نرگس رسولی

 در حالی که خبرها از عدم استقبال از طرح مسکن ملی حکایت دارد، وزیر راه و شهرسازی از واگذاری اولین سری از خانه‌های این طرح تا ماه آینده خبر می‌دهد .

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است که «به‌رغم سیاه‌نمایی‌های بسیار، در دولت اراده و انسجام وجود دارد و همه دستگاه‌ها و وزرا خود را مقید می‌دانند که لحظه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم درنگ نکنند.» شاید به همین دلیل است که از واگذاری طرح ملی مسکن تا یک ماه آینده خبر می‌دهد. واحدهایی که طبق آمار موجود استقبال زیاد خوبی از آنها صورت نگرفته و از تعداد افرادی که ثبت‌نام کرده و به قولی در قرعه‌کشی مسکنی دولت برنده شده بودند تنها 5 درصد مبالغ اولیه لازم برای انجام این پروژه را واریز کردند تا نشان دهند حال پس‌اندازی افرادی که متقاضی واقعی مسکن هستند خوب نیست و این گروه تنها طالب صاحبخانه شدن هستند .

البته محمد اسلامی، وزیر آرام کابینه دوازدهم با تاکید بر استان‌های پیشتاز نشان داده که اگر متقاضیان آورده اولیه خود را به موقع واریز کنند جای امیدواری است که سرنوشت واحدهای ملی مسکن به سرنوشت واحدهای مسکن مهر گره نخورد و حداقل این پروژه سر موعد تحویل داده شود؛ به همین جهت وزیر راه تاکید کرده که«بخشی به صورت زمین و گروهی به مردم واگذار می‌شود و بخش زیادی از مردم هم به پروژه‌ها متصل خواهند شد».

به این ترتیب نخستین کلنگ‌زنی طرح ملی مسکن که گویا ادامه راه همان مسکن مهر است از ماه آینده آغاز می‌شود و نمی‌توان افتتاح آن را برای دولت دوازدهم امید داشت. وی که در دوران وزارتش همچون عباس آخوندی مسکن مهر را مورد نکوهش قرار نداده، در عین حال اعلام کرد که برای این طرح دولت دهم جشن اختتامیه خواهد گرفت و گفته: ریشه طرح مسکن مهر در واقع به طرح جامع مسکن بر می‌گردد که وزارت راه و شهرسازی آن را ملاک عمل قرار می‌دهد. به این ترتیب ادامه طرح مسکن مهر در قالب طرح اقدام ملی مسکن کلید زده شد و در این میان مسکن اجتماعی وجود ندارد. بلکه فقط ایده‌ای بود تا خانه‌های کوچک، ارزان قیمت و استیجاری را ایجاد کند و بخش ملکی آن هم که در بافت‌های فرسوده بود.

وی ادامه داده است : جشن اختتامیه «مسکن مهر» حداکثر تا پایان سال در همه استان‌ها برگزار خواهد شد. به استثنای تعدادی از واحدها که در قوه‌قضائیه و دادگاه‌ها هستند و خودمالک هم بودند بقیه واحدها تکمیل شده و کاستی‌های واحدهای نیمه تمام نیز مانند محوطه فضای سبز، مدرسه، مسجد، فروشگاه، خانه بهداشت و یا تأسیسات زیربنایی و انشعابات برطرف شده است.

گویا وزارت راه و شهرسازی عزم خود را جزم کرده تا به هر طریق طرح‌هایی که زمانی بزرگترین طرح‌های این وزارتخانه معرفی شده‌اند را به سرانجام برساند. طرح‌هایی که بعد از مسکن مهر جزو طرح‌های بزرگ بوده‌اند و برخی در خان آخر و برخی دیگر در خان اولیه قرار دارند . همانند طرح‌های نوسازی و بهسازی شهری که از ابتدا به‌عنوان پایلوت در اصفهان آغاز شد و حالا طبق گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیمی از منازل پایتخت‌نشینان رد قالب این طرح نوسازی شده اند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که در نیمی از منازل شهر تهران کار بازآفرینی و نوسازی انجام گرفته گفته است: در این زمینه شرکت بازآفرینی برای ۵۰ درصد دوم هم برنامه داشته که امیدواریم در این خصوص استقبال بیشتری را از سوی مردم در سال جاری شاهد باشیم با توجه به ماندگاری معماری ایرانی اسلامی و توجه خاص به تناسب، تعادل، ایمنی، زیبایی و برخورداری از کیفیت و جذابیت بالا باید در بازآفرینی شهرها توجه به بحث معماری و تکنولوژی‌های نوین و هماهنگ معطوف شود.

وی البته با انتقاد از کم توجهی‌ها به مصوبات مربوط به نمادید و منظرشهری،هم گفته که شورای شهرسازی در این هفته، تدوین سند ضوابط معماری و شهرسازی را الزامی اعلام کرد تا بر اساس آن سند بتوان تراکم و کارکردها را در طرح‌های شهری لحاظ کرد.

دستور کار جدی بازآفرینی شهری و محلات

چند سالی است که وزارت راه و شهرسازی توجه خاصی به موضوع بازآفرینی شهری و نوسازی و بهسازی داردو دراین راستا هم وزیر راه و شهرسازی مبحث بازآفرینی را به عنوان یک هدف راهبردی قلمداد کرده و اعلام کرد: با توجه به گسترش شهرها از نظر جغرافیایی گسترش، شاهده از درون تهی شدن آن‌ها هستیم که به همین خاطر باید آن‌ها را بازآفرینی کرد تا دوباره جمعیت به شهرها مخصوصاً شهرهای تاریخی برگردد. بر این مبنا بازآفرینی شهری و محلات با هدف ایجاد کارکردهای نوین و پیشرفته در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری و با استفاده از الگوی ایرانی در دستور کار قرار گرفته است. اسلامی راهکار این امر را مشارکت مردم و همچنین اعطای تسهیلات و مزایا مطابق قانون برنامه و قانون بافت‌های فرسوده خواند و به موضوع یارانه تسهیلات ساخت اشاره و تاکید کرده که « خوشبختانه در این خصوص پروانه ساخت و تسهیلات بانکی دارای یارانه هستند به این شکل از تسهیلات ۱۸ درصدی، ۹ درصد را مالک و ۹ درصد مابقی را دولت یارانه می‌دهد.» وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیلی از خط قرمز داغ درست می‌کنیم که پول‌های اضافه وارد بازار مسکن نشود و تمام این سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود. امیدواریم مجلس هم با تعیین نرخ‌های بازدارنده ما را در این مسیر همراهی کند. اسلامی توضیح داد: پول‌های کثیف نباید وارد بازار مسکن شود و باید تمامی سرمایه‌ها موجب تقویت بازار سرمایه شود.

وزیر راه‌ و شهرسازی از واگذاری واحدهای طرح ملی مسکن تا یک ماه آینده خبر داد. واحدهایی که طبق آمار موجود استقبال زیادی از آنها صورت نگرفته و تنها 5 درصد از برندگان قرعه‌کشی آن،‌ مبالغ اولیه لازم را واریز کردند تا نشان دهند حال پس‌اندازی افرادی که متقاضی واقعی مسکن هستند، خوب نیست

آغاز واریز وام ودیعه مسکن

در همین حال پیش از این اعلام شده بود که متقاضیان برنده طرح ملی مسکن تا نیمه شهریوربرای واریز وجوه اولیه خود مهلت دارند و حالا محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز واریز وام ودیعه مسکن خبر داده و گفته است: به طور تقریبی 700 تا 800 هزار خانوار مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند. به طور تقریبی 700 تا 800 هزار خانوار مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند. که از روز یکشنبه چند گروه وام ودیعه مسکن را دریافت کردند.

وی ادامه داد: حدود دو میلیون و 220هزار نفر از طریق پیامک برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد حدود یک میلیون و 600هزار نفر از طریق ثبت نام پیامکی کد ملی معتبر و قابل پیگیری فرستادند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام پالایش از این درخواست‌های پیامک شده، اظهارکرد: پالایش‌ها از این تعداد انجام شد و براساس شاخص‌های مصوبه از جمله افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانوار، کارگران، زوج‌های سال 99، خانوار دارای سه فرزند و بیشتر، برای دریافت وام رتبه‌بندی و اولویت‌بندی شدند و گروه به گروه بررسی‌ها انجام و از این افراد دعوت شد که در سامانه اطلاعات خود را تکمیل و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنند.

محمودزاده با بیان اینکه حدود 380هزار نفر تا به امروز مدارک خود را ارسال کرده‌اند، ادامه داد: در روند پالایش‌های انجام شده از این تعداد، 90 هزار تقاضا رد درخواست شده است. همچنین نزدیک به 50 هزار نفر با تایید شرایط به بانک‌ها برای تشکیل پرونده معرفی شدند. طبق آخرین اطلاعات 70پرونده در بانک‌ها تشکیل و چند وام هم پرداخته شده است. وی تاکید کرد: با تحرک بیشتر و روان‌سازی فرآیندها، عملیات پرداخت‌های وام ودیعه سریع‌تر انجام می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به منابع 20 هزار میلیارد تومانی وام ودیعه مسکن و تعداد خانوارهایی که به آنها وام ودیعه تعلق می‌گیرد، گفت: تعداد وام‌های ودیعه به جمعیت واجدین شرایط و منطقه ثبت نام آنها بستگی دارد. هر متقاضی که از تهران تایید شود 50 میلیون تومان وام ودیعه دریافت می‌کند اما سقف وام برای واجدین شرایط از سایر شهرها 30 تا 15 میلیون تومان است. محمودزاده افزود: با تمام اینها به طور تقریبی 700 تا 800 هزار خانوار مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند. به گفته وی بیشترین تقاضا برای وام ودیعه مسکن از تهران بوده است.