رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفـت: در حال حاضر که نرخ سود در بازار بین بانکی تعدیل شده، اثر مثبتی بر روی بازار سرمایه گذاشت و باعث شد، توجه مردم به بازار سرمایه جلب شود و بازار سرمایه هم رونق گرفت اما وقتی نرخ به صورت دستوری و بالای 22 درصد تعیین می‌شود این انعطاف‌پذیری را از دست می‌دهد.

 کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرات کاهش نرخ سود بین بانکی در نظام بانکی و سایر بازارها افزود: بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را دنبال می‌کند و سیاست بانک مرکزی برای نرخ سود این است که برای کشف نرخ سود زمینه‌سازی می‌کند تا اینکه بازار پول این نرخ را مشخص کند.

وی ادامه داد: هدف این است که نرخ سود به صورت دستوری تعیین نشود و با ابزارهایی که معرفی می‌شود، بازار نرخ را مشخص کند.

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بیان اینکه بانک‌ها یک صنف واحد هستند و برای اصلاح ساختار ترازنامه و اصلاح نسبت مصارف و منابع و تعادل در پرداخت‌ها، سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند و آن را در قالب پیشنهاداتی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارایه می‌دهند، گفت: در ارتباط با کشف نرخ سود، بانک‌ها همین روند را طی کردند و پیشنهاداتی به بانک مرکزی و دولت ارایه شد. یکی از پیشنهادات این بود که اجازه دهند به جای تعیین دستور نرخ سود، بازار در یک نظم تعریف شده این نرخ‌ها را تجربه کند و معتقدیم نرخی که در بازار کشف می‌شود به تدریج  منجر به تعادل سایر بازارها هم می‌شود.  

پرویزیان افزود: برای مثال در حال حاضر که نرخ سود در بازار بین بانکی تعدیل شده، اثر مثبتی بر روی بازار سرمایه گذاشت و باعث شد، توجه مردم به بازار سرمایه جلب شود و بازار سرمایه هم رونق گرفت اما وقتی نرخ به صورت دستوری و بالای 22 درصد تعیین می‌شود این انعطاف‌پذیری را از دست می‌دهد.  

وی با تاکید بر اینکه با این روند حتما نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: وقتی نرخ‌ها متعادل می‌شود در یک بازه زمانی مشخص تمام نرخ‌هایی که تحت تاثیر نرخ سود قرار دارند، به تدریج متناسب با آن تعدیل می‌شوند. برای مثال یکی از وثایق بانکی، سپرده‌های نقد ارزی یا ریالی بود در حال حاضر برای اخذ سپرده نقدی، نرخ سود از 30 درصد به 15 درصد رسیده و نرخ اوراق از 27 درصد به دامنه 17 الی 18 درصد کاهش پیدا کرده است.  

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تاکید کرد: این روند نشان می‌دهد که نرخ خود را تنظیم می‌کند البته یک اقدام بسیار مهم در این مسیر، ساماندهی موسسات غیر مجاز بود که به تعدیل نرخ سود بسیار کمک کرد.