رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید در صورت نهایی شدن مذاکرات برای کنار رفتن تحریم‌ها، میزان مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه‌ترین زمان دو برابر خواهد شد.

مجیدرضا حریری در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرد: اقتصاد چین همانطور که بزرگترین صادرکننده جهان به شمار می‌رود، همزمان بزرگ‌ترین واردکننده نیز به شمار می‌رود و این کشور در طول سال بخش مهمی از نیازهای خود از حوزه انرژی گرفته تا مواد اولیه و حتی مواد غذایی را وارد می‌کند. بخش مهمی از این نیاز وارداتی از طریق کشورهای آ س آن، اتحادیه اروپا و آمریکا تامین می‌شود. برای مثال بخش مهمی از گوشت و غلات مورد نیاز چین از طریق آمریکا وارد می‌شود.

وضعیت تراز تجاری ایران و چین

وی درباره وضعیت مبادلات تجاری چین در منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس نیز توضیح داد: هرچند در سال‌های نه چندان دور چین صرفا یک واردکننده نفت و فراورده‌های نفتی به شمار می‌رفت اما با توجه به سرعت گرفتن فرایند توسعه اقتصادی در این کشور، میزان تقاضای چین برای نفت چند برابر شده است و بخشی مهمی از این نیاز از طریق کشورهای منطقه خاورمیانه تامین می‌شود. عربستان سعودی و عراق که بخش مهمی از صادراتشان به نفت و فراورده‌های نفتی ارتباط دارد، بخشی از تامین کنندگان نفت چین در سال‌های اخیر بوده‌اند. رئیس اتاق ایران و چین در پاسخ به این سوال که چرا دیگر ایران در بین تامین کنندگان نفت چین و شرکای اصلی تجاری این کشور در منطقه تعریف نمی‌شود، گفت: ما در سال‌ ۲۰۱۵، با تجارت مشترک بیش از ۵۱ میلیارد دلار شریک اصلی تجاری چین در منطقه بودیم و در این آمار بیش از ۶۰ درصد سهم صادرات ایران و مابقی مربوط به واردات بود و از این رو حتی تراز تجاری ما با چین نیز همواره مثبت بود اما از همان سال، تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی ایران آمار تجاری خود را از دست داد و امروز دیگر شریک اصلی تجاری چین در منطقه به شمار نمی‌رویم.

رقیب اصلی ما عربستان است

حریری ادامه داد: اصلی‌ترین رقیب تجاری ما در منطقه در تعامل با چین، عربستان سعودی است. کشورهایی مانند عراق، قطر و کویت نیز در این حوزه مطرح هستند. جدای از آن، آمارهای تجاری چین و ترکیه، افت و خیزهای خاص خود را داشته و ماجرا در پاکستان نیز متفاوت است.

مانند سند چشم انداز ۲۵ ساله که چندی پیش میان ایران و چین امضا شد، چنین برنامه‌ای میان چین و پاکستان نیز وجود دارد که به مرحله قرارداد و سرمایه گذاری کلان چین در پروژه‌های کلان پاکستان رسیده و کار ادامه دارد. وی با بیان اینکه افزایش دوباره تجارت مشترک میان دو کشور، منوط به لغو یا کنار رفتن تحریم‌ها خواهد بود، توضیح داد: هرچند در سه سال گذشته از رئیس جمهوری گرفته تا وزرای خارجه و بازرگانی چین رسما تاکید کرده‌اند که تحریم‌های ترامپ را به رسمیت نمی‌شناسند اما به هر حال شرکت‌های چینی در حوزه‌های مختلف امکان ارتباط با آمریکا چه در بازار خرید و فروش و چه در بورس و سایر نقاط را دارند و از این رو ریسک ورود گسترده به ایران را نمی‌پذیرند.