سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر چهارشنبه 28 فروردین‌ماه با ادای احترام به هموطنان سیل‌زده و با نمایش فیلم دیده‌بان آغاز شد و طی 9 روز میزبان ساخته‌های سینماگران ایرانی و خارجی است.

از سال 61 که بنای برگزاری جشنواره فیلم فجر نهاده شد همواره بخش بین‌الملل و حضور آثار خارجی در این جشنواره نیز مورد توجه واقع شد و در طی این سال‌ها هنرمندان بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی برای حضور در این جشنواره ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند و در طی چهار دوره قبلی که این جشنواره از بخش ملی تفکیک و تبدیل به یک جشنواره مستقل شد، حضور هنرمندان شناخته شده جهانی بیش از پیش بوده است.

امسال نیز این جشنواره که وارد پنجمین سال استقلال خود شده، مانند سال‌های پیشین به دبیر سیدرضا میرکریمی درحال برگزاری است. هرچند که دوره سی و هفتم به دلیل تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز؛ کوچک‌سازی شده است، اما بخش‌های اصلی جشنواره همچنان پابرجا و استوار به کار خود ادامه می‌دهند.

جشنواره سی و هفتم از سه بخش اصلی، جنبی و ویژه تشکیل شده است.

در بخش اصلی، سینمای سعادت مسابقه بین‌الملل، جلوه‌گاه شرق پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی و جام جهان‌نما جشنواره جشنواره‌ها به نمایش درآمد.

 جشنواره جهانی فیلم فجر که وارد پنجمین سال استقلال خود شده، درحال برگزاری است. هرچند که دوره سی و هفتم به دلیل تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز؛ کوچک‌سازی شده است، اما بخش‌های اصلی جشنواره همچنان پابرجا و استوار به کار خود ادامه می‌دهند

سینمای سعادت مسابقه بین‌الملل

نرگس آبیار، نوید محمد زاده، پیتر فلایشمان، لابینا میتوسکا، مظفر اوزدمیر، مایک فان دیم و وانگ شیائوشوایی داوران بخش سینمای سعادت را تشکیل می‌دهند. فیلم‌های «مصائب شیرین ۲” ساخته علیرضا داودنژاد، «جهان با من برقص”سروش صحت و «زغال” ساخته اسماعیل منصف از ایران و فیلم‌های «جوان روس” ساخته الکساندر زولوتوخین، «پناهگاهی در میان ابرها” ساخته رابرت بودینا، «پیش از ژاله” ساخته مایکل نویر، «دلبستگی” ساخته بوراک چویک، «بیله” ساخته اینارا کولمِن، «حذف‌شده” ساخته میها مازینی، «ایرینا” ساخته نادِژدا کُزه‌وا، «جوئل” ساخته کارلوس سورین، «پرنده بهاری” ساخته جینگ‌ژیانگ لی، «واکرسدورف” ساخته الیور هافنر، «گرگ‌نما” ساخته آدرین پانِک و «بیوه خاموشی” ساخته پراوین مورچهال آثار حاضر در بخش «سینمای سعادت» مسابقه بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

بخش جنبی

اما بخش جنبی این دوره از جشنواره، شامل نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره بین، شاخه‌های زیتون پنجره‌ای به دنیای اسلام، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌های کمدی معاصر، نمایش‌های ویژه- بهترین کشورها و بازار فیلم می‌شود.

 در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال 35سینماگر زن به عنوان «فیلمساز»، «داور» و «برگزارکننده ورک شاپ» در مجموع از ۲۰ کشور حضور دارند، همچنین در بخش بازار فیلم و مهمانان جشنواره، ۵۸ فیلمساز زن از ۳۲ کشور شرکت کرده‌اند

در بخش شاخه‌های زیتون پنجره‌ای به دنیای اسلام فیلم‌های «پناهگاهی در میان ابرها» ساخته رابرت بودینا از آلبانی، «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از کشور روسیه و سوریه، «حمید» اثر اعجاز خان از هندوستان،» و... فیلم‌های حاضر در این بخش را که با  نگاهی متفاوت به اسلام ساخته شده‌اند، تشکیل می‌دهند.

همچنین در جشنواره سی وهفتم بخشی تحت عنوان سینمای کمدی معاصر شکل گرفته که در این بخش نیز هفت فیلم به نمایش در می‌آید. سال گذشته این بخش اختصاص به نمایش آثار ژانر وحشت داشت. 

بخش بازار

بخش بازار یکی از مهمترین بخش‌ها در جشنواره جهانی فیلم فجر است و بسیاری از فیلمسازان ایرانی علاقمند به حضور در این بخش هستند. از میان ۵۲۲ عنوان اثر متقاضی، ۴۸ فیلم ایرانی، شامل ۳۳ فیلم سینمایی، ۶ فیلم کوتاه و ۹ فیلم مستند برای نمایش در بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیده شده‌اند و از میان 33 فیلم بلند ایرانی به نمایش درآمده 20 فیلم نخستین اکران خود را تجربه می‌کنند. همچنین از میان این آثار 6 فیلم در بخش‌های مختلف به مسابقه با سایر آثار می‌پردازند و 14 اثر نیز پیش از این در جشنواره فیلم فجر ملی و جشنواره فیلم کودک اصفهان به روی پرده رفته‌اند که از این میان فیلم «متری شیش ونیم» این روزها برپرده سینماها دیده می‌شود.

در این بخش فیلم‌های کوتاه «توقف» پگاه انصاری، «سرسام» سید وحید حسینی نامی، نوید نامی، «سیم ششم»بهرام عظیمی، «قربانی» مهدی محمدنژادیان، «ملاقات خصوصی» فرهاد غریبی،» و ... در بخش مستند به نمایش در می‌آیند. یکی دیگر از شرایط ویژه بخش بازار جشنواره امسال برگزاری نمایشگاه تجهیزات سینمایی در نیمه دوم جشنواره است که در این بخش 19 شرکت ایرانی به نمایش آخرین دستاوردهای خود در عرصه سینما می‌پردازند.

مهمانان ویژه

علاوه بر این‌ها جشنواره امسال نیز به مانند سال‌های گذشته از مهمانان ویژه خود پذیرایی می‌کند. طی مدت برگزاری جشنواره امسال مهمانانی چون بیکاتزی فیلمبردار شناخته شده از ایتالیا، برتوچلی کارگردان مطرح فرانسوی، ادینا پینتلی از آلمان و پل شریدر از امریکا که دیدگاه‌هایش ترجمه و در ایران منتشر شده است از جمله مهمانان خارجی هستند که در طول مدت برگزاری جشنواره در ایران حضور دارند و به انتقال تجربیات خود به هنرجویان وعلاقمندان سینما می‌پردازند.

حضور 250 مهمان از 58 کشور

دبیر جشنواره در ابتدای نشست خبری این دوره از جشنواره گفت: ضمن این که با هم‌وطنان عزیزی که در ارتباط با سیل آسیب دیدند همدردی می‌کنم. جشنواره امسال با تفاهم‌نامه‌ای که با جمعیت هلال‌احمر منعقد شده است سفیر مهربانی است تا بعدها از فیلم‌هایی که در این حوزه تولید شدند حمایت کرده و در مجامع بین‌المللی از آن دفاع کند. همچنین عواید فروش از محصولات جشنواره نیز به این عزیزان اختصاص می‌یابد.

رضا میرکریمی بیان کرد: افزود: در جشنواره امسال از ۵۸ کشور جهان بیش از ۲۵۰ مهمان داریم که چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند. ۲۸ مهمان از ۲۱ کشور و ۳۲ نفر از داخل ایران در بخش دارالفنون حضور دارند که تعداد دوستان از 110 نفر به این میزان کاهش یافته است. دارالفنون یکی از بخش‌های بسیار مورد توجه در جشنواره جهانی فیلم فجر است، امسال از کشور لیتوانی یک فیلم خواهیم داشت که کارگردان آن سه سال پیش در بخش دارالفنون جشنواره حضور داشت و از کلاس‌های ما بهره برد. در کنار این بخشی از فیلمسازان داخلی نیز از همین بخش برخاسته‌اند و امیدوارم با ظرفیت‌های بالا بتوانیم این بخش را برگزار کنیم. همچنین ۸۰ نفر دیگر از مهمانان خارجی متعلق به بخش بازار هستند که ۴۶ خریدار از ۲۲ کشور داریم و ۲۳ غرفه‌دار خارجی از ۱۱ کشور به جشنواره آمده‌اند. ورک‌شاپ‌هایی نیز برای تولید مشترک و بازاریابی در این بخش داریم که فنون ورود به عرصه تجاری را به علاقه‌مندان فیلمسازی خواهند آموخت. در کنار بازار، بخش نمایش فیلم را داریم که امسال کمی نظم گرفته و در مجموع 52 فیلم ایرانی برای مهمانان خارجی به نمایش درمی‌آید. در بخش کتابخانه نیز فیلم‌های کوتاه با فرمت‌های مستند، انیمیشن و کوتاه نمایش داده خواهند شد.

میرکریمی ادامه داد: امسال به خاطر محدودیت‌های مالی که داشتیم بخش‌هایی را حذف کردیم از جمله نمایشگاه عکس که به دلیل ناتوانی در تأمین منابع مالی عکس‌های سال گذشته به نمایش درمی‌آید.

حضور پر رنگ فیلمسازان زن  در جشنواره 

در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که این روز‌ها در تهران در حال برگزاری است، 35سینماگر زن به عنوان «فیلمساز»، «داور» و «برگزارکننده ورک شاپ» در مجموع از ۲۰ کشور حضور دارند، همچنین در بخش بازار فیلم و مهمانان جشنواره، ۵۸ فیلمساز زن از ۳۲ کشور شرکت کرده‌اند.

حضور پر شمار زنان هنرمند از کشور‌های مختلف در جشنواره جهانی فیلم فجر که مهم‌ترین رویداد سینمایی منطقه به شمار می‌رود، نکته‌ای قابل اعتناست. فیلمسازان زن از کشور‌های استونی، روسیه، لیتوانی، کره جنوبی، فرانسه، عراق، قزاقستان، لبنان، ارمنستان، اسلوونی، انگلستان، سوئد، بلغارستان، داوران از کشور‌های هند، پرتغال، گرجستان، سوریه، ایتالیا و ایران در این رویداد سینمایی حضور دارند.

۳ فیلمساز زن چینی در بخش مرور سینمای چین و یک فیلمساز زن آلمانی در بخش مرور سینمای آلمان حضور دارند.

در بخش ورک شاپ‌ها؛ سینماگران زن از هلند، چین، آلمان، رومانی و ایتالیا مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.