رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بورس یک سازمان عمومی غیردولتی است اما متاسفانه نفوذ دولت در آن بسیار زیاد است.

به گزارش خبرآنلاین، مسعود خوانساری در نشست تشکل‌های بخش خصوصی با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دولت به صورت دستوری فروش سهام و عدم فروش سهام را اعلام می‌کند بنابراین امیدواریم بخشی از این مشکلات در بورس حل شود.

خوانساری گفت: من فکر می کنم که حضور سازمان بورس در کنار اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان یک سازمان خصوصی و نهاد عمومی غیردولتی  مشکلات حل شود و در جاهایی که بورس نتواند صریحا مسائل را مطرح کند اتاق نسبت به طرح آن اقدام کند و پیشنهادات خوبی را با توجه به فراگیری که در بخش تشکل‌ها دارد می‌تواند ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات بخش خصوصی گفت: هر گاه دستورالعمل یا بخشنامه ای صادر می‌شود لازم است نظرات نمایندگان بخش خصوصی اتخاذ شود تا از مشکلات آتی جلوگیری شود. وی افزود: اقتصاد مخصوصا امسال و سال آینده دچار معضلات جدی است اما هر یک از بخش‌های دولتی و و بخش خصوصی می‌توانند بخشی از این معضل را حل کنند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت بورس گفت: میزان اوراق بدهی منتشره افزایش نیافته و هر چه منتشر می‌شود، بازپرداخت به اوراق بدهی منتشره قبلی است.

مجید عشقی، با بیان اینکه تلاش می‌کنیم رویکرد ما در سازمان بورس و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم و ضوابط و نحوه نظارت در حوزه ناشران و نهادهای مالی بر اساس نظر ذی‌نفعان نهایی باشد، ادامه داد: از زمان تأسیس سازمان بورس در سال ۸۴ تا دو، سه سال پیش ذی‌نفعان بازار دو یا سه میلیون سهامدار بودند اما طی این بازه زمانی با ورود سهام عدالت، حجم زیادی از نقدینگی به بازار وارد شد به شکلی که در حال حاضر ۶۰ میلیون کد سهامداری مستقیم در بورس داریم و بقیه مردم نیز از طریق صندوق‌های مختلف ذی‌نفع بازار سرمایه هستند.

زیرساخت‌های قانونی پاسخگو نیست

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: علی‌رغم حضور جمعیت زیاد در بازار سرمایه، بسیاری از زیرساخت‌های ما همچون قانون تجارت و فرآیندهای موجود پاسخگو نیست؛ به عنوان نمونه پرداخت سود بر اساس قانون تجارت است که می‌گوید «شرکت ۸ ماه وقت دارد سود را بپردازد» که این مسئله با تکنولوژی‌های کنونی بی‌معناست. همچنین طبق قانون، شرکت‌ها باید پرداخت نقدی سود داشته باشند. الان با ۶۰ میلیون سهامدار و حدود ۸۰۰ ناشر پرداخت سود نقدی تبدیل به چالش شده است.وی گفت: بسیاری از فرآیندها به همین شکل است. فرآیند صدور مجوز و تائید صلاحیت‌ها متناسب با بزرگ شدن بازار، توسعه نیافته، ازاین‌رو زیرساخت‌ها در حال بازنگری است.

عشقی اظهار کرد: شرکت‌های پروژه‌محور از بحث‌های جدی است که برای تشکیل سرمایه باید به سمت آنها برویم، پذیره‌نویسی اولین شرکت انجام شد و ما در حال اصلاح مسیر هستیم تا شرکت‌های بیشتری بخصوص در حوزه معادن وارد این بخش شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه گفت: سال گذشته دولت تأمین مالی زیادی به روش‌های مختلف همچون مالیات، فروش سهام و … از بازار سرمایه کرد که این مسئله فشار زیادی به بازار وارد آورد. حضور گسترده مردم موجب شد که بازار نتواند کشش داشته باشد، فقط باعث افزایش قیمت‌ها شد و نقدینگی به سمت اقتصاد واقعی نرفت.

فهرست بلندبالایی  از قیمت‌گذاری دستوری داریم

عشقی در مورد قیمتگذاری دستوری اظهار کرد: طی هفت، هشت سال گذشته حوزه‌هایی همچون فولاد و پتروشیمی به صورت تقریبی از قیمتگذاری دستوری خارج شده‌اند اما همچنان فهرست بلندی در قیمتگذاری دستوری داریم که حتماً باید پیگیری شوند.

وی در خصوص دامنه نوسان نیز گفت: دامنه نوسان یک بحث جدی و مبنایی در بورس است و ابعاد مختلفی دارد. ما در اقتصاد با ابهاماتی مواجه هستیم که بخشی از آن مربوط به قیمتگذاری دستوری و تأثیرش در سودآوری شرکت‌ها است. اگر دامنه نوسان را حذف کنیم، تلاطمات بازار بیشتر می‌شود. به عنوان مثال چند روز پیش نوسان خودرو ۲۰ درصد بود، وقتی اصلاح قیمت اعلام شد، نوسان بالا رفت و وقتی لغو شد، باز هم بالا رفت؛ این تلاطمات در بازار قابل پذیرش نیست.