سخنگوی گمرک خبر داد:

امضای موافقت‌نامه نظام ارتقای تجارت بین ایران و بلاروس

سخنگوی گمرک گفت: در حاشیه هشتاد و دومین اجلاس کمیسیون سیاست‌گذاری سازمان جهانی گمرک که در شهر سئول کره جنوبی در حال برگزاری است، سند موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای تجارت متقابل امضا شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از  گمرک، این موافقت نامه با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران و کشور بلاروس در کره جنوبی به امضای مهدی میر اشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و یوری سنکو رئیس کمیته درآمدی (گمرک و مالیات) بلاروس رسید .

لطیفی با اشاره به این موافقتنامه توضیح داد: این موافقتنامه در راستای اجرای موافقتنامه تشکیل منظقه آزاد تجاری موقت ایران و کشورهای اوراسیا به امضا رسیده تا به تلاش برای بهبود سطح همکاری بین دو طرف و حفاظت از منافع اقتصادی و اجتماعی طرفین منجر شود .

در این موافقتنامه بر شناسایی نیازها برای افزایش بهره‌وری، کنترل گمرکی کالا و وسایل نقلیه در حال تردد بین دو کشور تاکید شد .

    

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دلالان چینی در قالب توریست‌ زعفران کشور را به یغما می‌برند

یک عضو شورای ملی زعفران گفت: دلالان چینی در قالب توریست‌ با استقرار در مغازه‌های شهر‌های بزرگ تولید زعفران مانند مشهد بدون پرداخت عوارض و مالیات اقدام به خرید زعفران ایرانی با قیمت‌های پایین در حجم بالا می‌کنند و معلوم نیست این حجم از زعفران چگونه از کشور خارج می‌شود.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بی‌نظمی در بازار زعفران پای دلالان خارجی را بیش از گذشته به بازار این محصول باز کرده است، اظهار کرد: در گذشته دلالان خارجی به طور پنهان اقدام به دخالت در بازار زعفران می‌کردند، اما در سال جاری بدون هیچ ابایی در بازار ظاهر شده‌اند.

وی ادامه داد: امسال بیش از سال‌های گذشته شاهد حضور بی‌پرده دلالان چینی در بازار زعفران و دخالت آن‌ها در قیمت‌گذاری‌ها هستیم.

حسینی با تاکید بر اینکه دلالان چینی در قالب توریست وارد کشور شده و در مغازه‌های شهرهای بزرگ عرضه کننده زعفران مستقر می‌شوند، افزود: آن‌ها آنچنان در بازار زعفران احساس امنیت می‌کنند که فقط در مغازه‌های شهر مشهد روزانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم از این محصول را خریداری می‌کنند. به گفته وی؛ دلالان چینی مبلغی را به صورت کارمزد به مغازه‌داران داده و زعفران را با قیمت پایین و غیرمنصفانه از کشاورزان می‌خرند.

حسینی دلیل تمایل کشاورزان برای فروش محصول خود به دلالان چینی را پرداخت نقدی بهای محصول عنوان کرد و افزود: هر دلال چینی مستقر در مغازه‌ها تعداد زیادی کارت بانکی دارد که بهای محصول را به محض دریافت به صورت نقدی پرداخت می‌کند.

حسینی دلیل این اتفاق را بی‌نظمی در بازار این محصول مهم و مزیت‌دار کشور دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان بازوی دولتی در نظم بخشیدن به بازار زعفران نتیجه نداشته است،‌ گفت: تعاون روستایی زعفران را با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری می‌کند، اما پرداخت بهای آن با تاخیر انجام می‌شود در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی، کشاورزان نیازمند دریافت نقدی بهای زحمات خود هستند. حسینی قیمت خرید هر گرم زعفران توسط تعاونی روستایی را ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد.

حسینی یادآور شد: البته ورود زعفران ایرانی به چین با عوارض بالا همراه است و احتمالا این محصول به چین نیز به صورت قاچاق وارد می‌شود.