فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با ایلنا:

نمایندگی‌ها به دنبال شانه خالی کردن از تعهدات هستند

یک فعال بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه خودروسازها به دلیل تحریم، قطعه را مستقیم به ایران نمی‌فرستند نمایندگی‌ها مجبور هستند از دبی نیاز مشتری را تامین کنند که هزینه را چند برابر می‌کند؛ به همین جهت به هر بهانه به دنبال شانه خالی کردن از تعهدات هستند. 

حسین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا افزود: به طور مثال نگین خودرو نمایندگی رسمی رنو اعلام کرده اگر خودرویی در عرض یکسال برای امور گارانتی مراجعه نکند دیگر تعهدات خود را انجام نمی‌دهد در حالی‌که این خودروها گارانتی 5 ساله دارند. وی در خصوص بازار خودرو گفت: به دلیل عرضه کم از سوی خودروسازها و سرمایه‌گذاران، شاهد شیب ملایم افزایش قیمت‌ها هستیم. 

خودروهایی مانند ساندرو، پژو 2008 و سوزوکی که دیگر تولید نمی‌شود و هر روز تعداد آنها کاهش می‌یابد خودروهای دیگر نیز مانند پژو 206 و دنا نیز کارخانه عرضه آن را به حداقل رسانده است. به طور مثال قیمت پژو 206 تیپ 5 که 20 روز پیش 89 میلیون تومان بود امروز 100 میلیون  یا پژو 2008 که دو هفته قبل 295 میلیون تومان بود امروز 310 میلیون معامله می‌شود و پیش بینی این است که شیب افزایش قیمتی طی ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد زیرا هیچ برنامه‌ای برای تغییر در این روند تولید و عرضه خودرو اعلام نشده است.    

وی افزود: خودروهای کمتر از 100 میلیون نیز به شدت تحت‌تاثیر اظهارات مدیران است به طوریکه دلال‌ها و سرمایه‌گذاران شروع به خرید پژو و پراید کرده‌اند به طوری‌که قیمت پراید 111 پس از صحبت‌های وزیر مبنی بر توقف تولید آن به 48 میلیون تومان رسید و حتی با وجود تزریق خودروهای ناقص باز هم نتوانسته قیمت‌ها را تعادلی کند. این فعال بازار خودرو در خصوص خودروهای بالای 300 میلیون تومان و وارداتی گفت: معامله در این رنج قیمتی انگشت‌شمار است.

    

در دیدار سفیر ازبکستان و وزیر صمت مطرح شد:

اعلام آمادگی ایران و ازبکستان برای افزایش مناسبات تجاری و صنعتی

وزیر صنعت در دیدار سفیر ازبکستان گفت: شرایط تجارت در سال‌های اخیر بین ایران و ازبکستان نسبت به گذشته تسهیل شده و زمینه‌های همکاری بسیاری بین دو کشور وجود دارد که باید برای استفاده هرچه بیشتر از آنها تلاش کنیم. به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، رضا رحمانی در دیدار با بهادر عبدالله‌یف با اشاره به اینکه دو کشور ظرفیت‌های بالایی برای توسعه مناسبات در حوزه مختلف دارند که باید مورد استفاده قرار گیرد افزود: برای رفع موانع پیش روی تجار آمادگی کامل داریم و باید با اعزام هیات‌های اقتصادی ایرانی و پذیرش هیات‌های ازبکستانی روابط اقتصادی دو طرف تقویت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بر همکاری و تعامل بیشتر بخش خصوصی دو کشور به عنوان بازوی توانمند اقتصادی دولت‌ها تاکید و تصریح کرد: افزایش سطح مبادلات و توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه از اولویت‌های اصلی ایران است و برای تحقق این هدف باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به درستی شناخته و معرفی شود. یاد آور می‌شود کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان در آذرماه سال جاری با ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار خواهد شد و اسناد همکاری های اقتصادی به امضا خواهد رسید. همچنین همایش فرصت های تجاری دو کشور با حضور تجار بخش خصوصی ایران و ازبکستان در خلال برگزاری کمیسیون مشترک در ازبکستان برگزار می شود.