطحی و ناموفق قبلی به سر آمده و کشور اکنون نیازمند اخذ تصمیمات اساسی در زمینه اقتصاد، سیاست و فرهنگ است.

نماینده دزفول با اشاره به مشکلات استان خوزستان و حوزه انتخابیه‌اش بیان کرد: مردم خوزستان با وجود منابع سرشار آب تشنه هستند و نیازمند آب شرب و کشاورزی هستند. حق این مردم مظلوم و مقاوم تشنگی نیست. در این شرایط اقتصادی کشاورزان و دامداران استان خوزستان که نقش به‌سزایی در تامین غذای کل کشور دارند، طی خشکسالی سال ۱۴۰۰ متحمل خسارات بسیاری شده و بابت خسارات تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است. لازم است هر چه سریع‌تر در این رابطه اقدام شود.

محرم‌زاده: جلوی دلال‌بازی‌ها گرفته شود

نماینده اهر و هریس در مجلس نیز خواستار تعیین تکلیف وضعیت کارکنان شرکتی، پیمانی و قراردادی برای جلوگیری از دلال‌بازی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد محرم‌زاده دیروز در تذکر شفاهی خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: می‌طلبد نسبت به تعیین تکلیف وضعیت کارکنان شرکتی، پیمانی و قراردادی اقدام کنید تا جلوی دلال‌بازی‌ها گرفته شود و همچنین نیاز است همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه کاری مجلس قرار گیرد.