مریم شکرانی

 فهرست تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم پیش از اینکه به بهارستان برسد، در رسانه‌ها افشا شد. هرچند که برخی رسانه‌ها از قول منابع آگاه نوشته‌اند که احتمال تغییر برخی گزینه‌ها تا زمان معرفی به مجلس وجود دارد؛ اما حالا بالاخره بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان درباره کابینه رئیسی، کانال خبری صدا و سیما اسامی چند تن از وزرای احتمالی دولت سیزدهم را رسانه‌ای کرده است. این موضوع در حالی رخ داد که قرار بود دیروز یکشنبه، فهرست کابینه به مجلس برسد؛ اما گویا این فرآیند به دلیل اختلاف نظر مخبر و رئیسی به تعویق افتاده است.

برای وزارت اقتصاد ظاهرا رئیسی شخصی را معرفی کرده که از نظر دیدگاه‌های اقتصادی به دولت احمدی‌نژاد و سعید جلیلی نزدیک است و روی اقتصاد اسلامی تاکید دارد. محمدهادی زاهدی‌وفا یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده سعید جلیلی است. اقتصاد خوانده و از دانشگاه امام صادق مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد گرفته است

اقتصادی که بدترین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد

ابراهیم رئیسی در شرایطی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل گرفته است که اقتصاد کشور به روایت آمارها اگر نگوییم بدترین، یکی از ناگوارترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. حالا رشد نقدینگی به رقم بی‌سابقه ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ایران یکی از  ۶ کشور جهان با بیشترین نرخ تورم است. بسیاری از اقتصاددانان از جمله مسعود نیلی، هشدار داده‌اند که نرخ تورم در صورت تداوم وضعیت فعلی به شرایط مهارنشدنی می‌رسد.

از این گذشته بحران منابع آب و کمبود برق و گاز در تابستان و زمستان بارها چالش‌ساز شده‌اند. بحران صندوق‌های بازنشستگی و عقب‌ماندگی دستمزد از هزینه‌ها هم در ماه‌های گذشته بارها تجمعات اعتراضی اصناف مختلف را به دنبال داشته است.

در این شرایط گره بزرگ اقتصاد ایران مذاکرات وین است. مذاکراتی که تا دیروز امیدها به آن رنگ باخته بود اما رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود تاکید کرد که از هر طرحی که به لغو تحریم‌ها کمک کند استقبال می‌کند. همچنین نماینده اتحادیه اروپا که در مراسم تحلیف حاضر شده بود اعلام کرده که با حسین امیر عبداللهیان، گزینه احتمالی رئیسی برای وزارت امور خارجه ایران دو ساعت گفتگو کرده و تاکیدها بر ادامه مذاکرات وین بوده است.

با وجود این، ترکیبی که رئیسی برای تیم احتمالی اقتصاد خود در نظر گرفته است، ترکیبی به نظر می‌‌رسد که با احتمال تداوم   تحریمها چیده شده است. افرادی که به محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور نزدیک به نظر می‌رسند و اغلب از مدیران بنیادها و نهادهای انقلابی هستند و البته در ادبیات‌شان از واژه‌های خودکفایی و اقتصاد مقاومتی زیاد استفاده کرده‌اند.

گزینه احتمالی ابراهیم رئیسی برای وزارت نفت جواد اوجی، معاون سابق رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد است. معاون کسی که اصولگرایان او را به عنوان چهره موفق دور زدن تحریم‌های نفتی می‌شناسند و اصلاح طلبان او را بسترساز ظهور بابک زنجانی‌ها می‌دانند

وزیر نفت چهره معتمد دور زدن تحریم

برخی از این چهره‌ها حتی افراد معتمد دولت محمود احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم به شمار می‌آیند که شاخص‌ترین آنها جواد اوجی، گزینه پیشنهادی برای وزارت نفت است. جواد اوجی، معاون سابق رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد است.

معاون کسی که اصولگرایان او را به عنوان چهره موفق دور زدن تحریم‌های نفتی می شناسند و اصلاح‌طلبان او را بسترساز ظهور بابک زنجانی‌ها می دانند. اوجی رییس شرکت ملی گاز در دولت احمدی نژاد و یکی از مدیران بنیاد مستضعفان در حوزه انرژی است. نفت نوین یکی از رسانه‌های تخصصی حوزه نفت نوشته است که اوجی در زمان رستم قاسمی مامور انتقال شمش های طلا به کشورهای همسایه و برای دور زدن تحریم و تهاتر کالا به کالا بود. اوجی در زمان مدیریت خود از احداث خط لوله اسلامی گاز حرف زده بود که گاز ایران را با عبور از کشورهای مسلمان عراق و سوریه به اروپا برساند و البته معلوم نشد سرنوشت این طرح چه شد؟ او همچنین در مصاحبه‌ای با نفت ما دیگر رسانه حوزه نفت گفته است که معتقد به ایجاد نیروگاه‌های متنوع انرژی مانند انرژی هسته‌ای و بادی است. هرچند که بسیاری از کارشناسان نیروگاه‌های هسته‌ای را چندان مقرون به صرفه نمی‌دانند اما گویا رییسی روی وزیری برای نفت حساب کرده که مواضعی خلاف دولت روحانی و احیای برجام دارد.

وزیر اقتصاد از تیم مذاکره‌کننده جلیلی می‌آید

برای وزارت اقتصاد هم ظاهرا ابراهیم رئیسی شخصی را معرفی کرده که از نظر دیدگاه‌های اقتصادی به دولت احمدی‌نژاد و سعید جلیلی نزدیک است و روی اقتصاد اسلامی تاکید دارد.

محمدهادی زاهدی‌وفا یکی از اعضای تیم مذاکره کننده سعید جلیلی است. او ۵۸ سال دارد و اقتصاد خوانده است. کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق دارد. همچنین یک کارشناسی ارشد و دکتری نیز از دانشگاه اتاوا کانادا گرفته است.

عمده مقالات و کارهای پژوهشی که زاهدی‌وفا انجام داده در حوزه بانکداری بدون ربا، اقتصاد اسلامی و در مجموع رائه راهکار برای حل مشکلات اقتصاد را از مسیر اصول فقه اسلامی است.

مدیران اقتصادی فارغ‌التحصیل از دانشگاه امام صادق

آخرین گمانه‌زنی‌ها می‌گوید رضا فاطمی امین قرار است به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود. فردی که پیش از این قائم مقام ابراهیم رئیسی در آستان قدس بود و عمده فعالیتهایش در این نهاد انقلابی است. هرچند که او دوره‌ای در وزارت صمت دولت محمود احمدی نژاد معاون وزیر صنایع بوده است. فاطمی امین ۴۷ سال دارد و  تحصیلات خود را در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و اکنون دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد.

گزینه احتمالی وزارت راه و شهرسازی هم سعید محمد اعلام شده است. مدیر جوانی که بیشتر سابقه کاری خود را در پروژه‌های اقتصادی سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا سپری کرده و حتی کاندیدای تصدی پست ریاست جمهوری هم شد اما در نهایت انصراف داد. همچنین علی صالح‌آبادی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای ریاست بانک مرکزی است. کسی که نخستین رئیس سازمان بورس است و به همین دلیل لقب آقای بورس گرفته است.

او تحصیلات چندانی در حوزه اقتصاد ندارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه تهران است.

صالح آبادی سال ۸۳ تا ۸۴ نیز مدیر بورس منطقه‌ای کرج شده و سال بعد به عنوان دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران معرفی شده است. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳نیز ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به عهده داشته است و دوره کوتاهی مدیر بانک توسعه صادرات بوده است و حالا معلوم نیست با چه پشتوانه مدیریتی در حوزه بانک قرار است به ساختمان لاجوردی میرداماد برود.

گمانه‌زنی‌ها بر آن استوار است که این هفته کابینه سیزدهم از سوی رییس‌جمهور جدید معرفی خواهد شد. هر چه هست تیم اقتصادی کابینه کار بسیار سختی را پیش رو دارد. بی‌تردید اعتمادبخشی و ایجاد آرامش در فضای اقتصادی اولین اولویت پیش‌روست.