مریم علامه‌زاده

مجله آمریکن کانسرواتیو به نقل از پتریک جوزف بیوکن، مشاور روسای جمهور اسبق آمریکا، در مقاله‌ای نوشت: دموکراسی آمریکایی بی‌اعتبار شده است و دیگر وضعیت گذشته را ندارد. حالا این دموکراسی پیش شرطی برای موفقیت اقتصاد این کشور به شمار نمی‌رود.

جوزف بیوکن که مشاور افرادی همچون ریچارد نیکسون،‌ جرارد فورد و رونالد ریگان بوده است در مقاله‌ای برای مجله آمریکایی، آمریکن کانسرواتیو، نوشت: در حالی که آمریک همچون فرانسه در روزهای آخر جنگ جهانی دوم دارد زیر فشار دنیا جان می‌دهد، روسیه همچون ققنوسی از زیر خاکستر خود متولد می‌شود و در همین حال چین نیز رو به توسعه و بالندگی گذاشته است.

بیوکن، سیاست‌مدار اسبق آمریکایی در مطلب خود نوشت: روسیه که کشور تخریب شده‌ای به شمار می‌رفت، حالا از چشم جامعه بین‌الملل به عنوان نظامی بازیابی شده و توسعه یافته شناخته می‌شود و دیگر لازم نیست که کشوری حتماً پایبند به یک نظام دموکراتیک باشد تا بتواند خود را موفق و پویا جلوه دهد.

در ادامه مقاله بیوکن آمده است: این قرن، قرن شگفتی‌ها است. همه ما دیدیم که رهبر چین چطور با بلند پروازی توانست یک حکومت تک حزبی را به قدرتی جهانی بدل کند و  همین ثابت می‌کند که دموکراسی لازمه پیشرفت اقتصادی و گسترده نیست.

آنطور که جوزف بیوکن عنوان می‌کند، دموکراسی آمریکایی همواره با تنازی همگان را به سمت خود می‌خواند و از نظام دموکراتش به عنوان ویژگی خاص یاد می‌کرد و آن را عامل رشد خود می‌دانست. اما حالا همین مسئله که تنوع افکار را در اروپا به دنبال داشته است، اروپا را به جایی رسانده که دست از آن بردارد و به دنبال سایر نظام‌های سیاسی باشد.

وی با بیان اینکه دیگر دموکراسی آمریکایی خریدار ندارد گفت: جهان امروز به فراملیت‌گرایی پشت کرده است و قبیله‌گرایی و دور شدن از تنوع افکار و ناسیونالیسم و یا به عبارتی پوپولیسم نقل محافل بین‌المللی شده است. به عقیده بیوکن، همین قوم‌گرایی عامل سر برآوردن حکومت‌ها و ملت‌ها بوده است و بر همین اساس جوامع به سمت آن می‌روند. البته این مشاور آمریکایی که دستیار سه رئیس‌جمهور آمریکا بوده است در مطلب خود نوشت جهان برای تبدیل شدن به آمریکا دچار تردید شده است. او البته این مسئله را به دلیل نظام دموکراتیک آمریکا ندانست و گفت: علت تردید ملت‌ها فشارهای به اوج رسیده بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا است و با بالا گرفتن مباحث در میان نخبگان سیاسی برای به زیر کشیدن چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، این فرایند شدت گرفته است و با خلع ترامپ و رفتن به زندان باید منتظر عواقب بعدی این رویداد باشیم.

مشاور ریچارد نیکسون این سوال را مطرح کرد که جهان وقتی می‌بیند یک جمهوری عظیم، دغدغه‌اش براندازی رئیس‌جمهور و فرار از دست اوست، باخود چه فکر می‌کند؟ او همچین به مواضع ترامپ در مورد معاهدات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: رهبران جهان می‌بینند که دونالد ترامپ معاهده موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه را زیر پا می‌گذارد، معاهده‌ای که مربوط به دوران ریگان بود و از طرفی مشاهده می‌کنند که او با رهبر کره شمالی دست می‌دهد و وعده خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره را می‌دهد بدون آنکه آن را عملی کند و این از بزرگی آمریکا می‌کاهد.

بیوکن همچنین به پرونده ترامپ در مورد پرداخت حق‌السکوت برای خاموش کردن دو زنی که با آن‌ها رابطه نامشروع داشت اشاره کرد و گفت: ما دو سال دیگر ترامپ را بر سر کار داریم و این دغدغه را کش می‌دهیم که آیا او به استومری دنیلز رشوه داده است یا خیر و خود را مجاب کنیم که باید او را برکنار کنیم یا خیر، و یا اینکه به واقع مایکل کوهن چه زمانی دست از مذاکرات با روس‌ها برای ساخت برج ترامپ برداشته است و آیا قبل انتخابات بود و یا بعد از آن. حالا در جهانی که به شدت نیاز به یک قدرت بزرگ و قابل اتکا دارد، ما تبدیل به ملتی بدون جدیت شده‌ایم که مسائل پیش و پا افتاده را سرمشق خود کرده است.