رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: موضوع فروش بنزین به قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در مجلس مطرح نشده است، یکی از طرح‌ها برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین این است که بنزین را به کد ملی افراد اختصاص دهیم.

به گزارش توسعه ایرانی ، فریدون عباسی امروز در خصوص مطرح شدن بحث تغییر سهمیه‌بندی بنزین در مجلس اظهار کرد:‌ شدت مصرف انرژی در ایران بالا است زیرا حمل‌ونقل شهری و حمل و نقل عمومی توسعه مطلوب نداشته است. بنابراین در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید بین سه وزارتخانه صنعت، ‌کشور و نفت هماهنگی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت در بنزین و گازوئیل منطقی نیست و هر زمان که تصمیمی برای کنترل این مصرف گرفته می‌شود، ‌با افزایش قیمت ارز، ‌دوباره تصمیمات بی‌اثر خواهد شد، افزود: در کنار آن همواره میل به قاچاق وجود دارد زیرا به مناطق مرزی برای اشتغال توجه نشده و از تفاوت قیمت در سوخت استفاده می‌کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه تا زمانی که نرخ ارز کنترل نشده، ارزش پول ملی حفظ نشود و قیمت بنزین را واقعی نکنیم، مصرف بی‌رویه خواهیم داشت و بهره‌وری هم ایجاد نمی‌شود، ادامه داد:‌ برای این منظور، ‌درباره طرح‌های مختلفی بحث می‌شود که یکی از آنها این است که بنزین را به کد ملی اختصاص دهیم و این سهمیه قابل فروش باشد. طرح دیگر که جامع‌تر است اینکه واحد جامع انرژی تعریف کنیم که این کار مدیریت را در مصرف انرژی ممکن خواهد کرد.

عباسی با بیان اینکه سعی می‌کنیم با هم‌فکری با وزارت نفت طرحی را ارائه کنیم که قابل اجرا باشد و دولت آن را قبول کند، تصریح کرد: از کارهای شتاب‌زده نتیجه نمی‌گیریم، مجلس درک می‌کند که دولت مشکلات مالی دارد و می‌خواهد به هر نحوی نقدینگی جامعه را کنترل کند. در کنار آن کسری بودجه نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که قیمت بنزین واقعی نشود، قاچاق آن ادامه خواهد یافت، گفت: موضوع فروش بنزین به قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در مجلس مطرح نشده و ممکن است تنها نظر شخصی یکی از نمایندگان باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس رابطه مجلس و وزارت نفت را مطلوب دانست و افزود:‌ تا کنون جلسات متعددی با وزیر نفت و معاونان وزارت نفت داشتیم. البته ممکن است نمایندگانی وابسته به جناح خاصی باشند و حرکات مورد نظر خود را انجام دهند اما جو غالب، جو همدلی و همراهی است.

عباسی با بیان اینکه امضای این قراردادها به معنای گشایش بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات است، اظهار کرد: این کار باعث می‌شود توان مدیریتی کشور در حوزه نفت و گاز تقویت شود.

به گفته وی اجرای این قراردادها به رونق ساخت داخل تجهیزات کمک می‌کند و استفاده از نیروهای ایرانی در پروژه‌های داخلی را تقویت کرده و زمینه را برای صدور خدمات تخصصی در حوزه نفت و گاز هموار می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه هر کار صنعتی که صورت می‌گیرد جمعیت را متمرکزتر از گذشته می‌کند و تمدن جدید صنعتی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این جمعیت نیازمند اقدامات خاصی است که مسئولیت‌های اجتماعی آن را محقق خواهد کرد.

عباسی همچنین در سخنرانی در این مراسم گفت: تجارب فنی و مهندسی وزارت نفت می‌تواند رسوب لازم را در دانشگاه صنعت نفت داشته باشد تا توان و تخصص را به کشورهای دیگر صادر کنیم. وزارت نفت می‌تواند در رشد و توسعه دانشگاه و عبور از مرزهای دانش پیشرو باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر توجه به سلامت کارکنان، گفت: تنها دیدگاه فنی و مهندسی کافی نیست و باید پیوست سلامت با آن همراه باشد. تحریم بر مسائل مختلف از فعالیت‌های صنعتی تا سلامت تاثیرگذار بوده است.

عباسی با بیان اینکه مجلس در راس امور است، اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم باید سیستم کند اداری را از بین ببریم و مسئولیت‌های اجتماعی در کنار توسعه صنعت نفت باید مورد توجه قرار گیرد که با کاهش درآمدهای نفتی البته این اقدامات با مشکل روبرو است.

وی بر هماهنگی بیشتر بین دولت و مجلس تاکید کرد و افزود: در صورتی که از خرد جمعی در جامعه استفاده شود می‌توان نتایج بهتری به دست آورد، از وزیر نفت دعوت کردم تا در جلسه‌ای در کمیسیون انرژی و وزرای نفت سابق، ریل‌گذاری برای دولت آینده انجام شود و برنامه‌ریزی ۲۰ و ۵۰ ساله صورت گیرد.