رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان از افراد و چهره‌های شناخته شده خواست تا چنانچه قصد جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان را دارند، این اقدام را با محوریت هلال احمر و به حساب این جمعیت انجام دهند.

به گزارش ایسنا، جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سوی چهره‌های شناخته شده در زمان حوادث و بلایا موضوع تازه‌ای نیست، اما در یکی دو سال اخیر این روند به دلیل عدم شفافیت مالی و بی‌اطلاعی کمک‌کنندگان از نحوه هزینه‌کرد، منجر به حساسیت‌هایی شده است تا جایی که با دستور مقام قضایی حساب بانکی برخی از افرادی که اقدام به جمع‌آوری کمک کرده بودند، بسته شد و برخی از این افراد با ارائه گزارش‌های مالی موفق به بازگشایی مجدد حساب‌شان شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی گفت: ما یک کد دستوری را در هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان انتخاب کردیم که بر اساس این کد تمام مبلغ کمک شده صرفاً به حساب زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی منظور شده و برای آنان هزینه خواهد شد. علی اصغر پیوندی در مورد ورود سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده برای جمع‌آوری کمک نیز گفت: واقعیت این است که مردم ما مردمی نوع‌دوست و مهربان هستند که قطعاً به همنوعان شان کمک می‌کنند بنابراین درخواست ما از افرادی که قصد دارند به هر طریقی اقدام به جمع‌آوری کمک کنند این است که شخصا به این مسائل ورود نکرده و با توجه به مقرراتی که وجود دارد، تلاش کنند تا جمع‌آوری کمک‌ها از سوی هلال احمر انجام شود.

وی ادامه داد: درخواست ما از مردم نیز این است که کمک‌های نقدی خود را به حساب هلال احمر واریز کنند و از پرداخت این مبالغ به افراد غیر خودداری شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دادستانی در موارد پیشین گفت: جمعیت هلال احمر با اشرافی که بر یک منطقه و بحران دارد، بهتر از هر نهاد دیگری می‌تواند نسبت به هزینه‌کرد کمک‌های مردمی اقدام کند؛ چرا که ما با اطلاع از شرایط تمام افراد اقدام به توزیع کمک‌های مردمی خواهیم کرد.

وی در مورد افرادی که ممکن است با خودروی شخصی برای کمک به زلزله‌زدگان به این مناطق بروند، گفت: خوشبختانه در همان روزهای نخست زلزله اقدامات خوبی صورت گرفته و امور مربوط به اسکان اضطراری به طور کامل انجام شده است؛ در همین راستا نیز لازم است تاکید کنم که هیچ نیازی به حضور شهروندان در مناطق زلزله‌زده نیست.

وی در پایان درباره اینکه هلال احمر تا چه زمانی در کنار زلزله‌زدگان خواهد بود، خاطرنشان کرد: تا هر زمانی که نیاز باشد ما در مناطق زلزله‌زده حضور خواهیم داشت؛ امیدوارم دیگر دستگاه‌ها همچون بنیاد مسکن استانداری نیز فرایند بازسازی را زودتر آغاز کنند تا مردم به خانه‌های خود بازگردند.