مدیرکل هنرهای نمایشی:

پشت‌صحنه تئاتر دوربین نصب نمی‌شود

به نقل از خبرگزاری مهر تئاتر ایران طی ماه‌های اخیر شرایط خاص و حتی پرتنشی را تجربه می‌کند؛ شرایطی که باعث شده به‌زعم گروه‌های نمایشی وضعیت ممیزی و نظارت سخت‌تر شود. نکته قابل‌اعتنا این‎که هنرمندان تئاتر و منتقدان معتقدند اداره کل هنرهای نمایشی در شکل‌گیری این وضعیت نقش داشته و عملکرد متولی تئاتر باعث شده تا نه‌تنها فشار از روی خانواده تئاتر برداشته نشود بلکه شرایط سخت‌تر شود.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی به‌عنوان فرد اول تصمیم‌گیرنده در نهاد متولی تئاتر ایران در کانون توجه و پاسخگویی نسبت به این شرایط قرار دارد. او در مورد شایعات نصب دوربین در پشن صحنه تماشاخانه ها چنین توضح می‌دهد:« درباره دوربین‌ها در تالارهای نمایشی یک مصوبه و ابلاغی است که باید در تمام اماکن عمومی اجرا شود ولی هیچ‌وقت در پشت‌صحنه تئاتر دوربین نصب نخواهد شد. اماکن طبق قانون بر صحنه سالن‌های نمایشی و سالن انتظار چون اماکن عمومی هستند، نظارت می‌کند. این قانون است و تعریف دارد. در بعضی از سالن‌های ما نظیر سنگلج و تالار هنر و مجموعه بنیاد رودکی دوربین‌های مداربسته نصب‌شده و ضرورت داشت در سالن‌های خصوصی هم که اماکن نقش نظارتی بر سالن‌های خصوصی دارد دوربین مداربسته نصب شود ولی هیچ‌وقت پشت‌صحنه کسی این کار را نخواهد کرد زیرا فضای هنری است. اگر این اتفاق رخ دهد تخلف و غیرقانونی است و نباید پشت‌صحنه دوربین نصب شود. اگر محدوده نصب دوربین در سالنی بیش از آن چیزی که ابلاغ‌شده انجام‌شده باشد تخلف تماشاخانه است.

    


آثار راه یافته به مسابقه مونولوگ جشنواره تئاتر اکبر رادی

آثار راه یافته به بخش نهایی مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی مشخص شدند.به گزارش تئاتر آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره، گروه انتخاب بخش مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، شش اثر را برای حضور در مرحله نهایی این بخش انتخاب و معرفی کرد. گروه انتخاب بخش مسابقه مونولوگ جشنواره متشکل از فارس باقری، ستاره پسیانی و اشکان خیل نژاد، پس از بررسی ۷۷ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره با ابراز خرسندی و قدردانی از همراهی هنرمندان متقاضی شرکت در این بخش، تعداد شش اثر را برای حضور در بخش نهایی مسابقه مونولوگ انتخاب و به دبیرخانه جشنواره معرفی کرد. اسامی آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی به این شرح است (به ترتیب الفبا):

-آرسنیک/ نویسنده و کارگردان: جواد واحدی همت/ از تهران

-آمریکا که آمد بروید زیر سقف ها/ نویسنده: احسان عبدی/ کارگردان: مهدی باران‌طلب/ از تهران

-چهلمین مرد یا بیست وهشتمین زن؟/ نویسنده و کارگردان: سید صائب میر/ از تهران

-سیاهی یک لشکر/ نویسنده: لیلا حکمت‌نیا/ کارگردان: مریم مالمیر/ از تهران

-گوشت/ نویسنده: امیر احمدی آریان/ کارگردان: علیرضا مرتضوی/ از تهران

-ناگهان عباس/ نویسنده: پویا شهرابی/ کارگردان: حمزه زارعی/ از تهران

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی به دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از ۱۴ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه‌های آریا و نقش‌جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می‎شود.