جمعی از کارگران صنایع بزرگ مستقر در اراک، در آستانه برگزاری جلسه بررسی مشکلات واحدهای بزرگ تولیدی استان مرکزی، طی نامه‌ای، مهم‌ترین خواسته‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش ایلنا، در این نامه آمده است: پس از وقوع مشکلات بسیار برای صنایع مهم کشور در استان مرکزی، اعضای عالی‌رتبه دولت در سطح معاون اول، وزرای اقتصاد، کار، صنعت، راه، کشور و استاندار مرکزی، جلسه‌ای را با عنوان «بررسی مشکلات واحدهای بزرگ تولیدی استان مرکزی» در روز یکشنبه (۲۶ آبان ۹۸) برگزار‌ خواهند‌ کرد. طی سال‌های گذشته، به اسم اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی، شرکت‌های راهبردی و بسیار بزرگی به اشخاص واگذار شده که نتیجه آن پسرفت این صنایع و بروز مشکلات متعدد بوده است.

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانیم: بی‌شک تکرار روند قبلی، خلاف شرع، عقل و قانون است و مردم، کارگران و کارشناسان موافق واگذاری‌ این شرکت‌ها به یک شخص نخواهد بود. براساس قانون، واگذاری صنایع راهبردی و حیاتی به یک فرد، چه در سطح مالکیت و چه در سطح مدیریت، اشتباهی بزرگ و ادامه دور باطل مسائل کنونی است. پیکره زخمی این صنایع به سهامداران و مدیران امین و دارای اهلیت نیاز دارد. بر همین اساس تنها راه نجات این مراکز حیاتی، تحقق این فرآیند است:

۱. بازگشت صنایع آسیب‌دیده به دولت

۲. حسابرسی اموال و دارایی‌ها، انجام و تخلفات و متخلفین به مردم

 معرفی شوند.

۳. برگرداندن سرمایه‌هایی که با سوءمدیریت هدررفته یا با سودجویی غارت شده‌اند.

۴. واگذاری به مجموعه حقوقی امین و دارای اهلیت یا سازمان اقتصادی تایید شده و توانمند، طی یک فرآیند شفاف، همراه با اخذ تعهدات دارای ضمانت اجرایی و نظارت کامل و دائمی

۵. انتخاب مدیرعامل از نیروهای متخصص و بومی این شرکت‌ها و دوری از دسته‌بندی‌ها و گروه‌گرایی‌ها در انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل. این موضوع مهمی است که در سال‌های گذشته نادیده گرفته شده و زمینه‌ساز مشکلات بسیاری بوده است.