ارزش روز سبد بورسی سهام عدالت چقدر است؟به گزارش تجارت نیوز ، پس از ابلاغ رسمی رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر آزادسازی سامانه سهام عدالت، پرسش‌های متعددی در خصوص نحوه‌ آزادسازی و میزان سود و زیان هر کدام از روش‌های آزادسازی در ذهن مردم به وجود آمده است. یکی از این روش‌ها آزادسازی مستقیم است که طی آن سهامداران می‌توانند به طور مستقیم به سهام خود دسترسی داشته و در بازار سهام آنها را به فروش برسانند. اما اینکه این سهامداران، سهام چه شرکت‌هایی را و به چه تعداد در اختیار خواهند داشت پرسش دیگری است که هنوز پاسخ قطعی به آن داده نشده است.

سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت یا کارخانه است که از این تعداد ۳۵ شرکت معادل ۷۰ درصد آن در بورس حضور دارند و ۱۴ شرکت دیگر بورسی نیستند. هر سهامداری که قصد آزادسازی و به طبع فروش سهام عدالت را داشته باشد، نمی‌تواند درباره ۱۰۰ درصد سهامش تصمیم‌گیری کند؛ یعنی فقط ۷۰ درصد سهام قابل دسترس و معامله است. بنابراین در روش آزادسازی مستقیم یک سبد متشکل از سهام ۳۵ شرکت حاضر در سهام عدالت برای هر سهامدار در بورس تشکل می‌شود و فرد باید درباره تک به تک سهام این ۳۵ شرکت تصمیم‌گیری کند.

با این اوصاف با توجه به درصد سهام تخصیص داده شده به سهام عدالت هر شرکت و همچنین میزان دارندگان نزدیک به ۵۰ میلیون نفری این سهام، با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان به صورت تقریبی حداقل تعداد سهام تخصیص داده شده به هر نفر را محاسبه کرد که این تقریب در جدول آمده است.

بر این اساس، با احتساب ارزش روز هر کدام از این نمادها، می‌توان حداقل ارزش پورتفوی بورسی دارندگان سهام عدالت را محاسبه کرد. البته این میزان ۷۰ درصد کل ارزش سهام عدالت سهامداران خواهد بود چرا که همانطور که اعلام شده، ۳۰ درصد از شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بورسی نیستند.

با این وجود، محاسبه ارزش کل سهام عدالت نشان می‌دهد که سبد هر سهامدار سهام عدالت یک میلیون تومانی نزدیک ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد که البته با توجه به متغیر بودن تعداد سهام هر فرد این مقدار می‌تواند متفاوت باشد. این محاسبات دیروز و با توجه به قرمز بودن بازار رخ داده و با توجه به تغییر قیمت هر سهم، در روزهای آینده ارزش کل سبد سهامداران می‌تواند تغییر کند.