بیش از هشت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و آمار سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که تا پایان مهرماه ۵۰۰ میلیون یورو برای مقابله با کرونا هزینه شده؛ حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر پرداخت شده است. به گزارش ایرنا،  اوایل اسفندماه بود که خبر ورود ویروس کووید ۱۹ این مهمان ناخوانده به کشور منتشر شد. از همان ابتدا دولت، ستاد ملی مقابله با کرونا و کارگروه ملی مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا را تشکیل داد تا برای جلوگیری از آسیب‌ها برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند. حال پس از گذشت بیش از هشت ماه از شیوع این بیماری در کشور، بحث‌هایی پیرامون میزان هزینه دولت برای مقابله با کرونا مطرح است، سعی کردیم در این گزارش، جزئیاتی از این هزینه‌ها در بخش درمان و طرح‌های حمایتی دولت در قالب تسهیلات کرونایی به بنگاه‌ها، وام یک میلیونی و بیمه بیکاری را تشریح کنیم.

تامین ۵۰۰ میلیون یورو تا پایان مهرماه

سازمان برنامه و بودجه در آخرین گزارش خود که چند روز پیش منتشر کرد، اعلام کرده بود که تا پایان مهرماه سال جاری ۵۰۰ میلیون یورو بودجه در دوره‌های زمانی مختلف برای مقابله با کرونا تامین کرده است.

براساس اعلام این سازمان در اردیبهشت‌ماه طی دو دوره ۳۵۰ میلیون یورو اعتبار تامین شده است به این صورت که در ۱۶ اردیبهشت ماه ۳۰۰ میلیون یورو و یک هفته بعد نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر پرداخت شده است.

تقریبا دو ماه بعد (۲۴ تیرماه) نیز ۲۰ میلیون یورو و هفته بعد نیز ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو به بخش درمان اختصاص یافت. تامین اعتبار برای بخش سلامت در مردادماه ادامه داشت و ۱۴ این ماه ۲۰ میلیون اعتبار دیگر تامین شد. در روز پایانی مهرماه (۳۰ مهرماه ۹۹) نیز سازمان برنامه و بودجه ۵۹ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در اختیار بخش سلامت و کادر درمان قرار داد.

یکی از بخش‌هایی که سازمان برنامه و بودجه در اعتبار ۵۰۰ میلیون یورویی مقابله با کرونا به آن توجه داشت پرداخت معوقه کارانه کادر درمان بود. به این صورت که در تیرماه یک هزار میلیارد تومان، مردادماه ۲ هزار میلیارد تومان، شهریورماه ۲ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان و مهرماه ۴۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داد.