هه راه‌ها به روسیه ختم می‌شود چرا که برآوردها نشان می‎دهد مهمترین دلیل رشد عجیب قیمت نفت به عملکرد تزارها در رابطه با اوکراین بازمی‌گردد.

به گزارش قرن‌نو، هر بشکه نفت خام برنت دیروز از 93 دلار نیز گذر کرد و به قیمت 93 دلار و 27 سنت رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز 92 دلار و 31 سنت قیمت خورد و در این بین هر بشکه نفت خام سنگین ایران 85 دلار و یک سنت و هر بشکه نفت خام سبک ایران نیز 86 دلار و 91 سنت قیمت خورده است.

قیمت نفت خام تنها در ماه ژانویه بیش از 15 درصد افزایش یافت و قیمت نفت معیار جهانی برای اولین بار در بیش از هفت سال گذشته از 90 دلار در هر بشکه عبور کرد زیرا ترس از تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافت.

بر اساس گزارش هایی که از ایالات متحده آمریکا به دست رسیده است و با وجود ماه‌ها فاصله تا رسیدن فصل سفر و افزایش مصرف بنزین، قیمت این سوخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک دلار افزایش یافته است و به لیتری 3 دلار و 40 سنت رسیده است.

اوپک و متحدانش با افزایش اندکی تولید موافقت کردند؛ دولت بایدن در نوامبر گفت که 50 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک کشور برای کاهش فشار بر مصرف کنندگان آزاد خواهد کرد، اما این اقدام تفاوت چندانی ایجاد نکرده است.

نفت به زودی 100 دلاری خواهد شد

بسیاری از تحلیلگران انرژی پیش‌بینی می‌کنند که نفت به زودی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید و این اتفاق با وجود محبوب‌تر شدن خودروهای الکتریکی و تداوم همه‌گیری ویروس کرونا خواهد افتاد. اکسون موبیل و سایر شرکت‌‎های نفتی که تنها یک سال پیش توسط برخی از تحلیلگران وال استریت به عنوان دایناسورهای در خطر انقراض شناخته می‌شدند، در حال رشد هستند و بیشترین سود را در سال جاری به دست آورده‌اند.

پاندمی کرونا قیمت انرژی را در سال 2020 کاهش داد و حتی قیمت نفت معیار ایالات متحده را برای اولین بار به زیر صفر رساند اما با گذشت بیش از یک سال از این اتفاق و با ورود به سال 2022 قیمت‌ها سریع‌تر و بیشتر از آنچه بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند بالا رفت زیرا عرضه با تقاضا مطابقتی ندارد.

شرکت‌های نفتی غربی، تا حدی تحت فشار سرمایه‌گذاران و فعالان محیط ‌زیست، چاه‌های کمتری نسبت به قبل از همه‌گیری حفر می‌کنند تا از افزایش عرضه جلوگیری کنند. در کشورهایی مانند اکوادور، قزاقستان و لیبی، بلایای طبیعی و آشفتگی‌های سیاسی تولید نفت را در ماه های اخیر کاهش داده است.

در این بین اما فوری‌ترین و حیاتی‌ترین عامل افزایش قیمت نفت ژئوپلیتیک است و به عبارتی تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین «بازار نفت را در معرض خطر قرار داده است» چراکه در یک بازار با موقعیت حساس هرگونه تنشی می تواند نوسانات قیمتی را تشدید کند.

روسیه روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و به عبارتیً یک بشکه از هر 10 بشکه‌ای که در سراسر جهان در هر روز مصرف می شود توسط روسیه تولید شده است. اگر صادرات نفت روسیه متوقف شود، آمریکایی‌ها به طور مستقیم آسیب جدی نمی‌بینند، زیرا این کشور تنها حدود 700 هزار بشکه در روز به ایالات متحده ارسال می‌کند. این مقدار نسبتاً کم را می توان به راحتی با نفت کانادا و سایر کشورها جایگزین کرد.

اما هرگونه وقفه در ارسال محموله‌های روسیه که از طریق اوکراین عبور می‌کنند، یا خرابکاری در خطوط لوله دیگر در شمال اروپا، اقتصاد یک قاره را فلج خواهد کرد و زنجیره تامین انرژی جهانی را مخدوش می‌کند و تاجران بر این باورند که بقیه جهان ظرفیت اضافی برای جایگزینی نفت روسیه را ندارند.