کارگران سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان از اعتراض صنفی روزهای گذشته خود خبر دادند. آنها به دلیل افزایش ساعت کاری هر شیفت و خستگی مفرط در اثر کار طولانی، در روزهای گذشته برای ساعاتی کار در کارخانه را متوقف کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، این کارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما به خواسته‌های کارگران گفتند: کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه، برای کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور هستند هر سه نوبت کاری، دو ساعت اضافه‌کاری تعریف کرده است.

به گفته این کارگران معترض، شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور به جای ۴۴ ساعت کار هفتگی باید ۳۶ ساعت کار کنند در حالی‌که کارگران سالن مونتاژ به جای ۶ ساعت کار روزانه ۸ ساعت کار می‌کنند.

آنها با بیان اینکه قانون‌گذار برای مشاغل سخت و زیان‌آور استثنائات و معافیت‌هایی در نظر گرفته و کارفرما نیز نمی‌تواند آنها را مجبور به اضافه کاری کند، گفتند: ما کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور به جای ۳۰ روز مرخصی، ۳۵ روز مرخصی داریم.

کارگران این شرکت خودروسازی واقع در شهرک صنعتی بینالود با بیان اینکه در ماه‌های گذشته این شرکت برای افزایش تولید به کارگران فشار مضاعف وارد کرده است، افزودند: کار ممتد می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند. کارگران این شرکت خودروساز گفتند: حداقل انتظار این بود که در پی شیوع کرونا، کارفرما از زمان ساعات کاری کارگاه‌ها بکاهد. مدیران و سرپرستان داخلی نیز بدون الزامات قانونی حاضر به انجام چنین کاری نیستند. کارگران ایران خودروی خراسان اظهار داشتند: سرنوشت این واحد تولیدکننده خودرو به اندازه‌ای برایمان مهم است که نمی‌خواهیم هیچ لطمه‌ای به محل کارمان وارد شود. به همین دلیل کارفرما مجاب به رعایت حقوق کارگران است.