نشست بررسی مشکلات تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با حضور اعضای این اتحادیه در خبرگزاری کار ایران برگزار شد.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به وضعیت این اتحادیه و اعضای آن در سال 99 گفت:‌ یکی از نشانه‌های اقتصاد درست گردش پولی سالم است. وقتی گردش پول سالم باشد اقتصاد نیز قوی می‌شود و ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که پول ملی و ریال را تقویت کنیم در این راستا و با توجه به منویات مقام معظم رهبری تلاش کردیم تا در صنف خود تولیدکنندگان را تقویت کنیم تا مسایلی همچون تحریم‌ها و قاچاق بی‌حساب کالاها تاثیر زیادی بر آنها نگذارد.

شیرازی افزود: متاسفانه در یکی دو سال اخیر به دلیل برخی سیاست‌های غلط و تحریم‌ها  بخشی از تولیدکنندگان مجبور شدند تولیدی خود را تعطیل کنند و به کارهای واسطه‌ای و شغل‌های کاذبی همچون فروش اجناس به صورت بساط و دست‌فروشی روی بیاورند.

وی ادامه داد: در پایان سال 97 تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بر اساس پایشی که انجام دادیم وضعیت خوبی داشتند. با شعار «ایرانی کالای ایرانی بخر» استقبال مردم از کالای ایرانی خوب شده بود و این روند و استقبال از کالاهای ایرانی تا پایان سال 98 نیز ادامه پیدا کرد. حتی برخی تولیدکنندگان هم که فعالیت خود را تعطیل کرده‌ بودند با انگیزه بازگشتند و تولیدکنندگانی که میزان تولید خود راکاهش داده بودند با توجه به استقبال مشتریان آن را ا فزایش دادند از سوی دیگر ورود پوشاک نیز به صورت کامل ممنوع شده بود و همین مسئله باعث شد که ارز نیز کمتر از کشور خارج شود و کشورهای همسایه نیز از داخل کشور محصولات ایرانی می‌خریدند.

شیرازی با اشاره به اینکه در همه صنوف تولیدی دلال وجود دارد اما در صنف پوشاک دلال‌ها نقش کم‌رنگی دارند گفت: بهمن و اسفند سال 98 ما هم از لحاظ میزان تولید و هم تنوع جهش زیادی را شاهد بودیم. حتی وضعیت فروش به گونه‌ای بود که حدود 80 الی 90 درصد کالاها نقدی خریداری می‌شد و تولیدکنندگانی که کالای خیلی خوبی داشتند فقط نقدی می‌فروختند و بازار آماده فروش بود که متاسفانه کرونا باعث شد تا وضعیت به قدری خراب شود که ما تا مرز ویرانگری حرکت کنیم.

وی ادامه داد: با گسترش کرونا مردم برای خرید مراجعه نمی‌کردند و از سوی دیگر تعطیلات نیز باعث شد تا کسب و کارها افت کند. بعد از بازگشایی نیز شاهد یک تورم و افزایش قیمت بودیم اما به دلیل آنکه فصل کالای صنوفی مانند پوشاک و کیف و کفش گذشته بود اینگونه محصولات نه تنها رشد قیمت پیدا نکرد بلکه شاهد کاهش قیمت نیز بودیم.

شیرازی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شدند محصولات خود را به یک سوم و یا یک چهارم قیمت تمام شده بفروشند گفت:‌ همین مساله باعث شد تا دست فروشان و اصطلاحاً کسانی که لباس‌ها را به شکل بساط‌گستری می‌فروشند افزایش پیدا کنند. اگر در سال 98 ، 10 درصد فروش پوشاک از طریق دست‌فروشان و بساط گستران بود این مساله امسال به حدود  100 درصد رسیده است و امروز این پدیده را در اکثر خیابان‌ها و تقاطع و میدان‌های بزرگ شهر می‌بینیم.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که آنقدر پوشاک ما در واحدهای صنفی و انبارها دپو شده بود که  حاضر شدند آن را به کمتر از یک چهارم قیمت تمام شده و از طریق فروش خیابانی و بساطی عرضه کنند. اگر به طور مثال فردی 500 میلیون تومان سرمایه تولید داشته آن 500 میلیون به دلیل کرونا و مشکلات دیگر به 100 میلیون کاهش پیدا کرد و از طرفی بسیاری از آ‌نها بدهی‌های سنگین داشتند و بخشی از آن بدهی وامی است که از بانک گرفته بوده و باید سود 20 درصد می‌دادند.

وی درباره رفتار سازمان‌های دولتی گفت: ما همه تلاش خود را انجام دادیم تا مطالبات صنف را به گوش دستگاه‌های دولتی و مربوطه برسانیم اما متاسفانه هیچ گونه بازخورد مثبتی را ندیدیم. تسهیلاتی که به ما داده شد خوب نبود و نرخ بهره بالایی داشت. وام‌های با سود 18 و 20 درصد برای تولید کننده فایده‌ای ندارد. ضمن آ‌نکه باید مواد اولیه خام را امروز 30 درصد بالای قیمت تمام شده بخریم.

وی ادامه داد: در بحث مالیات وعده‌های خوبی داده شد و بر روی کاغذ و بخشنامه تصمیمات زیبایی گرفته شد اما عمل نشد. تولیدکنندگان و فروشندگان دو ماه آخر سال 98 بسیار متضرر شدند اما در خرداد سال 99 سازمان مالیات اعلام کرد که باید بین 4 الی 12 درصد مالیات نسبت به سال 98 افزایش پیدا کند در حالی که تولیدکنندگان پوشاک به خاطر کرونا متضرر شدند در حالی که صنوف دیگر که مشمول به کار بودند سود کردند و آنها باید مالیات خود را بر اساس روال موجود بدهند نه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک: آنقدر پوشاک ما در واحدهای صنفی و انبارها دپو شده بود که حاضر شدند آن را به کمتر از یک چهارم قیمت تمام شده و از طریق فروش خیابانی و بساطی عرضه کنند

وی ادامه داد: تولیدکنندگان بخش پوشاک سه گروه هستند. گروهی بعد از گسترش ویروس کرونا نتوانستند به کار خود ادامه بدهند، کسانی که تولیدکننده بوده اما کارگاه تولیدی نداشتند و محصولات را سفارش می‌دادند. لذا چون مشتری برای محصول نبود دیگر سفارش ندادند. گروهی دیگر کارگاه تولیدی دارند و خودشان نیز برند معتبری هستند که بین 100 الی 150 کارگر دارند اما نتوانستند تعطیل کنند زیرا برخی از کارگران آنها حدود 10 سال است که کار می‌کنند و به نوعی آموزش دیده و ماهر شدند و اگر تعطیل کنند و کارگر را اخراج کنند دیگر نمی‌توانند او را جذب کنند از سوی دیگر بسیاری از کارفرماها با کارگران خود زندگی کردند چگونه می‌توانند آنها را رها کنند امروز بیشتر این تولیدکنندگان کالاهای خود را تولید کرده و منتظر شب عید هستند.

وی ادامه داد: اگر شاهد موج چهارم کرونا باشیم و دوباره مشاغل تعطیل شود ما شاهد نابودی فعالان پوشاک خواهیم بود و اگر امسال همان اتفاقی که سال پیش برای تولیدکنندگان رخ داد بیفتد قطعا خسارت‌های جبران‌ناپذیر و سنگینی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید گفت: برای جهش تولید همه ما باید دست به دست هم بدهیم و کمک بکنیم و الا از آسمان برای من تولید کننده پارچه نمی‌بارد چرا باید دولت جلوی ارائه پارچه به تولیدکنندگان را بگیرد و فقط از کارخانجات نساجی حمایت کند؟ دولت اگر می‌خواهد با قاچاق پارچه مبارزه کند باید از مبادی ورودی جلوگیری کند نه اینکه به کارگاه تولیدی برود و پارچه‌هایی که در کارگاه است را مورد سوال و بازرسی قرار دهد که آیا قاچاق است یا خیر؟

مشکل اصلی امروز کمبود  مواد اولیه است

کمال سیدسقا یکی از تولیدکنندگان پوشاک کودک نیز گفت: تا چند سال پیش پوشاک کودک توسط تولیدکنندگان به صورت عمده‌ای و فله‌ای فروخته می‌شد اما امروز خوشبختانه با توجه به کیفیت کالا فروش بهتر شده و مشکل اصلی امروز کمبود مواد اولیه است. البته مواد اصلی پوشاک کاملا داخلی است ولی برخی از مواد جانبی آن مانند عروسک و گل سینه که در داخل تولید نمی‌شود باید وارد شود و نوسانات ارز کاملا بر روی تولیدات ما تاثیر گذاشته است. بخشی از کالای مورد نیاز به صورت قاچاق وارد می‌شود زیرا زمانی که می‌خواهند کالا را به صورت رسمی وارد کنند در گمرک دچار مشکلات می‌شوند. البته امروز حدود 70 درصد نیاز داخل را تامین می‌کنیم.

به صادرات فکر نمی‌کنیم

محمودرضا آقاپور علیشاهی  که30 سال است در حوزه پوشاک آقایان فعالیت می‌کند گفت: هر ساله ما حدود  80 هزار قلم کالا تولید می‌کنیم که تحت برندهای جامه گستر و پارسیان عرضه می‌شود و خوشبختانه وضعیت ما در بازار خوب است. وضعیت فروش ما در داخل به شکلی است که به صادرات فکر نمی‌کنیم.

یک تولیدکننده لباس زنانه: تولید امسال نسبت به سال گذشته کاملا نصف شده است و از بهمن و اسفند سال گذشته که بحث کرونا به وجود آمد بیشتر جنس‌ها و به تبع آن، چک‌های بانکی ما ‌برگشت خورد زیرا فروشندگان نتوانسته بودند بفروشند

تلاش کردیم تا تعدیل نیرو نکنیم

رضا شمس اشکذری  تولیدکننده لباس زنانه نیز گفت: کرونا تاثیر زیادی بر تولیدی‌ها گذاشته و ما تا آنجا که می‌توانستیم تلاش کردیم تا تعدیل نیرو نکنیم و امروز خوشبختانه می‌توانیم کالای مورد نیاز داخل را به صورت کامل تامین کنیم و کالاهایی که در داخل تولید می‌کنیم با مشابه خارجی از لحاظ کیفیت برابری می‌کنند. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط بازار و کرونا بسیاری از کالاهای خود را نتوانستیم بفروشیم و آ‌نها را در انبار دپو کردیم. کاهش ساعات رفت و آمد و فعالیت فروشگاه‌ها باعث شده تا میزان فروش ما در بخش پوشاک کاهش پیدا کند زیرا پوشاک کالایی است که مشتری باید آن را از نزدیک ببیند تست کند و بعد بخرد.

تولید امسال نسبت به سال گذشته نصف شده است

مصطفی پروانه تولید کننده لباس زنانه نیز گفت: میزان تولیدات امسال نسبت به سال گذشته کاملا نصف شده است و از بهمن و اسفند سال گذشته که بحث کرونا به وجود آمد بیشتر جنس‌های ما برگشت خورد زیرا فروشندگان نتوانسته بودند بفروشند و از سوی دیگر چک‌های بانکی ما نیز برگشت خورد.

وی ادامه داد: تولید نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش 50 درصدی نیز داشته است زیرا خرید مردم کاهش پیدا کرده و کرونا نیز مزید بر علت شده است. شکل خرید مردم به این گونه است که خانواده‌ها ابتدا پوشاک مورد نیاز کودکان خود را می‌خرند و بعد برای خود لباس می‌خرند. در بخش تک‌فروشی نیز میزان فروش کاهش پیدا کرده و نصف شده است در حالی که سال‌های گذشته ما نه تنها فروش خوبی داشتیم بلکه صادرات نیز انجام می‌دادیم و حتی گاهی خود من به شخصه هفته‌ای پنج هزار مانتو به عراق صادر می‌کردم.