بدترین عملکرد بورس وال‌استریت در طول ۳۳ سال اخیر به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از اسوشیتدپرس، میشل مک کارتنی، کارشناس موسسه سی ام سی مارکتس گفت: ترس و اضطراب در بین معامله‌گران کاملا مشهود است، به ویژه که حالا ایتالیا تصمیم گرفته است کل کشور را قرنطینه کند.

بن امونز، تحلیلگر بازار در موسسه مدلی گلوبال ادوایزرز نیز گفت: با این وضعیت نامطمئن سقوط آزاد بازارها ادامه خواهد داشت چراکه لنگرگاه ثباتی وجود ندارد که بخواهند به آن تکیه کنند.

در شرق آسیا بانک‌های مرکزی چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و استرالیا برای حمایت از بازارها دست به کار شده‌اند و احتمال منفی تر شدن نرخ بهره در ژاپن به دنبال رشد عجیب منفی هفت درصدی اخیر شدت پیدا کرده است.

گرگ مک بریج، کارشناس بازار سهام در موسسه بنک ریت گفت: ممکن است این وضعیت هفته‌ها یا شاهد ماه‌ها ادامه داشته باشد اما نباید فراموش کرد شاخص‌ها همان طور که می توانند خیلی سریع ریزش کنند می توانند خیلی سریع هم به روزهای اوج برگردند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.  شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۹.۹۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۱ هزار و ۲۰۰.۶۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۹.۵۱ درصد ریزش تا سطح ۲۴۸۰.۶۸  واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۹.۴۳ درصدی در سطح ۷۲۰۱.۸۰  واحدی بسته شد. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۶.۰۸ درصدی تا سطح ۱۷ هزار و ۴۳۱.۰۵  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۳۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۴۲.۹۵ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های  کامپوزیت" ریزش ۱.۴۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۹۲.۰۳  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۴.۴۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۵۳۹.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱۰.۸۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۲۳۷.۴۸ واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۱۲.۲۸ درصدی در سطح ۴۰۴۴.۲۶ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱۲.۲۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۹۱۶۱.۱۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱۴.۰۶ درصد پایین رفت و به ۶۳۹۰.۹۰ واحد رسید. در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۲۳ درصد افزایش به ۳۲.۲۳ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۲.۲ درصدی به ازای ۳۳.۹۵ دلار در هر بشکه مبادله شد. همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۸۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل در سطح ۱۵۸۹.۴۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۲.۲۸ درصدی به ازای ۱۵.۶۴ دلار مبادله شد.

 دبی، متضررترین بورس در جهان عرب

بورس‌های عربی و کشورهای حوزه عربی خلیج فارس روز پنج‌شنبه- همزمان با ادامه پیامدهای منفی انتشار ویروس کرونا و جنگ نفت بین عربستان و روسیه به شدت سقوط کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه عربی ۲۱، بورس‌های عربی و کشورهای حوزه عربی خلیج فارس روز پنج‌شنبه همزمان با ادامه پیامدهای منفی انتشار ویروس کرونا و جنگ نفت بین عربستان و روسیه به شدت سقوط کرد.

بورس دبی با کاهش ۷ و ۹۶ صدم درصد به ۲۰۳۲.۱۲ واحد رسید و سهام شرکت هلدینگ املاک و مستقلات «اعمار» در دبی ۹ و ۷۹ صدم درصد و سهام شرکت «شعاع کپیتال» نیز ۱۰ درصد سقوط کرد.

بورس ابوظبی نیز با ۷ و ۴۰ صدم درصد به نقطه ۳۹۲۲.۱۸ واحد رسید و سهام  شرکت ملی هتل‌های ابوظبی نیز ۱۰ درصد و سهام سیمان سفید نیز ۹ و ۹۴ صدم درصد سقوط کرد.

شاخص اصلی بورس عربستان، بزرگ‌ترین بورس جهان عرب، با ۲ و ۹۸ صدم درصد به نقطه ۶۳۵۷.۰۶ واحد رسید و سهام شرکت آرامکو دو و ۳۶ صدم درصد سقوط کرد.

بورس بحرین با سه و ۵۵ واحد کاهش به نقطه ۱۴۳۶.۳ واحد رسید و سهام شرکت سینمائی بحرین دو و ۲۷ صدم درصد و سهام گروه مالی «جی اف تی اچ» ۹ و ۹۶ صدم درصد سقوط کرد.

بورس عمان نیز با ۲. ۳۸ صدم درصد کاهش به نقطه ۱۷۵۴ واحد، پایین ترین سطح از دسامبر ۲۰۰۳ رسید. شاخص بورس قطر با ۴.۴۵ صدم درصد کاهش روی نقطه ۸۲۳۰.۴۱ و بورس مسقط با ۲.۵۷ صدم درصد  کاهش روی نقطه ۳۷۳۳.۷۲ صدم ثبت شد.

زیان بورس‌های عربی در معاملات هفتگی از مرز ۲۰ درصد گذشت.