کارگران قراردادی و پیمانکاری ایران خودروی خراسان از گسترش تبعیض در پرداخت دستمزد، پاداش و مزایای شغلی میان خود با با سایر واحدهای مجموعه ایران‌خودرو و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد گلایه دارند.

این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا گفتند: چندین سال است ما کارگران پیمانکاری و قراردادی که شمارمان تا ۴هزار نفر می‌رسد، از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی کردیم اما متاسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی هیچ تغییری در روند قراردادها و میزان درآمد ما به‌رغم افزایش چندبرابری تولید محصول در کارخانه ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران ناچار شدیم دست به اعتراض صنفی بزنیم.

یکی از این کارگران گفت: هفته گذشته سه روز دست به اعتراض صنفی زدیم. در تجمع روز چهارشنبه هفته گذشته، کارگران شیفت صبح و عصر با محدود کردن کار، به غذا نیز اعتراض کردند و در نتیجه کارفرما ناچار شد برای جلوگیری از ادامه اعتراضات، شیفت شب کارگران را لغو کند. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه که قرار بود کارگران مشغول کار باشند، کار در کارخانه برای شکستن اعتراضات محدود شد.

وی گفت: خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. دستمزد و مزایای ما در مقایسه با دیگر کارگران مجموعه ایران‌خودرو متفاوت است اما مدیران شرکت و هیات مدیره کوچک‌ترین توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

به گفته وی، مطالبات همه کارگران قراردادی و شرکتی شاغل در این کارخانه به دلیل‌ عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای شغلی همانند پرداخت اضافه‌کاری‌ها و... در حداقل‌های قانونی کار باقی مانده است.

یکی دیگر از کارگران گفت: روزانه ۶۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کنیم در حالی‌که هیچ سهمی از این میزان تولید و افزایش چند برابری قیمت خودروها نداریم.

وی افزود: سال‌هاست تبدیل وضعیت نشده‌ایم و همچنان با حقوق ناچیزی که هیچ مزایایی هم شاملش نمی‌شود و گاه با تاخیر هم مواجه است، به کار در این واحد تولیدی را ادامه می‌دهیم. به عنوان نمونه یک کارگر فنی با بیش از ۱۵سال سابقه کار در سالن تولید حدود ۵میلیون تومان دریافتی دارد که این رقم در مقایسه با کارگران سایر کارخانه‌های مجموعه ایران‌خودرو بسیار ناچیز است.

به ادعای این کارگر، اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی و قراردادی ایران خودرو خراسان که زیر نظر دو شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی در سایر واحدهای این مجموعه در تهران وجود دارد.

وی اظهار داشت: کارگران ایران خودرو خراسان برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه ایران خودرو تهران از تسهیلاتی چون وام، اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن و سایر خدمات عرفی نیز محروم هستند.