نرگس رسولی

قرار است طبق همه پیش‌بینی‌ها از امروز کم‌کم بازار خودرو آرام شود. بعد از ورود سران دو قوه به موضوع خودرو، برکناری وزیر، تشکیل جلسه تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار، ورود مجدد شورای رقابت و .... به نظر می‌رسد زمان کاهش قیمت خودرو فرارسیده است. چراکه اگر این بازار بلبشو قربانی را هم طلب می‌کرد امروز با تغییر و تحولات رخ داده در وزارت صمت این اتفاق روی داده و دیگر زمان ثبات در بازار است.

 بازار افسارگسیخته خودرو در حالی قرار است از این پس دوباره به روزهای کاهش خود بازگردد که در طول چند ماه گذشته بی‌محابا در لاین افزایش قیمت حرکت کرده و ناگفته پیداست که با اولتیماتوم‌ها و دستورالعمل‌های جدید اگر چه کمی در لاین کاهش قیمت قدم خواهد گذاشت اما هیچ گاه نباید امید داشته باشیم که قیمت خودرو به روزهایی بازگردد که پراید درنهایت 20 میلیون بود. به گونه ای که حتی قیمت‌های جدید اعلام شده طبق فرمول ستاد تنظیم بازار هم از پراید 40 میلیونی خبر می‌دهد که حداقل دو برابر قیمت زمانی است که کارشناسان پراید 20 میلیونی را گران می‌خواندند.

این شرایط و ترکتازی پراید برای دراختیارگیری بازار در شرایطی است که این چهارچرخ کره‌ای- ایرانی به عنوان گاو شیرده نارنجی‌پوشان بالاخره بعد از چند سال کشمکش قرار است از خط تولید خارج شود و جایش را به تولیدات جدیدی بدهد که حداقل قیمت بیش از 40 میلیون تومانش برای خریداران آن منطقی‌تر باشد.

به هر روی به نظر می رسد تغییر وتحولات جدید در بدنه وزارت صنعت ، معدن و تجارت و بازگشت دلیل اصلی این تغییر و تحولات به قیمت تولیدات جاده مخصوصی ها موجب شده تا برخی پیش بینی کنند که در روزهای آتی هم قیمتها دستخوش تغییرات می‌شوند و هم مدیران جاده مخصوص

به هر روی به نظر می‌رسد تغییر و تحولات جدید در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازگشت دلیل اصلی این تغییر و تحولات به قیمت تولیدات جاده مخصوصی‌ها موجب شده تا برخی پیش‌بینی کنند که در روزهای آتی هم قیمت‌ها دستخوش تغییرات می‌شوند و هم مدیران جاده مخصوص.

 طبق آنچه فعلا ستاد تنظیم بازار مجوز آن را برای نارنجی‌پوشان و آبی‌پوشان جاده مخصوص صادر کرده است این دو خودروساز می‌توانند خودروهای خود را با درصدی افزایش قیمت به فروش برسانند؛ آن هم تولیدات آتی نه تولیدات فعلی و پیش‌فروش‌های انجام شده قبلی.

پس عملا با این نسخه‌ای که ستاد تنظیم بازار برای خودروسازان نوشته است قیمت‌ها به نفع خودروسازان شده و از این پس رسما خودرو گران شده و دیگر کار از دست دستورات خلق‌الساعه وزیر و مدیر خارج شده است؛ اما چون این قیمت‌ها از قیمت‌های فعلی در بازار کمتر است به نظر می‌رسد که باید در انتظار کاهش قیمت‌ها باشیم. آن هم احتمالا به صورت مقطعی.

 به این ترتیب از این پس باید طبق جدول زیر منتظر پیش‌فروش‌های خودرویی جاده مخصوصی‌ها باشیم .اعداد و ارقامی که می‌توانند بازار را دوباره با افزایش قیمت اما به اسم رسمی مواجه کنند.

 در ادامه تغییرات قیمتی در بازار هم روز گذشته بالاخره بازار به سرازیری افزایش قیمت رسید و برخی خودروها کمی حباب قیمتی‌شان ترک برداشت به این ترتیب قیمت خودروهایی که از ابتدای هفته جاری و در پی ورود مستقیم رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، از روز گذشته و با اعلام قیمت‌های جدید خودروها از سوی شورای رقابت و تعیین سود حداکثر ۱۰ درصدی در معاملات بازاری، به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. به طوری که هر دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در روزهای گذشته قیمت بالای ۱۵۰ میلیونی یافته بود به کمتر از ۱۲۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ بنزینی قیمتی کمتر از ۱۱۵ میلیون تومان دارد. همچنین در گروه خودروهای خارجی، افت ۱۰۰ میلیونی قیمت مزدا ۳ از بازار به گوش می‌رسد.

 پیش از این رئیس شورای رقابت اعلام کرده بود بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.

همچنین رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید نندگان نیز کرده بود: برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت در کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد.

در عین حال برخی پیش‌بینی‌ها از آینده بازار هم قابل‌توجه است پیش‌بینی‌هایی که از میدان بهارستان وحضور مجلسی‌نشینان جدید احساس می‌شود. مجلس فعلی که تنها یک هفته تا پایان عمرش باقی نمانده در حالی در حال واگذاری صندلی‌هایش به نمایندگان جدید است که خود طرحی با عنوان ساماندهی بازار خوردو ارائه داده‌اند.

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز اعلام کرده بود : برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد

دغدغه مجلس آتی

در برخی محافل کارشناسی تحلیل‌های جدید شده و به نظر می‌رسد که قطعا با حضور نماینده‌های جدید که داعیه‌دار تغییر و تحولات در جهت رفاه و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هستند رخ خواهد داد. تغییراتی که ممکن است رسمی‌ترین و شاید سهل‌الوصول‌ترین آنها بازگشایی دوباره ثبت سفارش خودرو و آزادسازی واردات است. اقدامی که تاکنون بسیاری از کارشناسان در مورد آن صحبت کرده و عنوان کرده‌اند این آزادسازی می‌تواند بازار آشفته چند ساله خودرو را آرامش بدهد.

این پیش‌بینی حتی از زمانی قوت بیشتری گرفته که برخی از منتصبین به وزارتخانه و بدنه دولتی دست‌های پشت پرده مافیای خودرویی را در برکناری رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پررنگ می‌دانند و معتقدند ثبت سفارشی که با دستان نعمت‌زاده بسته شد و رحمانی نیز برای بازگشایی آن کاری نکرد این بار با الزام مجلسیون جدید باز خواهد شد و بازار خودرو که در طول یک سال و اندی گذشته جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری مردم بوده؛ مجددا دستخوش تغییرات جدیدتری خواهد شد.