بازی دلار در کانال 25 هزار تومان در صرافی‌های بانکی در حالی ادامه دارد که پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات در وین، دلار تا نیمه کانال 24 هزار تومان عقب رفته بود.

افزایش نرخ دلار در بازار تهران در حالی اتفاق می‌افتد که سیگنال‌های رسیده از وین همچنان مثبت است. گزارش میدانی خبرنگار قرن‌نو نشان می‌دهد سه نظریه در مورد دلایل افزایش نرخ دلار وجود دارد: اول اینکه برخی معامله‌گران معتقدند این افزایش قیمت مقطعی و هدایت‌شده است تا در صورت اعلام خبر توافق، کف ریزشی قیمت دلار چندان بالا نباشد. به‌عبارت‌دیگر این دسته از فعالان بازار ارز براین‌اعتقادند که بانک مرکزی هدف‌دار در مقابل کاهش نرخ ارز ایستاده است؛ زیرا واکنش روانی بازار به توافق، می‌تواند زمینه را برای رسیدن قیمت ارز به کمتر از پیش‌بینی‌های بودجه‌ای مهیا کند؛ ازاین‌رو، تلاش بر این است که کف قیمتی دلار تا همین محدوده 23 هزار تومان، در نظر گرفته شود.در مقابل، برخی دیگر از معامله‌گران براین‌اعتقادند که این‌بار توافق نمی‌تواند تأثیر شگرفی بر بازار ارز به جا بگذارد. هم‌اکنون بازار ارز در وضعیتی است که خود را نه ‌فقط با عوامل سیاسی که با عوامل اقتصادی نظیر میزان نقدینگی و تورم ریالی نیز تطبیق می‌دهد و بازار با فشار چندانی روبه‌رو نیست.

قیمت ارز واقعی است؟

این دسته از معامله‌گران می‌گویند ریزش‌های شدید وقتی رخ می‌دهد که قیمت بالاتر از نرخ واقعی باشد این در حالی است که قیمت کنونی دلار از نظر این دسته از معامله‌گران قیمتی نزدیک به نرخ واقعی است و رسیدن قیمت به کمتر از این رقم ارزان‌فروشی دلار را در پی خواهد داشت. نتیجه این اتفاق نیز بی‌تردید رشد دوباره قیمت دلار از کف ایجادشده خواهد بود.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس سابق کانون صرافان نیز معتقد است تا همین جا واکنش بازار ارز به مذاکرات واکنش دقیقی بوده است. وی در جواب این سؤال که در این صورت بهای ارز کاهش نیافته است؟ می‌گوید: همین که نرخ بالا نرفته بدان‌معنا است که بازار واکنش مثبتی به مذاکرات نشان می‌دهد.البته گروه سومی نیز در این میان هستند که تحلیلی متفاوت از این دو تحلیل را برگزیده‌اند.این گروه معتقدند سیاست بانک مرکزی هرچند در شرایط فعلی مهار قیمت دلار در کانال تنگ 24 تا 25 هزار تومان است اما عملکرد این نهاد مالی در صورت حصول توافق چندان روشن نیست.این گروه سوم معتقدند ممکن است بانک مرکزی با هدف ایجاد شرایط خاص دست به تزریق ارز بزند که این اتفاق در کوتاه‌مدت می‌تواند زمینه را برای ریزش بهای ارز فراهم کند.این گروه معتقدند بهره‌برداری سیاسی مهم‌ترین هدف از تدوین چنین برنامه‌ای است که هنوز روشن نیست در دستورکار دولت سیزدهم قرار دارد یا خیر اما آنچه مسلم است اینکه حتی ریزش قیمت دلار به کمتر از ارقام کنونی نیز رشد دوباره قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.بازار ارز ایران در سه سال اخیر دوره‌ای خاص و استثنایی را پشت‌سر گذاشته است و از قیمت کمتر از چهار هزار تومان در دوره‌هایی به قیمت بیش از 32 هزار تومان رسیده است.

درحال‌حاضر نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در کانال 25 هزار تومان قرار دارد.