یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب دو لایحه باقی‌مانده FATF (پالرمو وCFT ) در کمیسیون مجمع تشخیص خبر داد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ در پاسخ به اینکه خبرهایی از تصویب دو لایحه باقی‌مانده FATF در مجمع تشخیص آمده است آیا این را تایید می‌کنید، گفت: این لوایح در  کمیسیون مشترک مجمع تشخیص تصویب شده‌اند نه در صحن مجمع تشخیص نظام. وی افزود: به طور معمول بعد از بررسی هر طرح و لایحه‌ای در کمیسیون، آن لایحه برای تصویب نهایی باید به صحن علنی مجمع بیاید.

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید مجلس: چند روز پیش شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF ، ظرف 4 ساعت قیمت شاخص‌های مختلف ارزی و بین‌المللی و بورس دچار تنش چشمگیری کرد و تا تکذیب نشد، شاخص‌ها به حال عادی بازنگشت

به گزارش ایلنا دو لایحه پالرمو و CFT بعد از تصویب توسط مجلس و تایید دولت با رد شدن توسط شورای نگهبان، مدت‌ها است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر تعیین تکلیف است. ایران فرصت سه‌هفته‌ای برای پیوستن به  FATF دارد و همان‌طور که از بیانیه اخیر این سازمان برمی‌آید، زمان برای ایران بسیار محدود است. چنان‌چه اقدامات مقابله‌ای درباره ایران مجدد وضع شود، عملا معدود مسیرهای تعاملات بانکی و مالی ایران با کشورهای مختلف به ویژه چین و روسیه و بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان و غیره بسته خواهد شد؛ چراکه بانک‌های کشورهای همسایه و کشورهای طرف اصلی تجاری مثل چین، هند و روسیه در روابط با بانک‌های ایرانی ابتدا از پایبندی به استانداردهای این گروه مالی به عنوان پیش شرط اولیه همکاری سوال می‌کنند. از این رو اجرایی نکردن قوانین FATF اقدامی در راستای خودتحریمی محسوب می‌شود و در این وانفسای تحریم‌ها و شرایط فشار حداکثری؛ عرصه را بر اقتصاد کشور و به‌تبع‌آن مردم تنگ‌تر خواهد کرد. در ادامه نظر چند کارشناس درخصوص اهمیت تصویب این لوایح آمده است که از نظرتان می‌گذرد.

پذیرش FATF ایران را متعهد به هنجارهای جهانی نشان خواهد داد

ماروین زونیس، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو درباره عضویت ایران در FATF به خبرنگار ایلنا گفت: این سازمانی است که در سال ۱۹۸۹ توسط  ۷ G که رئیس آن چین است و به منظور جلوگیری از پولشویی و فساد و همچنین تأمین مالی تروریسم تأسیس شده است. ۳۹ کشور عضو FATF شده‌اند و ورود به این سازمان برای ایران مهم است تا بتواند به عنوان کشوری متعهد به هنجارهای جهانی شناخته شود.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی: مجمع تشخیص پاسخ دهد که مصلحت کدام نظام را در نظر می‌گیرد؟ همکاری با FATF به نفع ما است یا به نفع آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه؟

 اگر FATF پدیده استعماری بود، شرکای ما عضو آن نمی‌شدند

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی نیز در همین رابطه یادآور شد: در شرایط کنونی حتی بزرگترین شرکای تجاری ما یعنی روسیه، چین و ترکیه عضو اصلی FATF هستند چون آنها به دنبال منافع خودشان هستند به طوری که رئیس بانک مرکزی روسیه سه ماه پیش توصیه کرده بود که اگر ایران به دنبال همکار است با عضو این نهاد باشد و اگر FATF پدیده استعماری است چرا این کشورها عضو آن شده‌اند؟

وی درگفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به موضع برخی سیاستمداران حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد پیوستن ایران به FATF گفت: به نظر می‌رسد مخالفت این آقایان بیشتر جنبه سیاسی دارد، گروهی به دنبال زمین زدن دولت هستند. سوال بنده از آقایان مجمع تشخیص مصلحت نظام که حقوق‌شان از یک جای دیگر تامین می‌شود اعتبار سالانه مجمع را کجا خرج می‌کنند.

 پازوکی ادامه داد: مجمع باید به این پرسش‌ها، پاسخ دهد که آیا می‌خواهند ایران با جامعه جهانی تجارت کند یا نه؟ آیا ایران می‌خواهد کالاهای خود را در بازارهای منطقه‌ای بفروشد یا نه؟ و یا می‌خواهد دوره کشور سیم خاردار بکشند؟ اگر اقتصاد ایران بسته باشد حتی برندگان جایزه نوبل اقتصاد هم نمی‌توانند برای اقتصاد بسته کاری کنند. برای همکاری اقتصادی با کشورهای منطقه و سپس بین‌المللی نیازمند همکاری در سیستم بانکی هستیم حتی اگر امروز امریکا به برجام برگشته و تحریم‌ها را بردارد، اگر ما عضو غیرهمکار FATF باشیم آیا کشوری حاضر به کار کردن با ما خواهد بود؟

وی تصریح کرد: مجمع تشخیص پاسخ دهد که مصلحت کدام نظام را در نظر می‌گیرد؟ همکاری با FATF به نفع ما است یا به نفع آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه؟

این اقتصاددان با اشاره به موضع برخی گروه‌ها در مورد پیوستن ایران به FATF گفت: ‌متاسفانه برخی‌ها در زمین دشمن بازی می‌کند و سعی دارند به مردم بگویند که ثمره حمایت از اصلاح طلبان همین تورم و گرانی است در حالی که عامل اصلی بی‌نظمی و بی‌ثباتی اقتصاد، برخی تندروها هستند، چون پول، سایت، روزنامه و همه امکانات را در اختیار دارند. آیا این آقایان درکی از معیشت مردم دارند؟ من عاجزانه از دولت آقای روحانی می‌خواهم که با مردم صادقانه در این مورد صحبت کنند.

وی ادامه داد: گروه‌هایی که در شهرک‌های شمال تهران زندگی می‌کنند، نمی‌توانند زندگی حاشیه‌نشین‌ها و کارگران را درک کنند و فکری برای معیشت آنها داشته باشند. این گروه‌ها پرسش می‌کنند که اگر ایران عضو FATF باشد، آیا تضمین می‌دهید که مشکلات اقتصادی ایران حل خواهد شد؟ و پاسخ این است که مشکلات ما ربطی به این موضوع ندارد و ریشه در مدیریت ما دارد. امروز این گروه‌ها نمی‌دانند که در کشورهای همسایه ما مانند عمان، امارات و ترکیه چه تحولات اقتصادی روی داده است. بنابراین در شرایطی که معیشت مردم با مشکل روبرو است نباید ما به سمت خود تحریمی حرکت کنیم.

علی بختیار،‌ رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس: فرصت قانونی که FATF به ایران داده است محدود است. مجلس پالرمو و CFT را تصویب کرده است و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید تصمیم عاقلانه‌ای در این زمینه گرفته شود

اگر FATF  تصویب نشود، به روز بدتر از این خواهیم افتاد

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص در موضوع FATF با دو نظر کارشناسی مواجه است، عنوان کرد: اولین نظر کارشناسی این است که ما اگر این مصوبات را نداشته باشیم واقعا به روز بدتر از این خواهیم افتاد؛ دومین نظر هم این است که باز هم این مصوبات را نداشته باشیم و بگویند چون تحریم هستیم از این بدتر نمی‌شود و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد.

قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تشریح عواقب و پیامد‌های نپیوستن ایران به CFT و پالرمو گفت: چند روز پیش شایعه‌ای شد که ما در لیست سیاه قرار گرفته‌ایم، همان روز باید قیمت شاخص‌های مختلف ارزی و بین‌المللی و بورس را بررسی می‌کردید تا ببینید چه تنشی در قیمت آن‌ها ایجاد شد. ظرف مدت چهار ساعت همه این شاخص‌ها تحت‌تاثیر قرار گرفت تا اینکه چند ساعت بعد از سوی دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی تکذیب شد که چنین خبری صحت ندارد و وضعیت این شاخص‌ها به حالت عادی بازگشت. وی در پاسخ به این پرسش که چرا FATF و لوایح زیرمجموعه آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نمی‌رسد؟ گفت: بحث FATF از ژانویه ۲۰۱۶ شروع شده و ژانویه ۲۰۱۹ آخرین مهلت ماست. تقریبا چند  بار و هر دفعه به مدت چند ماه مهلت گرفتیم، به عبارتی نزدیک به دو سال فرصت گرفتیم و مرتبا پیوستن به پالرمو و CFT را به تأخیر  انداخته‌ایم تا مجمع تشخیص بتواند به جمع‌بندی برسد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در رابطه با FATF دو قانون تصویب کردیم و شورای عالی مبارزه با پولشویی آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و قوه قضائیه نیز آن را تایید و دولت هم تصویب کرده است و الان به عنوان یک قانون در قالب آیین‌نامه اجرایی در قانون پولشویی‌مان وجود دارد و سازمان FATF نیز به جز در دو-سه مورد آن را قبول کرده است. ما با این که عضو FATF نیستیم اما با مجموعه برخوردها و ارتباطات خوبی که دبیرخانه وزارت اقتصاد ایجاد کرده این مسائل را خوب تبیین کرده‌ایم و تا الان نیز توانسته‌ایم وعده دهیم که فرصت می‌خواهیم اما بهمن‌ماه امسال آخرین مهلت ماست. نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند و فیروزکوه در ادامه گفت: می‌خواهم بگویم اگر ما نتوانیم این مصوبات را داشته باشیم به لیست سیاه می‌رویم و این یعنی از کل کشورهای جهان تنها ما و کره شمالی در لیست سیاه خواهیم بود. در این صورت بعدا آیندگان بی‌گناه باید همه همّ‌وغم خود را بگذارند تا از لیست سیاه بیرون بیاییم و تازه به وضعیت امروز برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران قبل افرادی همچون جلیلی، احمدی‌نژاد و دیگران در حوزه FATF کار می‌کردند و آن را در مصوبات خود داشتند و تلاش می‌کردند مصوب شود، حالا برای چه دارند مخالف می‌کنند؟ قابل فهم نیست و باید رسما پاسخ دهند.

نعمت احمدی، وکیل دادگستری: نپیوستن به FATF باعث می‌شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود و  نمی‌توانیم حتی معاملات عادی را انجام دهیم

وی ادامه داد: ولی این را بدانیم که شرایط کشور دارد به سمت و سویی می‌رود که اگر ما در چرخه مالی دنیا نباشیم دیگر سیستم بانکی هیچ‌‌ کشوری حتی دوست نماها هم با ما کار نخواهند کرد و شعب بانکی ما دیگر جایگاهی نخواهند داشت. شعب بانکی ما وقتی می‌توانند فعالیت پویا داشته باشند که بتوانند در چرخه‌های مالی دنیا حاضر باشند، اما وقتی به لیست سیاه رفتیم سیستم‌های کنترلی مالی نسبت به کشور ما حساس می‌شود، آنگاه همه دستورات و رویکردهای آنها در راستای مخالفت‌ها و مراقبت‌ها شکل می‌گیرد. طبیعی است که در آن صورت هیچ‌کس با ما معامله بانکی نمی‌کند. میرزایی‌نیکو تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند در صورت نپیوستن به این لوایح، همین میزان نفتی را هم که به شکل غیررسمی می‌فروشیم باز می‌توانیم به فروش برسانیم و پولش را برگردانیم در حالی که چنین نخواهد بود. در کنار این، سایر مجامع پولی مثل بیمه، پست و... نیز تحت‌ الشعاع قرار می‌گیرد. الان بعضی از کشورها در همین موارد هم با ما تحفظ دارند. کشورها می‌گویند تکلیف خود را روشن کنید که در این زمینه‌های مالی می‌خواهید چه‌کاره باشید؟

با نپیوستن به FATF انجام معاملات عادی هم ممکن نیست

یک وکیل دادگستری تاکید کرد که نپیوستن به FATF باعث می‌شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود و  نمی‌توانیم حتی معاملات عادی را انجام دهیم.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مضرات نپیوستن کشور به FATF گفت: نپیوستن به FATF باعث می شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود،  بدون اینکه جرمی انجام داده باشیم و گناهی مرتکب شده باشیم، ناخودآگاه در مظان اتهام خود را می‌نشانیم. مثلا در بخش پالرمو می‌گویند به تروریست‌ها کمک می کنیم و در بخش پولشویی و... ناخودآگاه در مظان اتهام می نشینیم، بدون اینکه گناهی انجام داده باشیم.

ماروین زونیس، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو: 39 کشور عضو FATF شده‌اند و ورود به این سازمان برای ایران مهم است تا بتواند به عنوان کشوری متعهد به هنجارهای جهانی شناخته شود

وی افزود: پیوستن به FATF  در بعد داخلی هم خیلی مهم است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که می توانیم به بانک برویم و هر مبلغی را که خواستیم جابجا کنیم و با پیوستن به  FATF مبدا و مقصد پول‌ها روشن می شود.

وی درباره اینکه دیدگاه موافقان پیوستن به FATF  به چه میزان منطقی است؟ گفت: موافقان بر این نظرند که چرا باید به   FATF نپیوندیم و کار عملی درستی انجام می‌دهند که پشت به معاملات ناصحیح و پول‌های مساله دار می کنند.

احمدی درباره اینکه دیدگاه مخالفان پیوستن به FATF  به چه میزان منطقی است؟ خاطرنشان کرد: مخالفان این امر دو دسته اند. یک دسته از مخالفان نادانسته و بدون اینکه دلیل مخالفت خود را بدانند با پیوستن به FATF  مخالفت می کنند. گروه دیگر مخالفان، گروهی هستند که منافعی دارند.

وی در پایان گفت:  FATF   شاهراه بین‌‌المللی است و هیچ ارتباطی به کشورها ندارد. در این شاهراه بین‌‌المللی پول‌های در حال گردش  مبدا و مقصد دارد. در این شاهراه بین‌‌المللی FATF   نظارت می کند که پول ناصوابی حرکت نکند.

فرصت پیوستن به FATF محدود است، تصمیم عاقلانه‌ای گرفته شود

رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرصت قانونی که FATF به ایران داده است محدود است و نپذیرفتن شرایط FATF باعث می شود تا ما در لیست سیاه قرار بگیریم. مجلس پالرمو و CFT را تصویب کرده است و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید تصمیم عاقلانه‌ای در این زمینه گرفته شود. علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به دلیل تعیین تکلیف نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امروز بحث FATF جهان شمول شده است و تقریبا تمام کشورهای جهان به آن پیوسته‌اند. برخی از مخالفان پیوستن به FATF  در ایران بر این باورند که در دوران تحریم پیوستن به آن باعث می‌شود ما با دستان خودمان بر دست و پای کشور قفل ببندیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با بیان اینکه «متاسفانه نظام سیاسی کشور بعد از برجام نسبت به جامعه جهانی دچار بی اعتمادی شده است» اظهار کرد: خیلی از مخالفان برجام امروز بر این باورند که دیگر نمی شود به هیچ عنوان به جامعه جهانی اعتماد کرد. برخی از مخالفان FATF بر این باورند که اگر ما به آن بپیوندیم ممکن است آمریکا این نهاد مالی را تحت فشار قرار دهد تا علیه جمهوری اسلامی دست به اقداماتی بزند. این مخاطرات ناشی از آن است که امروز همچنان نظام زورگویی از سوی آمریکایی‌ها در جهان حاکم است و با قلدری دست به هر کاری می زنند. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: در شرایطی که جمهوری اسلامی در برجام تمام شرایط را پذیرفته بود و اروپایی‌ها، چین و روسیه نیز در برجام بوده  و تمام تحریم‌ها با قطعنامه شورای امنیت کنار رفته بود، می بینیم که با اقدامات خصمانه آمریکا امروز شرایط ما از قبل بدتر شده است و سایر کشورها نیز نتوانستند جلوی اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها بایستند.