لیلا موسی زاده

در پی استعفای مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد که رئیس جشنواره موسیقی فجر نیز بود حالا جشنواره امسال موسیقی فجر با چالشی عجیب و ناگهانی مواجه شده است چالشی به نام رهاشدگی. چرا که در پی استعفای علی ترابی مدیر دفتر موسیقی، شهرام صارمی که اخیرا به سمت دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر منصوب شده بود نیز استعفای خود را به همراه نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد تا جشنواره‌ای که امیدوار بودیم در این دوره بتواند کاستی‌های دوره پیشین را جبران کند، در شرایط تعلیق قرار بگیرد. صارمی در مدت کوتاه عهده‌داری سمت دبیر اجرایی جشنواره آتی موسیقی فجر توانسته بود اهالی دانشگاه، منتقدان و موزیسین‌های باتجربه و خوشنام را به عنوان شورای انتخاب جشنواره گرد هم بیاورد و رایزنی‌های موثری را در این باره انجام داده بود. و حالا با رفتن او این مجموعه و زحماتش به کل از اعتبار ساقط شده است و جشنواره نیز نیازمند است دوباره به دنبال دبیر اجرایی بگردد که البته کار چندان آسانی نیست و حتی آنگونه که در نامه سرگشاده صارمی آمده بود این سمت را تنها به علت رفاقت و نه شرایط مساعد روزگار (از لحاظ فشار زندگی و معیشت مردم و هم به علت نابسامانی ارزی و کسری بودجه دولت) پذیرفته است کاری که هر کسی سراغ بدنامی و ریسک آن نمی‌رود و تنها افراد باسابقه مدیریت قبلی در حوزه موسیقی، خوشنامی و محبوبیت در اهالی موسیقی می‌توانند عهده‌دار آن شوند و از عهده آن نکو برون آیند. و از آنجاییکه دبیر جشنواره موسیقی فجر در دوره گذشته نیز با کمک‌های علی ترابی توانسته بود جشنواره را به انجام برساند بعید است به سرعت بتواند کسی را به سمت مدیر اجرایی جشنواره منصوب نماید و حتی از مدیر جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز بعید است که بتواند در کمترین زمان ممکن اعتماد اهالی موسیقی را به دست بیاورد و دبیر اجرایی شایسته برای جشنواره بیابد. از این رو علی‌رغم اینکه امسال تمهیداتی اندیشیده شده بود که با کمبود منابع زمانی برای دعوت از گروه‌ها مواجه نباشد اما عکس این مساله به علت رهاشدگی جشنواره از جانب دو مدیر پرتوانش رخ داده است. اثری که در علم پزشکی به آن سایدافکت یا تاثیرجانبی اثر دارویی بر سایر اعضای سالم شناخته می‌شود و حالا به علت تصویب قانون اخذ 10 درصد از درآمد بلیت فروشی کنسرت‌ها باعث شده که مدیر دفتر موسیقی و مدیر اجرایی جشنواره فجر منصوب از مدیر دفتر موسیقی استعفا کنند و عملا جشنواره موسیقی فجر در وضعیت معلق قرار گیرد. وضعیتی که هر چه زمان بیشتر بر آن بگذرد کار سختی را پیش روی مدیر جدید دفتر موسیقی ارشاد خواهد گذارد و چالش‌های نوینی را منجر خواهد شد. چرا که تمایل و رغبت اهالی موسیقی با این اتفاقات کمتر از پیش شده است و دبیر جشنواره نیز از قدرت چندانی در به‌وجود آوردن حس همکاری برخوردار نبوده و نیست. از این رو لازم است پیش از آنکه تنها با جشنواره‌ای در اندازه شاهین فرهت و آهنگ‌هایش مواجه شویم مدیر جدید دفتر موسیقی به عنوان رئیس جشنواره راه چاره‌ای برای آن جستجو کند.