شش ایرانی در فهرست 500هنرمند برتر 2018

شیشه گران، بنی‌صدر، مشیری، نشاط درخشانی و وای.زی. کامی در فهرست 500 هنرمند برتر سال 2018 جهان قرار گرفتند. 

به گزارش هنرآنلاین، «آرت‌پرایس» -مهم‌ترین مرجع مارکت هنر جهان- در کنار «فیاک» - مؤسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی پاریس- در گزارش تازه‌شان که معیاری مهم برای تحلیل و بررسی وضعیت هنر معاصر جهان از دو بعد اقتصادی و هنری است اسامی500 هنرمند برتر معاصر جهان را در سال 2018 منتشر کردند. در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر سال 2018، شش هنرمند ایرانی شامل علی بنی‌صدر در رتبه 114، فرهاد مشیری در رتبه 130، شیرین نشاط در رتبه 259، کوروش شیشه گران در رتبه 289، رضا درخشانی در رتبه 388 و وای.زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) در رتبه 390 قرار دارند.

«آرت‌پرایس» به‌عنوان منتشرکننده این فهرست، نقشی راهبردی در ارائه بانک اطلاعات هنرمندان دنیا دارد. چیزی که اهمیت این فهرست را نشان می‌دهد این است که این ٥٠٠ هنرمند از بین بیش از ٥٠٠ هزار هنرمند فعال در سراسر جهان انتخاب شده‌اند. این مؤسسه اطلاعات موردنیاز برای این رتبه‌بندی را از طریق مؤسسات اصلی حراج، گالری‌های دنیا و مجموعه‌داران تهیه می‌کند.

بر اساس این گزارش، علی بنی صدر در بین هنرمندان معاصر ایرانی هنرمندی است که آثارش بیشترین فروش را در حراج‌ها داشته است. بیشترین قیمتی که برای فروش اثری از او چکش خورده، حدود 460 هزار دلار بوده. مجموع 6 اثر فروش‌رفته از او ارزشی برابر با یک‌ میلیون‌و هفتصد و پنجاه ‌هزار دلار داشته است. در رتبه بعدی فرهاد مشیری قرار دارد که مجموعاً ٨ اثر از او به مبلغ یک‌ میلیون‌و چهارصد و پنجاه ‌هزار دلار فروخته شده و گران‌بهاترین اثرش 320 هزار دلار به فروش رفته است. سومین هنرمند ایرانی شیرین نشاط است که مجموعاً 22 اثر از او به مبلغ 559 هزار دلار به فروش رفته. بالاترین رقم فروش رفته برای یک اثر او 117 هزار دلار بوده است.

چهارمین هنرمند کوروش شیشه‌گران است که 5 اثر او به قیمت 510 هزار دلار فروخته شده و گران‌ترین اثرش 150 هزار دلار بوده است. در جایگاه بعدی، رضا درخشانی قرار دارد که 4 اثر از او در حراج‌ها فروخته شده و مجموع قیمت آثارش 335 هزار دلار بوده است. بالاترین قیمت چکش‌خورده برای تابلوهای او 149 هزار دلار بوده است. رتبه ششم هم در اختیار وای.زی کامی است که دو اثر او به قیمت ٣28 هزار دلار در حراج‌ها خریداری شده و 320 هزار دلار، گران‌بهاترین اثر فروخته‌شده اوست.

شاخص قیمت آثار این هنرمندان از حراج‌های لندن، دوبی، پاریس و تهران به دست آمده است. حراج‌های خارج از این منطقه معمولاً در لندن برگزار می‌شود که گاهی اوقات رکورد فروش‌های جدیدی در آن به جا گذاشته می‌شود. حراج‌های دوبی و لندن معمولاً محل خوبی برای عرضه آثار گران‌بها و فروش آثار با قیمت‌های نجومی است. زمانی نیویورک نیز فرصت خوبی به شمار می‌آمد اما از سال٢٠١٠ نقش چندان پررنگی از این حیث ایفا نمی‌کند. برخی هنرمندان ایرانی که در حراج‌های دوبی حضور مستمری داشته‌اند، شاخص قیمت فروش بیشتری را از آن خود کرده‌اند. نکته قابل‌توجه اینکه حراج‌هایی که در دوبی برگزار می‌شوند، تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند فرصت و محلی برای رشد هنرمندان خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس باشند. حراج تهران نیز هم اینک یکی از حراج‌های قدرتمند منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید که هرچند بین المللی نیست و تنها روی هنرمندان ایرانی تمرکز دارد؛ با این حال فروش‌هایش مورد استناد مؤسسات و مراجعی چون آرت پرایس و فیاک قرار می‌گیرد.

بنا به گزارش آرت پرایس هم اکنون مارکت هنر معاصر 12 درصد از گردش مالی مارکت هنر جهان را در اختیار دارد. این در حالی است که این درصد در سال 2000 تنها 8/2 درصد بود.