رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تورم 44 درصدی را برای کشور خطرناک می‌داند، گفت: خواسته بخش خصوصی پیگیری مذاکرات برجام است.

به گزارش ایلنا، مسعود خوانساری در بیست و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود:  به نظر می‌آید در دنیا توانسته‌اند با بحران کرونا مقابله کنند و تا اندازه‌ای اپیدمی کرونا در دنیا خاتمه یافته است و رشد اقتصادی  در اکثر کشورها و به خصوص کشورهایی که واکسیناسیون را فراگیر انجام داده‌اند خوب بوده است.

وی افزود: اثرات این موضوع نیز قابل مشاهده است. یکی از آنها افزایش قیمت نفت است که در ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشت. همچنین شاهد افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا بودیم که تقریبا قیمت موادغذایی در دنیا افزایش چشمگیری داشت که بعد از سال 2011 چنین افزایشی بی‌سابقه بوده است. بیشترین افزایش قیمت نیز درخصوص گندم بوده است که علاوه بر افزایش قیمت این محصول به دلیل کاهش صادرات کانادا، روسیه و آمریکا قیمت آن افزایش بسیار زیادی داشت.

خوانساری بیان کرد: خوشبختانه در ایران به دلیل واکسیناسیون خوب در ماه‌های گذشته به نظر می‌آید اثرات اقتصادی و اجتماعی خوبی داشته و نگرانی و استرس مردم و  مرگ و میر هم به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: مهمترین بحثی که بعد از کرونا کشور با آن روبرو است مسائل و معضلات اقتصادی است. در حوزه مسائل اقتصادی مهمترین مساله تورم است و هنوز میزان تورم بیش از 40 درصد است. اگرچه در ماه‌های گذشته اندکی کاهش یافته است براساس آخرین آمار 44 درصد تورم کشور است که بسیار نگران است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: خوشبختانه در لایحه بودجه به این امر توجه شده است و امیدواریم مجلس هم همراهی کنند و بودجه‌ای را ارائه دهند که تراز باشد و در سال آینده با کسری کمتری مواجه باشیم و تورم کاهش یابد. امیدواریم مجلس همکاری کند و در سال آینده ارز تک‌نرخی شود زیرا ارز 4200 تومانی علاوه بر اثرات مخرب موجب رانت و فساد است و امیدواریم که حتما بحث حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده منظور و دولت هم آن را تصویب کند.

 تحریم ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور زده است

وی اضافه کرد: خواسته بخش خصوصی پیگیری مذاکرات برجام است. امیدواریم تحریم‌ها هر چه زودتر برداشته شود و تعامل دولت ایران با همه کشورها انجام شود. تحریم ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور زده است. برآوردها نشان می‌دهد که بین 10 تا 20 درصد هزینه مبادلات به دلیل تحریم‌ها اضافه شده و لذا مجبور هستیم کالاها را با قیمت‌های بالاتری خریداری کنیم و صادرات را با هزینه بیشتری انجام دهیم. اگر این رقم که سالانه بیش از ده‌ها میلیارد دلار می‌شود وارد چرخه اقتصاد کشور شود یقینا در تولید و رونق اقتصاد کشور بسیار موثر خواهد بود و امیدواریم با پیگیری دولت هر چه سریع تر تحریم‌ها برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در ماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد کاهش شدید ارزش لیر در ترکیه بودیم که شاید به علت سیاست‌های نادرست که باعث افزایش تورم در این کشور شد، اما نکته مهم اینکه ترکیه توانست از این موقعیت استفاده خوبی کند و افزایش نرخ ارز در رشد صادراتش بسیار موثر بود.

درآمد صادراتی ترکیه افزایش می‌یابد

وی با اشاره به وضعیت ترکیه گفت: در  ماه اکتبر 2011 صادرات ترکیه 20 درصد افزایش یافت و در ماه‌های سپتامبر و اکتبر هر ماه 21 میلیارد دلار درآمد صادراتی ترکیه بوده است و پیش‌بینی آنها این است که تا پایان سال میلادی رقم صادراتی آنها به 220 میلیارد دلار برسد که این بی‌سابقه‌ترین رقم صادراتی است که در دهه اخیر برای ترکیه وجود داشته است.

خوانساری خاطرنشان کرد: در سال 97  یک مرتبه دلار جهش جدی در ایران داشت، در آن زمان به جای اینکه دولت از صادرکنندگان حمایت کند متاسفانه با یک نگرش به اصطلاح بدبینانه باعث شد نه تنها ما از این فرصت که مشابه ترکیه بود استفاده نکنیم بلکه صادرات نیز کاهش یافت.

خوانساری ادامه داد: در چند ماه اخیر افغانستان به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران  افغانستان را ترک کرده و یا فعالیت اقتصادی ندارند، صرافی‌ها در این کشور تعطیل شده و مبادله ما با کشور افغانستان به حداقل رسیده است. توصیه من این است که دولت از این موقعیت استفاده کند و الان بهترین موقعیت است که دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با افغانستان به خصوص در ارتباط با معادن داشته باشد.

وی متذکر شد: در مورد انتقال آب نیز می‌توان با افغانستان اقداماتی را انجام داد به طوری که به‌جای اینکه آب را از خلیج فارس منتقل کنیم با افغانستان تفاهمنامه‌ای منعقد کنیم. الان بهترین موقع است که می‌توان از موقعیت فعلی افغانستان برای اقتصاد خودمان و افغانستان استفاده کنیم.