بازار خودرو اماده ورود 50 هزار دستگاه خودروی وارداتی، پس از سه سال ممنوعیت واردات در کشور می‌شود.

 امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر شرایط اقتصادی خواهد گذاشت؛ به قرن‌نو گفت: درآمد واردات خودرو برای دولت بسیار مهم است. در حال حاضر پیش‌بینی شده است که منابع ارزی به صورت محدود آزادسازی شوند و بی‌تردید اگر تمام منابع ارزی آزاد شود واردات خودرو نیز آزاد خواهد شد .کاکایی به اهمیت مساله ورود 50 هزار دستگاه خودرو اشاره کرد و ادامه داد: این تعداد خودرو برای بازار ایران اصلا کم نیست. باید در نظر داشت در سال‌هایی که واردات خودرو کاملا آزاد بود نیز بیش از۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور نشده است.

وی گفت: خودروهای خارجی در بازار ایران بسیار گران هستند و بی‌تردید با ورود پنجاه هزار دستگاه خودرو قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

کاکایی در ادامه افزود: زمانی که اوضاع ارزی کشور خوب شود و مذاکرات وین به نتیجه برسد، وضعیت تولیدهای مبتنی بر مونتاژ نیز بهبود خواهد یافت. ۲۸ خودروساز ایران تقریبا تماما مونتاژ کار هستند و در سه سال گذشته فعالیت آنها متوقف شده است اما با حل مشکل قیمت این خودروها به واسطه افزایش عرضه کاهش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دید که چقدر فرضیاتی که منجر شده است واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار بگیرد در سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد؛ گفت: اگر این فرضیات محقق نشود و منابع ارزی آزاد نشود خبری از واردات خودرو نخواهد بود چراکه خیلی از افراد از الان به استقبال خودروهای وارداتی می روند و کلاهبرداری‌های کلانی رخ می‌دهد و مردم باید مراقب این موضوع باشند و اگر می‌خواهند پیش خریدی کنند از طریق مراجع رسمی این موضوع را پیگیری کنند و مجوز واحدهای فروش را مورد بررسی قرار دهند . باید در نظر داشت به هر دلیلی ممکن است واردات خودرو رخ ندهد.

کاکایی در آخر در خصوص وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر خرید و فروش به شدت در بازار خودرو کاهش یافته است و رکود کامل در بازار حاکم است و متقاضیان منتظر نتایج مذاکرات و رویدادهای مثبت هستند.