مدیر آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک گفت: با توجه به اینکه سرعت نوسانات اقصادی بیشتر از اقدامات دولت است، شرایط کنونی زمان مناسبی برای افزایش یارانه‌های نقدی نیست.  به گزارش خبرآنلاین، حسین میرزایی، گفت: آمار نشان می‌دهد ۳۵ میلیون فرد فاقد درآمد ثابت و حمایتهای نهادی در ایران وجود دارد، افرادی که بیمه‌پرداز یا کارمند یا بازنشسته نیستند. این افراد باید حمایت شوند اما با حمایت بی‌انتها مخالفم و چرخه خروج برای حمایت حتما باید لحاظ شود. مشاور IT وزارت رفاه پیش بینی کرد: بحث حذف ۴۲۰۰ تومانی هم بسیار جدی است و این اصلاح نظام یارانه‌ای اتفاق مثبتی است. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: وعده انتخاباتی دولت برای افزایش یارانه که آیه قرآن نیست و نباید بر وعده‎ها چندان پافشاری کرد. گاهی وعده اشتباه است یا مشاوران اشتباه مشورت داده‌اند. برخی معتقدند اگر مصوبه‌ای را امضا کنیم و دولت را بدهکار مردم نماییم، کار انجام داده‌ایم در حالی که بسیاری از سیاسیون حاضر به انجام کارهای اساسی نیست.

چرا یارانه همگانی شد؟

وی گفت: سیاستی که در زمان آقای احمدی نژاد، در آذرماه سال ۸۹ اجرا شد، حاصل شکست در لایه ملی بود. وی در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت شکست در شناسایی ذی‌نفعان و کسانی که مستحق دریافت یارانه بودند، زمینه ساز بروز این اتفاق شد. در آن دوره دولت خیزی برداشت و کل دستگاه‌ها با نظام داده‌ای ناقص آن زمان به خط شدند و مردم را تقسیم‌بندی کردند اما نتایج اعلامی میان مردم تبدیل به جوک شد و از هم می‎پرسیدند خوشه شما چند است؟ همین برخورد نشان می‎داد نتایج تناسبی با واقعیت ندارد. وی گفت: پس از آن شکست، تصمیم گرفتند بگویند سیاست همگانی است. یعنی مابه تفاوت قیمت سوخت را به همه پرداخت می‌کنند.

چه تعداد از فهرست یارانه‌بگیران حذف شدند؟

میرزایی ادامه داد:  در شهریور ۹۸ حذفیات واقعی اتفاق افتاد چرا که قبل از آن صنفی و گروهی حذف می کردیم. مثلا پزشکان را حذف می کردیم اما در شهریور سال ۹۸بودکه۱۷۰ هزار خانوار را بر اساس شاخص‌های بانکی دهک‌ها، خودرو و سایر دارایی‌ها حذف کردیم. وی گفت: تنها سه درصد معترض بودند و کم کم پذیرفتند وضع خوبی دارند.در مرحله بعدی ۱۰۰ هزار خانوار دیگر را حذف کردیم که سرجمع حذف شدگان به یک ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید و قرار بود در آبان ۹۸ حذف میلیونی اتفاق بیفتد که گفتند دست نگه دارید.

وی با اشاره از تجربه اعتراض حذف‌شدگان ادامه داد: در این دوره هر کسی اعتراض داشت، بررسی می‌شد و کم کم این اطمینان شکل گرفت که ما توان شناسایی داریم. نمایندگان مجلس هم این نکته را پذیرفتند اما وقتی در آبان ۹۸ بحث بنزین مطرح شد، موضوع کاملا مسکوت ماند.