هیأت‎های انتخاب باعث گم شدن فیلم‎های خوب شده‎اند

یک کارگردان سینما با بیان این‎که اعمال سلیقه هیأت‎های انتخاب و داوری بارها باعث گم شدن فیلم‎های خوب شده است، گفت: بنده خودم سینماگری هستم که بارها در جشنواره فیلم فجر حضور داشته‎ام، اما یکی از بهترین فیلم‎هایم به دلیل اعمال سلیقه یا سیاست هیأت انتخاب از جشنواره کنار گذاشته شد.

هاتف علیمردانی همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر افزود: هیأت انتخاب همه جشنواره‌ها باید متشکل از افراد بی‌طرف، کارآمد و کارشناس باشد و آن‌ها باید براساس قاعده‌ها و استانداردهای روز دنیا و سیاست‌های جشنواره مبادرت به انتخاب آثار کنند.

وی یادآور شد: تغییر مکرر دبیران بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به جشنواره فیلم فجر زده است؛ زمانی که یک دبیر تغییر می‌کند همه سیاست‌هایش از بین می‌رود. ما در هیچ‌یک از جشنواره‌های مطرح و معتبر سینمایی در دنیا شاهد تغییر مکرر دبیران نیستیم و همه دبیران همواره سال‌های متمادی وظیفه هدایت و اداره جشنواره‌ها را برعهده داشته‌اند؛ این بسیار بد است که تا یک دبیر می‌آید جایش را پیدا کند ما او را پس می‌زنیم و به یک شخص اطمینان نمی‎کنیم!

علیمردانی تأکید کرد: اگر به یک فرد که مورد تأیید قاطبه سینماگران باشد اطمینان کنیم و برای چندین سال متوالی وی را به‎عنوان دبیر جشنواره منصوب کنیم قطعاً اتفاقات شایسته‎تری در جشنواره رخ خواهد داد؛ جشنواره به استاندارد خواهد رسید و این اتفاق باعث می‎شود تا هیأت‎های انتخاب و داوری هم بتوانند براساس سیاست‎های باثبات دبیر مبادرت به انتخاب آثار شایسته‎تری برای حضور در جشنواره کنند.

    


افزایش مخاطبان سینما در ۹ ماهه سال ۹۷

بررسی آمار فروش فیلم‌ها در ۹ ماهه اول سال ۹۷ نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان سینما نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی اعلام کرد: سینمای ایران در9 ماهه نخست سال ۱۳۹۷ به فروشی معادل ۲۰۳ میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۳۷ هزار تومان رسیده است و در این مدت ۲۳  میلیون و ۸۶ هزار و ۲۳۴ نفر به تماشای فیلم‌های درحال اکران نشستند.

محمود اربابی با اشاره به افزایش مخاطبان و هم‌چنین میزان فروش فیلم‌ها در سال ۹۷ افزود: براساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلم‌ها در 9 ماهه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ ، 43  درصد و تعداد تماشاگران نیز در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته 28 درصد رشد داشته است.  

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی هم‌چنین با اشاره به فروش آذرماه گیشه‌ها گفت: میزان فروش سینمای ایران در آذرماه سال ۹۷ معادل ۱۸ میلیارد  و ۱۸۹ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان بوده و ۲ میلیون و ۸۵ هزار و ۱۶۴ نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده نشستند.

وی با مقایسه آذرماه با مدت زمان مشابه سال ۹۶ گفت: این رقم در سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۷۲۷ میلیون و ۵۴ هزار تومان بوده و ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند که بر این اساس در آذر ماه ۹۷ سینما شاهد ۹ درصد افزایش فروش و ۲ درصد کاهش بیننده بوده است.