رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه قانون آزادسازی بلیت هواپیما لغو شده و نباید در نرخ‌گذاری به آن استناد کرد، گفت: قانون آزادسازی در برنامه ششم نیامده و ایرلاین‌ها شروط ازادسازی را رعایت نکردند. لغو قانون فردا در جلسه وزیر به مدیران ایرلاین‌ها اعلام می‌شود.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما و ادعای شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تنظیم قیمت‌ها براساس قانون آزادسازی بلیت هواپیما اظهار داشت: به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور جدی انتقاد داریم و روز گذشته هم با وزیر راه و شهرسازی در این باره جلسه‌ای برگزار شد نمایندگان مجلس مراتب اعتراض و گلایه خود را نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام کردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در چند روز گذشته شاهد افزایش قابل توجه قیمت بلیت هواپیما بودیم، ادامه داد: با این وضعیت و قیمت‌ها، دیگر بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت و در حال حاضر سفر هوایی فقط به بخش و قشر خاصی از جامعه تعلق گرفته است. درست است که شرکت‌های هواپیمایی هم شرایط سختی را می‌گذرانند اما باید مراقبت باشیم چراکه اگر تقاضا کاهش یابد و پذیرش مسافر هم کمتر شود، این موضوع هم به نفع ایرلاین‌ها نخواهد بود.  

رییس کمیسیون عمران مجلس از جلسه بررسی تعیین نرخ بلیت هواپیما بین وزیر راه و مدیران شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت:  قرار بر این است که فردا جلسه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی برگزار شود و بر روی یک قیمت مشخص توافق حاصل شود و تمام ایرلاین ها مکلف هستند که در همان چارچوب بلیت بفروشند.

رضایی کوچی با اشاره به وضعیت نامطلوب سازمان هواپیمایی کشوری افزود: فردی که به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی انتخاب شده،‌ متاسفانه مبتلا به ویروس کرونا است و در حال حاضر سازمان رییس ندارد، البته سرپرست هم محدودیت‌هایی دارد و اگر همین سرپرست هم نباشد شرایط برای سازمان سخت‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد: قانون آزادسازی بلیت هواپیما منتفی است و تاکید و مطالبه جدی ما از وزیر این است که قیمت‌ها به صورت عادلانه تعیین شود و سازمان هواپیمایی هم به طور سختگیرانه و جدی بر رعایت این قیمت‌ها نظارت کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قانون آزادسازی بلیت هواپیما در برنامه پنجم ذکر شده و در برنامه ششم از آن نامی برده نشده و در برنامه ششم نظارت دولت باید ادامه داشته باشد و نرخ گذاری خارج از قانون آزادسازی بلیت هواپیما باشد.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که در بحث آزادسازی نرخ بلیت هم قرار بود رقابتی بین ایرلاین‌ها شکل بگیرد و براساس آن کیفیت خدماتی افزایش یابد که این موضوعات محقق نشد. از سوی دیگر زمانی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید به اجرا برسد که تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد اما در شرایط تحریم تعداد صندلی‌ها بسیار محدود است و تقاضا بیشتر از عرضه است. قطعا  در این شرایط نمی‌توان نرخ را آزاد کرد و شرایط کاملا به نفع ایرلاین‌ها است.