مریم شکرانی

 تامین کالاهای اساسی در بازار ایران به اختلال جدی خورده است. حالا بعد از خبرساز شدن صف‌های مرغ و روغن و گوشت و ... اخبار حاکی از کمبود جدی شکر است. علاوه بر این خشکسالی کم‌سابقه اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت تولید گندم و برنج را به گوش می‌رساند و گویا نابسامانی بازار مواد غذایی امسال هم ادامه دارد.

از سوی دیگر کمبود روغن و گرانی این کالا در بازار همچنان وجود دارد اما به دلیل فرسایشی شدن وضعیت نابسامان بازار روغن، کمتر خبری درباره آن به گوش می‎رسد. در کنار این اتفاقات برخی فعالان حوزه دام هشدار می‎دهند با وجودی که میزان تولید دام به اندازه کافی است اما احتمال آن می‎رود که دخالت دولت در بازار، زمینه را برای افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز فراهم کند. این اتفاق در کنار بی‌ثباتی بازار مرغ، امنیت سفره شهروندان را با مشکلاتی متعدد روبرو کرده است. در کنار کمبود مواد غذایی، گرانی این اقلام در بازار به چشم می‎آید تا جایی که حسنی، عضو اتحادیه بنکداران می‎گوید که بازار با گرانفروشی مواد غذایی روبروست. نکته مهم سخنان وی اینجاست که معتقد است در حالی کمبود برخی اقلام در بازار خرده‎فروشی مشهود است که بازار عمده‎فروشی با مشکلی مواجه نیست.

وقتی شکرسهمیه‎بندی می‌شود

بنا به گزارش‌های میدانی فروش شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمیه‌بندی شده است.

 برخی فروشندگان با دستاویز قرار دادن همین موضوع، شکر را با قیمت بالاتری می‌فروشند. در حال حاضر سهم هر نفر حداکثر دو بسته شکر دولتی است و علاوه بر مصارف خرده‌فروشی، گویا صنایع غذایی هم با بحران کمبود شکر مواجه هستند.

یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز به تجارت‌نیوز گفته است صاحبان صنایع از معضل کمبود شکر گزارش دادند و چالش کمبود شکر در تمام کشور وجود دارد.

محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی مشهد وضعیت شکر در این استان را اسفناک توصیف کرده و به این رسانه توضیح داد: از بین ۱۰ واحد صنفی خرده‌فروشی ۹ واحد صنفی شکر ندارند.

عضو اتاق بازرگانی مشهد همچنین توضیح داده است: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان خراسان شکر را سهمیه‌ای به مردم می‌فروشند. یعنی به هر نفر دو شکر با بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی تعلق می‌گیرد که قیمت آن هم هفت هزار و ۸۰۰ تومان است.

عضو اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اختلال در واردات کالا توضیح داد: چند سالی است که در تامین شکر با مشکل مواجه هستیم. زیرا حدود ۶۰ درصد نیاز کشور از کشورهای دیگر تامین می‌شود و قاعدتا تحریم‌ها و نقل و انتقال پول در کمبود شکر و به‌هم‌ریختگی بازار موثر است.

محمدآقا طاهر، رئیس سابق اتحادیه بنکداران درباره کمبود شکر گفت: شکر در بازار دو نرخی است و همین موضوع در توزیع آن اختلال ایجاد کرده است و در حال حاضر شکر با نرخ هشت هزار و ۷۰۰ تومان به دست مردم می‌رسد.

او اظهار کرد که توزیع شکر قطع نشده است و از هفته آینده وضعیت بازار بهتر می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی مشهد: مدتی است در تامین شکر با مشکل مواجه هستیم؛ زیرا حدود ۶۰ درصد نیاز شکر ایران از کشورهای دیگر تامین می‌شود و قاعدتا تحریم‌ها و نقل و انتقال پول در کمبود شکر و به‌هم‌ریختگی بازار موثر است

نگرانی دوباره برای گرانی مرغ

در حالی که سال ۱۴۰۰ با صف‌های عریض و طویل مرغ حاشیهساز شده بود و دولت حتی سامانه‌ای تحت‌عنوان قرارگاه مرغ برای ساماندهی قیمت مرغ راه‌اندازی کرد، مجددا زمزمه‌های گرانی دوباره مرغ به گوش می‌رسد. مرغداران می‌گویند در حالی که قیمت جوجه یک روزه فقط ۶ تا ۸ هزار تومان است، آنها حتی جوجه را تا قیمت ۱۵ هزار تومان در بازار آزاد تهیه می‌کنند.

مرغداران همچنین از تامین نشدن خوراک مرغ خبر می‌دهند و می‌گویند که ۵۰ روز است دان مرغ دریافت نکرده‌اند و بسیاری از مرغداران ناچار شده‌اند مرغ‌های خود را زودتر به کشتارگاه بفرستند. آنها همچنین از احتمال معدوم شدن جوجه‌های یک روزه در خرداد ماه خبر می‌دهند و می‌گویند جهش قیمت جوجه و کمبود خوراک دام موجب شده است که بسیاری از مرغداران از جوجه‌ریزی خودداری کنند.

این اتفاقات در حالی در بازار مرغ رخ می‌دهد که ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مرغ در جهان است و دخالت‌های بی حد و حصر دولت در این بازار موجب شده است که بازار مرغ دچار آشفتگی شود و دولت واردات مرغ را امسال کلید بزند.

نگرانی برای کمبود گندم

چندی پیش نظام صنفی مهندسی کشاورزی از چراگاه شدن مزارع گندم به مهر خبر داده و اعلام کرده بود که به دلیل نازل بودن نرخ خرید تضمینی گندم بسیاری از کشاورزان ناچار شده‌اند که مزارع سبز خود را به دامداران و برای چرای دام بفروشند. پس از آن ویدئوهای متعددی از چرای گوسفندان در مزارع سبز گندم در فضای مجازی منتشر شد و حالا کشاورزان می‌گویند که در حالی که قیمت تمام شده هرکیلوگرم گندم بین ۵ تا ۶ هزارتومان است نرخ خرید تضمینی گندم از این مبلغ پایین‌تر است و کشاورزان متضرر شده‌اند.

از آن سو خبرها حاکی از آن است که نرخ خرید گندم در کشورهای همسایه بسیار بالاتر از ایران است و انگیزه قاچاق گندم تقویت شده است.

گذشته از این خشکسالی کم سابقه موجب شده است که بسیاری از گندمزارهای دیم از بین برود. در این شرایط نگرانی‌ها برای کمبود گندم و آرد بالا گرفته است و اتاق بازرگانی ایران به دولت پیشنهاد واردات ۵ تا ۶ میلیون تن گندم داده است تا بازار آرد و نان با اختلال مواجه نشود.

معدوم سازی پیاز

 امسال همچنین تصاویر متعددی از معدوم‌سازی پیاز منتشر شد و کشاورزان دولت را به بی‌برنامگی در تنظیم بازار کشاورزی متهم کردند. ماجرایی که هرسال درباره محصولاتی از جمله گوجه‌فرنگی، سیبزمینی، خیار و ... تکرار شده است. علاوه بر این خشکسالی کم سابقه نگرانی‌ها را برای تولید برنج امسال افزایش داده است و در مجموع گویا باید منتظر سالی پر از دغدغه در بازار موادغذایی باشیم.