کانال تجاری ایران-سوئیس به زودی راه‌اندازی می‌شود

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران از راه‌اندازی کانال تجاری ایران - سوئیس در آینده نزدیک خبر داد. «فریال مستوفی» در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سوئیس در دور قبلی تحریم‌ها کانالی برای مبادله کالاهای انسان‌دوستانه همچون غذا و دارو تاسیس کرده بود و از  دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا (اوفک)  برای انجام این مبادلات مجوز داشت. وی ادامه داد: آن‌ها اکنون در حال راه‌اندازی همان کانال سابق هستند و از اوفک نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند. مستوفی ضمن انتقاد از سیاست‌های تحریمی ایالات متحده گفت: آمریکا اعلام ‌کرده بود که کالاهای انسان‌دوستانه جزو تحریم نیستند، اما در عمل دیدیم این اقلام نیز تحریم شده بود و هیچ بانکی زیر بار مبادله مالی نمی‌رفت. به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، سوئیس، آمریکا و اوفک برای راه‌اندازی این کانال به توافق رسیده‌اند. وی زمان راه‌اندازی کانال را بسیار زود دانست و افزود: این موضوع مانند اینستکس نیست که با بدقولی اروپایی‌ها ملغی شود؛ چراکه کانال از زمان رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وجود داشته و ساختار آن فراهم است. مستوفی اظهار کرد: سفیر سوئیس اخیرا این موضوع را در سمیناری اعلام کرد اما گفت زمان راه‌اندازی کانال هنوز مشخص نیست. وی ادامه داد: من چند روز گذشته از سفارت سوئیس مطلع شدم این اقدام در آینده بسیار نزدیک به وقوع می‌پیوندد.

    

فرهاد دژپسند:

اقتصاد دریا می‌تواند معجزه‌گر باشد

وزیر اقتصاد گفت: تمرکز بر اقتصاد نفت باید کنار تمرکز به اقتصاد آب و دریا باشد که در این بین اقتصاد دریا می‌تواند معجزه‌گر باشد. به گزارش ایلنا، فرهاد دژپسند در نشست شورای هماهنگی مدیران اقتصادی استان بوشهر افزود: استان بوشهر با وجود برخورداری از صنایع نفت و گاز و داشتن محرومیت و عقب‌ماندگی در برخی حوزه‌ها نمونه بارزی از دوگانگی منطقه‌ای است. مطالعات آمایش سرزمینی در استان بوشهر باید به‌گونه‌ای طراحی شود که نه‌تنها از استخراج نفت بلکه از سایر سودهای صنعت نفت هم بهره‎مند شود. وزیر اقتصاد بیان کرد: تمرکز بر اقتصاد نفت باید در کنار تمرکز به اقتصاد آب و دریا باشد که در این بین اقتصاد دریا می‌تواند معجزه‌گر باشد. در استان بوشهر ظرفیت‎های بسیاری نهفته که ممزوج شدن آنها با وجود اقتصاد دریا و انرژی می‎تواند وضعیت این استان را دگرگون کند. اگر در اینجا و برخی استان‌های کرانه‌ای، اقتصاد انرژی و دریا با هم یکی شوند، ترکیب خوبی می‌شود که می‌تواند نرخ بیکاری را بسیار کاهش دهد.

    

از هفته آینده انجام می‌شود

عرضه تخم‌مرغ با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از هفته آینده خبر داد و گفت: قیمت هر شانه ۳۰تایی شیرینگ‌پک شده ۱۹هزار تومان است. رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید و بازار تخم مرغ متعادل است، افزود: هم اکنون ماهانه 85 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که 5 هزار تن بیشتر از نیاز ما است. وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ برای مصرف کننده در حدود قیمت مصوب از 7 هزار و 500 تا 8 هزار تومان است. ترکاشوند درباره آخرین وضعیت صادرات این کالا، گفت: نمی‌توان عدد دقیقی برای میزان صادرات ماهانه ارائه کرد چرا که میزان خروج تخم‌مرغ از کشور را بازار داخلی تعیین می‌کنند، به این معنی که هر گاه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ به دلیل کاهش عرضه یا افزایش مصرف بالاتر از 8 هزار تومان برود میزان صادرات کاهش و هرگاه قیمت کمتر از 7 هزار و 500 تومان شود میزان صادرات افزایش می‌یابد.