مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: هم‌اکنون بیش از یکصد هزار نفر دانشجو در دوره دکتری و 750 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند که این تعداد باید روندی کاهشی طی کند تا کشور به استانداردهای بین‌المللی در جذب دانشجو نزدیک شود.

ابوالقاسم دولتی در کنفرانس ملی مطالعات میان‌رشته‌ای در توسعه علمی و کارآفرینی کشور، درباره اهمیت رشته‌های میان‌رشته‌ای افزود: در توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای به تحلیل‌های آکادمیک بسیاری نیاز است تا سمت و سوی این رشته‌ها در جهت توسعه آموزش عالی قرار گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به جمعیت جاری کشور، 35 درصد از دانشجویان در دانشگاه آزاد، 9 درصد موسسات غیرانتفاعی، 15 درصد دانشگاه‌های دولتی، 18 درصد دانشگاه‌های مهارتی، 15 درصد پیام نور و 7 درصد نیز در سایر موسسات مشغول تحصیل هستند.

این مسئول همچنین درباره تعداد موسسات آموزش عالی در کشور یادآور شد: 2هزار و 800 موسسه آموزش عالی در کشور وجود داشته که در حال حاضر به 2 هزار موسسه کاهش یافته‌اند که عمدتا در بحث علمی کاربردی بوده است.

دولتی با اشاره به رشد نامناسب جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه آزاد گفت: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره دکتری در وزارت علوم از سال 93 تا 96 به بیش از60  هزار نفر افزایش داشته است. وی یادآور شد: بیشترین تعداد دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد برمی‌گردد که این حجم دانشجو بیش از آن چیزی است که آموزش عالی و بازار کار به آن نیاز دارد.

دولتی افزود: در بررسی رشد کمی تحصیلات تکمیلی از سال 85 تاکنون مشاهده شده که تعداد دانشجویان از 111 هزارنفر به 904 هزارنفر افزایش یافته است که نه‌تنها با توسعه جمعیتی کشور و آموزش عالی مطابقت ندارد، بلکه این رشد جمعیتی به لحاظ کیفی هم مناسب نبوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث‌های میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌های سطح یک و دو مطرح می‌شود، گفت: تصویب رشته‌های میان‌رشته‌ای در کمیته‌های تخصصی دفتر گسترش آموزش عالی توسط کارشناسان بررسی می‌شود و براساس میزان کاربردی بودن آنها برای جامعه رأی مثبت می‌گیرد.

مدیر دفتر گسترش آموزش عالی درباره تعداد رشته‌های میان‌رشته‌ای در تفکیک گروه اعلام کرد: در مبحث آموزش عالی اقتصاد و اشتغال 53 رشته، علوم فنون و دریا 90 رشته، محیط زیست 182 رشته، انرژی 150 رشته، زیست فناوری 176، نانو فناوری 226 رشته و علوم شناختی 30 رشته ایجاد شده است.

دولتی با اشاره به تدریس 1107 رشته میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: در مباحث میان‌رشته‌ای باید به ایجاد ثروت و اشتغال فکر کرد، اگر این رشته‌ها در جهت تأمین شغل و رفع نیازهای جامعه کاربرد نداشته باشند، بی‌شک ایجاد رشته‌های جدید نیز بی‌فایده خواهد بود. وی ادامه داد: همانطور که در بسیاری از کشورها رشته‌های میان‌رشته‌ای سبب توسعه فناوری و صنعت شده‌اند، در کشور ما هم باید پاسخگوی مهم‌ترین نیازهای جامعه یعنی ایجاد ثروت باشند؛ چراکه این رشته‌ها نباید فقط برای اخذ دانشجو ایجاد شود، بلکه باید به منظور توسعه شاخص‌های اجتماعی و صنعت کاربردی باشند.