نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس برای خصوص افزایش 35درصدی دستمزد کارگران در سال آینده گفت: نگاه گروه کارگری به ماجرای دستمزد، فراتر از اعداد و ارقام است. اینکه در رسانه‌ها اعلام می‌کنند دستمزد 25، 30 و 35 درصد افزایش پیدا کند، به هیچ عنوان منطقی نیست. مدنظر ما سبد معیشت خانوار است و اینکه باید قدرت خرید جبران شود.

علی خدایی در گفت‌وگو با عصر ایران اظهار کرد: در زمینه همین پیشنهاد مجلس، اگر 35درصد یک میلیون و 910هزار تومان به ریال تبدیل شود، عددی کمتر از 700هزار تومان خواهد بود. سوال ما این است که آیا هزینه‌های زندگی خانوار طی یک سال گذشته برای چهار نفر حدود 700هزار تومان در ماه افزایش پیدا کرده است؟ قطعا ارقام واقعی خیلی بیشتر از اینهاست. این آقایان به جای اعلام درصد، این‌گونه نظر دهند که 600هزار تومان به درآمد کارگر اضافه شود. آن موقع می‌توانیم بررسی کنیم که این اعداد و ارقام کافی است یا خیر.

خدایی افزود: از نظر بنده این اعداد به هیج عنوان راضی‌کننده نیست و به همین دلیل وارد بازی با این اعداد نخواهیم شد چون هزینه‌ها بسیار بیشتر از حداقل دستمزد است و باید فاصله جبران شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه افزایش دستمزد به صورت رقم ثابت عملی نیست، عنوان کرد: تاکنون چنین پیشنهادی را مطرح نکردیم و احتمالا سوءبرداشتی از گفته‌های ما شده که برخی این‌گونه برداشت می‌کنند. در صورت افزایش عدد ثابت روی دستمزد کارگران، فاصله دستمزدی سابقه و مهارت از بین می‌رود و ضمن اینکه این موضوع برای بازار کار و طبقه‌بندی مشاغل تصمیم مناسبی نخواهد بود.

خدایی به طولانی شدن جلسات برای تعیین سبد معیشت اشاره کرد کرد و گفت: متاسفانه گروه کارفرمایی در هر جلسه از زیر بار تعیین رقم سبد فرار می‌کند اما امیدواریم در جلسه آینده که روز دوشنبه برگزار می‌شود، رقم سبد نهایی شود. اگر هم تحت هر شرایطی نهایی نشود با توجه به توافقات قبلی، گروه کارگری به صورت یک‌جانبه این عدد را اعلام و روی آن پافشاری خواهد کرد.

وی درباره اینکه آیا جلسات دستمزد باز هم طولانی خواهد شد، تاکید کرد: اگر در 10 دقیقه اول طرف مقابل عدد منطقی را پیشنهاد دهد، حتما می‌پذیریم. در جلسات سال‌های گذشته گروه کارفرمایی اعداد غیرمنطقی پیشنهاد می‌دادند و به همین دلیل جلسات طولانی می‌شد. طبیعتا وقتی گروه کارفرمایی با پیشنهاد عدم افزایش و دولت با افزایش 15درصد وارد مذاکره می‌شود، نیاز به ساعت‌ها چانه‌زنی است تا رقم منطقی تصویب شود.

خدایی گفت: برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنم که مزد چقدر و چه زمانی تصویب می‌شود. اگر گروه کارفرمایی پیشنهاد دهد که افزایش اندکی باید صورت بگیرد، نیاز به چندین جلسه است و اگر با پیشنهاد خوبی وارد مذاکره شوند شاید خیلی زود تصویب شود و دیگر نیازی به بازی رسانه‌ای و بازی با روح و روان مردم نباشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: کل جامعه می‌داند که اکثریت رای در جلسات شورای عالی کار را گروه کارفرمایی دارد لذا در زمینه افزایش دستمزد نمی‌توانم قولی به کارگران بدهم اما به عنوان نماینده کارگران نهایت تلاش را می‌کنم تا در سال آینده اتفاق خوبی رقم بخورد.