وزیر اقتصاد گفت: تا آخر سال شرکت‌هایی به عنوان عرضه اولیه در بورس عرضه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نوسان در ذات بازار سرمایه و بازار سهام است. به عبارت دیگر این بازار عمدتا بر رفتار سهام‌داران و عرضه‌کنندگان سهام بازمی‌گردد. دولت با قواعدی که تعریف می‌کند، سعی دارد این نوسانات به سمتی برود که تحرکات به بازار قابل رشد تبدیل شود.

وی ادامه داد: در تمام دوره‌ها بازیگران این عرصه نقش موثری در چارچوب قواعد و مقرراتی که توسط شورای عالی بورس تصویب می‌کند، دارند. اخیرا یکسری مواردی مطرح شد که بر بازار اثر گذاشت. یکی از موارد این بود که مطرح شد نرخ سود بانکی می‌خواهد افزایش پیدا کند. همه فعالان بازار دیدند که رئیس کل بانک مرکزی تکذیبش کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی مقداری بالا رفته که درست است؛ داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم از این روند جلوگیری کنیم.

دژپسند گفت: برخی التهابات به دلیل اظهارنظرهای مداخله‌گرانه‌ای است که در برخی امور بازار سرمایه صورت گرفته است. این موضوع به نظر من سبب می شود سهامداران حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شوند. اگر ما مدافع منافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهارنظرهایی که مداخله ایجاد می‌کند به شدت پرهیز کنیم. وی افزود: برای برخی سهامداران این نگرانی ایجاد شد که این شاخص روندی کاهنده داشته باشد. باید توجه داشته باشیم آنچه که ما را امیدوار می‌کند برنامه‌های ما برای عرضه است. وی گفت: سازمان بورس برنامه‌ای دارد که تا پایان سال جاری می‌تواند صد شرکت به صورت عرضه اولیه را عرضه کند. این موضوع بدین معنا است که خوشبختانه استقبال و اقبال خوبی وجود دارد بنابراین کسانی که در بازار سرمایه وارد می‌شوند باید با دقت عمل کنند.

دژپسند خاطرنشان کرد: اوراق برای تامین مالی دولت نیست. بازار سرمایه ظرفیت‌هایی دارد. بازار بدهی جزئی از بازار سرمایه است.

وی گفت: تصمیم این است که تمام واگذاری‌های ما در دولت در بازار بورس صورت بگیرد. این به خاطر نقش و اهمیت بازار بورس و در راستای تببین اهمیت بازار بورس و سرمایه است.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: مطالعه، مشاوره و معامله جمله همیشگی من است که باید در بازار سرمایه سرلوحه کارمان باشد. الان خوشبختانه بازارمان بازارگردان دارد. یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه این است که نقدشوندگی‌اش بالا برود. یعنی من به هر دلیلی اراده کردم سهمم را بفروشم با سهولت این کار را بکنم. بنابراین ان‌شاءالله برنامه داریم این بازار مدرن‌تر شود و امیدواریم بتوانیم نوسانات را به حداقل برسانیم.

وی گفت: هنوز معتقدیم نوسانات منفی  اثر منفی بر بازار می‌گذارد که امیدواریم به حداقل برسد.

تجمع سهامداران مقابل سازمان بورس

دیروز درحالی وزیر اقتصاد در حاشیه هیأت دولت از چشم‌انداز آتی بورس سخن گفت که گروهی از سهامداران بورس در سومین روز متمادی مقابل سازمان بورس در تهران تجمع کرده بودند تا اعتراض‌شان را نسبت به کاهش روزافزون شاخص بورس مطرح کنند. آنها با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به این وضعیت شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تعدادی از سهامداران معترض که اغلب از سهامداران خرد بازار محسوب می‌شوند باز هم صبح دیروز مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در منطقه ونک تجمع کردند.

پس از دعوت گسترده دولت از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، کدهای بورسی به طور قابل توجهی افزایش یافت و برخی از مردم با فروش اموال خود در این بازار سرمایه‌گذاری کردند و با رشد بی‌سابقه، شاخص در مردادماه به بالای 2 میلیون واحد رسید اما از اواخر مردادماه شاهد ریزش بازار بودیم به طوری که روز چهارشنبه شاخص در کانال یک میلیون و 200 هزار واحد قرار گرفت. دولت هر چند وعده‌هایی برای تقویت و حمایت از بازار و سهام‌داران خرد داده اما تاکنون به اجرا نرسیده است و از این رو سهامداران خرد که خود را بازنده این بازار می‌دانند در چند هفته گذشته نسبت به تجمع مقابل مجلس و سازمان بورس اقدام کرده‌اند.