افزایش چند ده درصدی قیمت تمامی کالاها و خدمات در کشور که از ابتدای امسال آغاز شد، این روزها به یک واقعیت بدل شده است، با این حال، کارفرمایان کشور که تولید این کالاها و خدمات را برعهده دارند، زیر بار افزایش مناسب حقوق کارگران نمی‌روند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران آغاز شده است اما امسال هم به شیوه سال‌های پیش، موضوع به محل مجادله نمایندگان کارگری و کارفرمایی بدل شده؛ کارگرانی که دستمزدهای خود را در برابر هزینه‌های زندگی ناچیز می‌دانند و کارفرمایانی که امسال دست پیش گرفته‌اند و معتقدند اصلا قرار نیست دستمزد، تامین‌کننده سبد معیشت خانوار باشد.

در همین زمینه، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه امیدواریم دوشنبه این هفته، هزینه سبد معیشت نهایی شود، گفت: خواسته ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به «ریال» تعیین شود و اعلام کنند که چقدر به دستمزد کارگران اضافه می‌شود.

کمیته امداد، قیمت حداقل خوراکی‌های یک نفر را حدود 750هزار تومان در ماه اعلام کرده است یعنی حداقل قیمت خوراکی‌ها برای یک خانوار 3.3نفری بالای 2.5 میلیون تومان خواهد شد

علی خدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: با توجه به اتفاقاتی که در تعیین دستمزد امسال رخ داد و روندی که امسال در حال طی شدن است، بهانه‌های گروه‌های کارفرمایی و دولت به یک بهانه «نخ‌نما» تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود تولید و کارفرمایان توان پرداخت دستمزد ندارند سال‌هاست که در حال تکرار است. بارها اعلام کرده‌ایم که بزرگترین تکیه‌گاه دولت در سال گذشته برای عدم پذیرش نظر گروه کارگری و تعیین مزد یک‌جانبه، ادعای «مهار تورم» بود. در جلسات شورای عالی کار، وزیر اقتصاد که به عنوان نماینده دولت حضور داشت، با تأکید بر اینکه ما «تورم را روی 15درصد مهار خواهیم کرد» حضور پیدا کردند. ادعای آنها این بود که افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود اما در طی سال دیدیم که دولت نه تنها به ادعای خود مبنی بر تورم 15درصدی عمل نکرد، بلکه در حوزه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، شاهد تورم افسارگسیخته بودیم.

نمایندگان کارگری از جلسات مزد رضایت ندارند

خدایی گفت: گروه کارگری برای سال آینده دو مسیر را دنبال می‌کند. یکی مذاکرات مزدی سال 1400 که جلسات کمیته مزد آن در حال برگزاری است. با توجه به گزارش‌هایی که از جلسات کمیته دستمزد از گروه کارگری دارم، به نظر می‌رسد دولت و کارفرما به صورت مشترک با هم و با هدف اینکه اجازه ندهند سبد معیشت به روال عادی خود تصویب شود کار را پیش می‌برند. دلیل آنها هم این است که گروه کارگری از شکایتی که در دیوان عدالت اداری از دستمزد امسال انجام داده است، استناد به سبد معیشت کرده است. هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری هم رأی به نفع گروه کارگری مبنی بر ابطال مصوبه داده است. لذا به نظر می‌رسد نمایندگان ما از روند جلسات کمیته مزد رضایت ندارند. البته طبق وعده‌هایی که داده شده، بنا بر این است که تا آخر بهمن ماه، کمیته دستمزد، عدد و رقم سبد معیشت را تعیین کند.

وی گفت: دوشنبه هفته آینده جلسه کمیته مزد مجدداً ‌برگزار می‌شود و منتظر هستیم که سبد هزینه معیشت نهایی و اعلام شود تا وارد مذاکرات مزدی شویم.

خدایی گفت: سال گذشته برای تعیین دستمزد دچار این مشکل بودیم که جلسه نهایی مزد به روزهای آخر سال کشیده شد. بارها به دبیر شورای عالی کار اعلام کردیم که با توجه به اینکه مذاکرات مزدی ممکن است زمان‌بر باشد و با حاشیه‌هایی همراه باشد، بهتر است مذاکرات مزدی به روزهای پایانی سال موکول نشود اما سال گذشته دولت این موضوع را نپذیرفت و جلسات به روزهای پایانی موکول شد. کشیده شدن مزد به روزهای ابتدایی سال 99 هم در بازار کار بی‌نظمی‌هایی را به وجود آورد.

ادعای دولت این بود که افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود، اما طی سال دیدیم که دولت نه تنها به ادعای خود مبنی بر تورم 15درصدی عمل نکرد، بلکه در حوزه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، شاهد تورم افسارگسیخته بودیم

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: درخواست ما این است که دولت هر چه سریع‌تر جلسات مزدی را برگزار کند اما نگاه کلی گروه کارگری به ماجرا این است که به هیچ عنوان به کش‌دار شدن جلسات راضی نیستیم. حتی اگر در 10دقیقه اول جلسات مزدی، گروه کارگری به خواسته «منطقی و معقول» خود برسند، مصوبه مزدی را امضا خواهند کرد.

حاضریم تا بی‌نهایت مذاکره کنیم

وی افزود: اما اگر خواسته گروه کارگری محقق نشود تا بی‌نهایت به مذاکرات ادامه می‌دهیم. روال ما همواره این بوده است که بحث قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال‌های گذشته جبران شود. عدد و رقم مزد و درصد تعیین مزد برای ما ملاک نیست. آنچه برای ما ملاک است سفره کارگران و معیشت آنهاست. با اعداد و ارقام نمی‌خواهیم بازی کنیم. خواسته ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به ریال تعیین شود. با توجه به اینکه دستمزد کارگران این‌قدر کوچک مانده است، اگر میزان افزایش به صورت درصد باشد، عدد بزرگی از آن استخراج می‌شود.

خدایی گفت: حداقل خواسته ما برای دستمزد سال آینده باید جبران قدرت خرید کارگران باشد. با این حداقل‌ها وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد. عدد و رقمی که در کمیته دستمزد شورای عالی کار مطرح می‌شود، عدد و رقم استاندارد حداقلی برای خوراکی‌ها، ‌آشامیدنی‌ها، مسکن، ارتباطات، آموزش و تفریحات است. نماینده مرکز آمار عددی را برای سبد معیشت اعلام کرده است اما هنوز ریز محاسبات را اعلام نکرده است. اگر ریز محاسبات را اعلام کند و با قانون مطابقت داشته باشد، ما می‌پذیریم و مقاومتی نداریم اما با توجه به شرایط و اطلاعاتی که از مرکز آمار استخراج می‌کنیم، به نظر ما آن اطلاعات نمی‌توانددرست باشد. در حال حاضر هم کمیته امداد، قیمت حداقل خوراکی‌های یک نفر را حدود 750هزار تومان در ماه اعلام کرده است. اگر حداقل خوراکی‌ها حدود 750هزار تومان برای یک نفر باشد، حداقل خوراکی‌ها برای یک خانوار 3.3نفری بالای 2.5 میلیون تومان خواهد شد و با لحاظ کردن آمارهای استخراجی از مرکز آمار، سبد هزینه‌های زندگی بالاتر از 7 میلیون و 500هزار تومان در ماه خواهد شد اما باز هم منتظر هستیم در جلسه کمیته مزد به صورت سه‌جانبه به عدد سبد معیشت مشترک با شرکای اجتماعی برسیم.