آبان نامجو

چه بازی‌ها دارد روزگار! سریال «شهرزاد» که پیرنگ اصلی‌اش درباره‌ کارتل‌های مافیایی فاسد بود، حالا درگیر پرونده بانک سرمایه و هادی رضوی و پول‌های کثیف شده. روزی در انتهای فصل اول و همان زمان که پیش‌تولید فصل دوم شروع شده بود، برخی رسانه‌ها و برخی منتقدین مثل «نیما حسنی نسب» زمزمه کردند که پول‌های کثیف و پرداختی‌های کلان «شهرزاد» را درگیر کرده اما در آن مقطع زمانی نظر بازیگران کار چیز دیگری بود. رضا کیانیان گفته بود: «بعضی از همراهانم مدعی هستند، منابع مالی سریال «شهرزاد» پاک نیست و در نتیجه از من پرسیدند چرا پذیرفتم که در فصل دوم این سریال بازی کنم؟ من ابتدا خواهش می‌کنم، درستى این مطلب را روشن و دلایل مستند خود را مبنى بر این ادعا ارائه کنند.»

کمی بعدتر «نادر فتوره‌چی» از فعالان چپ و از پیگیرترین افراد این ماجرا با ترانه علیدوستی وارد جدل مجازی شد: ترانه این‌گونه جواب داده بود: «ما هم مثل شما هنوز نمی‌دانیم آن مبلغ به‌خصوصی که خرج ساخت سریال «شهرزاد» شده، دقیقا و تحقیقا آلوده به همین پولی که شما می‌گویید و برای گریه گرفتن از جمع، نام حقوق معلمان را روی آن می‌گذارید هست یا خیر. ما هم در حالت تعلیق قرار داریم و برای روشن شدن این قضیه نیاز است به آقای امامی اعلام جرم شود هم دادگاه‌شان تشکیل شود هم ما به ایشان دسترسی داشته باشیم تا بفهمیم تکلیف چیست؟»

نغمه ثمینی هم که نویسنده کار بود یک کمپین راه انداخت؛ «آری به شهرزاد» اما خب حالا از آن روزگار خیلی گذشته و تشت بی‌آبرویی سرمایه‌گذاران سریال روی زمین افتاده، فعلا از ترانه و کیانیان خبری نیست؛ اما برخی بازیگران «شهرزاد» کم‌کم دارند واکنش نشان می‌دهند، آن هم در شرایطی که برخی رسانه‌ها مثل روزنامه «فرهیختگان» خواستار این شده‌اند که پول‌ها پس گرفته شود، از میان بازیگرانی که وسط گود آمدند شاید شاخص‌ترین مهدی سلطانی باشد.

 او می‌گوید: «سوال من از افرادی که ادعا می‌کنند باید این پول‌‎ها بازگردد این است عوامل و بازیگران در حین قرارداد چگونه باید متوجه شوند که این پول‌ها از چه طریقی آمده؟! از کجا معلوم این پول‌ها از طریق اختلاس و یا پولشویی آمده و هر چند هنوز هم این موضوع به طور کامل ثابت نشده، شاید با آن پول رفته‌اند کار دیگری کرده‌اند و یا سرمایه‌گذاری دیگری انجام داده‌اند.» شاید هیچکس اندازه حقوقدان‌ها نتواند در این زمینه اظهار نظر کند، رسول کوهپایه‌زاده، وکیل دادگستری، در این باره می‌گوید: «تمام این پول‌ها به علت تحصیل‌شان از منابع نامشروع باید به خزانه برگردند و عوامل فیلم‌ها شکایت جداگانه‌ای تنظیم کنند و از امثال امامی و رضوی بخواهند تا پول‌شان را از منبعی مشروع پرداخت کنند.» نجفی‌توانا البته می‌گوید: «این پول‌ها تا جایی که دستمزدها متعارف بوده، لازم نیست برگردد؛ اما حد بالاتر از عرف قراردادهای قانون کار باید به خزانه مسترد شود.» پرویز فلاحی‌پور، دیگر بازیگر سریال می‌گوید: «مگر ما خبر داشتیم که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. مگر خود آقای فتحی در جریان بوده که قرار است چه اتفاقی بیافتد. این‌ها آمدند و گفتند که می‌خواهند یک سریالی بسازند و کارگردانی آن را به آقای فتحی پیشنهاد دادند و آقای فتحی هم ما را انتخاب کرد. مگر به ما گفته بودند که می‌خواهند از صندوق فرهنگیان اختلاس کنند. مگر به ما پیشنهاد داده بودند که با یکدیگر بخوریم؟» در این میان تکلیف مخاطبان سریال مشخص نیست، آن‌هایی که هر هفته دوشنبه‌ها با کاراکترهای سریال زندگی کردند و شاید هنوز آهنگ‌های شهرزاد را با یاد و خاطره قباد و فرهاد و شهرزاد گوش می‌کنند، آیا می‌شود به حافظه‌ات بگویی پول‌های شهرزاد کثیف بوده، پس دوستش نداشته باش؟!