بیتا یاری

انتشار هزینه‌کرد جشنواره‌های زیرمجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد در هفته گذشته آن‌هم در سال دلار 18 هزارتومانی اتفاق خجسته‌ای بود تا همگان از میزان هزینه‌ها و بودجه‌ها و نحوه تخصیص آن مطلع شوند و ارزیابی بهتری از شفافیت درون مجموعه وزارت ارشاد پیدا کنند. هرچند این مساله شفافیت در نگاه اول نگاهی حاکی از سپاسگزاری از هر بیننده‌ای می‎طلبد اما در حین تدقیق و مقایسه نکات جالب و بعضاً قابل پرسشی بروز می‌نماید. خاصه آنکه اهل موسیقی باشی و هنرت سال‌هاست زیر تیغ محدودیت و ممنوعیت نفس بکشد و موسم جشنواره فجر مجال نفس کشیدن اندکی راحت‌تر تلقی گردد.

از این منظر نگاهی اجمالی به سه جشنواره موسیقی، تئاتر و تجسمی فجر آه از نهاد هر موزیسینی برمی‌آورد؛ چراکه بودجه‌های هر سه این هنرها باهم قابل قیاس نیستند.

مطابق آمار اعلامی معاونت هنری وزارت ارشاد برای برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر مبلغ ۳ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان هزینه‌کرد ثبت‌شده است. این عدد را لطفاً مقایسه کنید با مبلغ برگزاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که بالغ‌بر ۲میلیارد و ۹۷۳ میلیون تومان هزینه در آن ثبت‌شده است و همچنین هزینه‌کرد سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با مبلغ ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان؛

یعنی بودجه جشنواره تجسمی فجر تنها 300 میلیون کمتر از جشنواره موسیقی فجر است و البته بودجه جشنواره تئاتر فجر دقیقاً دو برابر بودجه جشنواره موسیقی است. درست است که به قول مدیران و تصویب‌کنندگان بودجه، اختلاف بودجه‌ها در شاخه‌های گوناگون هنر به طبیعت هر هنر بازمی‌گردد، اما آیا در سال دلار 18 هزارتومانی اختصاص 3 میلیارد بودجه به جشنواره موسیقی فجر دوره سی و چهارم که در سال قبل از آن با دلار 4هزارتومانی بودجه‌ای بیشتر نزدیک به 4میلیارد تومان داشته است سزاست ؟ 

آیا مدیران در تسهیم بودجه به هنرها عادلانه برخورد کرده‌اند؟ و چرا معاون محترم هنری وزیر ارشاد در این سال سخت بودجه مربوط به جشنواره موسیقی فجر را نسبت به دوره سی و سوم کاسته است؟

آیا مدیران در تسهیم بودجه به هنرها عادلانه برخورد کرده‌اند؟ و چرا معاون محترم هنری وزیر ارشاد در این سال سخت بودجه مربوط به جشنواره موسیقی فجر را نسبت به دوره سی و سوم کاسته است؟

چه فکری در ذهن معاون محترم هنری وجود داشته است که صلاح دیده‌اند بودجه جشنواره تجسمی را تا نزدیکی جشنواره موسیقی تعیین نمایند و برای تئاتر نیز دو برابر جشنواره موسیقی بودجه تخصیص داده‌اند؟

آیا در ذهن معاون هنری فراهم کردن گروه‌های موسیقی برای شرکت در جشنواره فجر در اندازه گروه‌های تئاتر نیست که بودجه‌ای به‌اندازه نصف بودجه تئاتر را به موسیقی تخصیص داده‌اند؟ به‌راستی معیار تخصیص بودجه به جشنواره‌ها در معاونت هنری چیست؟ 

کدام عمل در جامعه موسیقی موجب می‌شود که معاون هنری رقم بالاتری برای جشنواره موسیقی در نظر بگیرد؟ به‌راستی چرا موسیقی در نظر معاون هنری محجور واقع می‌شود آن‌هم با 84 گروه موسیقی در جدول جشنواره دوره سی و چهارم ولیکن  بااین‌همه گروه حاضر، بودجه در نظر گرفته‌شده بسیار ناچیز است آن‌هم در سال جهش قیمت‌ها و تورم پانصد درصدی؟

آیا معاون محترم هنری برای این‌گونه سیاست تقسیم بودجه پاسخی شایسته آماده دارند و می‌توانند از این وضعیت دفاع کنند؟ چراکه موزیسین‌ها وقتی به این اختلاف فاحش در هزینه‌کرد بودجه‌های تئاتر و تجسمی در مقایسه با بودجه جشنواره موسیقی فجر دقیق شوند از هرچه حضور در جشنواره است دلسرد می‌گردند. آیا معاون محترم هنری فکری به حال جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر کرده‌اند تا با ریزش گروه‌ها به دلیل انقباضی بودن بودجه در سال قبل مواجه نگردند؟ 

یعنی کوچک‌ترین عواقب این بودجه بخشی آن است که موزیسین‌ها بی‌علاقه به حضور در جشنواره موسیقی فجری می‌شوند که بودجه آن به نحو محسوسی انقباضی تخصیص‌یافته است و گشاده‌دستی در سایر هنرها این تأثیر بد و واکنش منفی موزیسین‌ها را موجب شده است.

 راهکار معاون محترم هنری وزارت ارشاد برای حل این معضل می‌تواند محک خوبی در درایت و عدم معضل آفرینی ایشان برای جامعه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر آتی باشد و از قهر جامعه موسیقی نسبت به جشنواره موسیقی فجر جلوگیری نماید. باید دید آیا مجتبی حسینی برای این مساله راهکاری دارد یا خیر؟