مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور از افزایش قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه به ۱۰ هزار تومان خبر داد و گفت: این قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.

محمدعلی کمالی سروستانی در گفت وگو با ایلنا با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی بر بازار جوجه یکروزه، گفت: جوجه یکروزه یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید گوشت مرغ است و تغییر در قیمت یا نوسان در بازار آن می‌تواند عرضه و‌ تامین این کالا را دچار مشکل جدی کند.

وی ادامه داد: گران‌فروشی جوجه یکروزه همراه با مشکلات تامین نهاده‌های خوراک فشار مضاعف را بر مرغداران وارد آورده و بسیاری به فکر ترک تولید افتاده‌اند.

کمالی سروستانی قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه در بازار را ۱۰ هزار تومان عنوان کرد که ۵ هزار و ۸۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب است.

وی یادآور شد: ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

کمالی سروستانی با تاکید بر اینکه عدم کنترل واحدهای مرغ مادری برای نیز جای سوال دارد، اظهار کرد: در سراسر کشور در مجموع ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد مرغ مادری تولیدکننده جوجه یکروزه وجود دارد که کنترل آن‌ها با توجه به تعداد محدودشان کار سختی نیست.

وی تصریح کرد: با جوجه یکروزه ۱۰ هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران ۲۱ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که قیمت مصوب خرید از آن‌ها ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است.

کمالی سروستانی با بیان اینکه مرغداران به دلیل برخوردهای شدید تعزیراتی امکان فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب را ندارند، افزود: اگر مرغداری اقدام به فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب کند علاوه بر جریمه و عدم تحویل نهاده به آن، مجوز جوجه ریزی نیز داده نمی‌شود.

وی همچنین از تاخیر ۳ تا ۴ ماهه تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران به رغم اعلام سهمیه در سامانه بازارگاه خبر داد که مرغداران را در سیر کردن مرغ هایشان دچار مشکل کرده است.

وزیر جدید جهاد کشاورزی مهمترین اولویت کاری خود را تامین نهاده‌های دامی اعلام کرده است.